Να, κάποιος Έλληνας, μου είπαν, ήρθε
στον τόπο κι οι φρουροί δεν τον ενιώσαν·
κατάσκοπος; Ή θέλει την Ελένη
ν' αρπάξει; Άμα τον πιάσω, θα πεθάνει.
Άα!
Όλα τελειώσαν, φαίνεται· έχει αφήσει
Άα, σταματήστε· εδώ μπροστά μας είναι,
δεν έφυγαν αυτοί που κυνηγάμε.
Γιατί φόρεσες μαύρα, τα μαλλιά σου
γιατί έκοψες, Ελένη, γιατί τρέχουν
τα δάκρυα στην όψη σου απ' το κλάμα;
µνήµα του πατέρα: ο τάφος του Πρωτέα, για λόγους που εξυπηρετούν το έργο, παίρνει τη θέση των αγαλµάτων που συνήθως βρίσκονται µπροστά στα σπίτια (θεοί πατρώοι) και συχνά χαιρετίζουν οι ήρωες.
Για τους αρχαίους ήταν αδιανόητη η ύπαρξη τάφου τόσο κοντά σε κατοικία· γι' αυτό τα λόγια του Θεοκλύµενου, πέρα από το ότι δίνουν στοιχεία για το χαρακτήρα του, δικαιολογούν στους παραξενεµένους Αθηναίους θεατές και την ύπαρξη του τάφου δίπλα στο ανάκτορο.
Εννοεί τους στρατιώτες του, που παραµέλησαν τα καθήκοντά τους και άφησαν να µπει στη χώρα κάποιος Έλληνας.
Η Ελένη έχει µπει στο παλάτι, για να αλλάξει εµφάνιση (ρούχα και προσωπείο). Ο Θεοκλύµενος όµως, επειδή δεν τη βλέπει στη συνηθισµένη της θέση, συµπεραίνει ότι έχει φύγει από την Αίγυπτο µαζί µε τον ξένο και αποφασίζει να τους καταδιώξει. Ο Μενέλαος, καθώς «έχει ζαρώσει στον τάφο» (βλ. στ. 1323), δεν είναι ορατός από το Θεοκλύµενο.
Mάλλον εδώ εννοεί τις πόρτες των στάβλων και των αποθηκών µε τα πολεµικά άρµατα, που βρίσκονταν στην εσωτερική αυλή του ανακτόρου.
Mε την εντολή του Θεοκλύµενου πιθανόν να αδειάζει η σκηνή από τους δούλους, που ίσως φεύγουν, για να φέρουν τα όπλα.
O Θεοκλύµενος φαντάζεται ότι η Ελένη και ο άγνωστος Έλληνας δραπέτευσαν από τη στεριά. Αυτό θυµίζει το σχέδιο απόδρασης που είχε προτείνει ο Μενέλαος.
Όνειρα και χρησµοί ήταν για τους αρχαίους "σήµατα", που φανέρωναν στους ανθρώπους τη βούληση των θεών.
Η Ελένη, αρχίζοντας να εξυφαίνει το δόλο, προσφωνεί το Θεοκλύµενο αφέντη, υπονοώντας πως αλλάζει τη στάση της απέναντί του.
Ας Γινουμε Θεατες
Tο τραγούδι τελειώνει...
Στο σκηνικό χώρο εισβάλλουν με θόρυβο νέα πρόσωπα.
Ποια είναι αυτά και από πού μπαίνουν;
Πώς ξεχωρίζει ανάμεσά τους ο Θεοκλύμενος;
Aς φανταστούμε την κίνησή τους και ας σημειώσουμε την πορεία τους στη διπλανή αναπαράσταση του αρχαίου θεάτρου.
Η εμφάνιση του Θεοκλύμενου έχει προοικονομηθεί από τις αναφορές της Ελένης, της Γερόντισσας και της Θεονόης. Έχουμε ήδη σχηματίσει ως τώρα γι' αυτόν μια πρώτη εικόνα...
Ποια είναι αυτή; Σε ποια σημεία επιβεβαιώνεται και σε ποια διαψεύδεται;
Ποια συναισθήματα και ποιες προσδοκίες δημιουργούνται στο θεατή που βλέπει το Θεοκλύμενο να δείχνει ιδιαίτερο σεβασμό προς το νεκρό πατέρα του;
«Tι τρέχει; Ποια σε βρήκε δυστυχία;» (στ. 1315): Mε αυτήν τη φράση αρχίζει μια στιχομυθία, μια μορφή διαλόγου που έχουμε συναντήσει και σε άλλα σημεία του έργου.
Δοκίμασε να ανακοινώσεις σε συνεχή αφήγηση τις πληροφορίες για το θάνατο του Mενέλαου, που αποτελούν το βασικό θέμα της στιχομυθίας Θεοκλύμενου-Eλένης. Tι αλλάζει;
O μονάρχης Φαραώ Pαμσής B'. O όγκος του γλυπτού αντιστοιχεί στο μέγεθος της εξουσιαστικής του επιβολής
[...] Πώς λοιπόν μπορεί να είναι κάτι
πρόσφορο η μοναρχία, όπου επιτρέπεται
στον ανεύθυνο να κάνει αυτά που θέλει;
Σίγουρα, ακόμα και ο καλύτερος από
όλους τους ανθρώπους, αν αποκτήσει
τέτοια εξουσία, θα παύει πια να
σκέπτεται με τον ίδιο τρόπο. Από
τα αγαθά που έχει στα χέρια του
γεννιέται μέσα του η αλαζονεία […].
Ηρόδοτος ΙΙΙ, 80 (μτφρ. Λ. Ζενάκος)
(Aπό
το Hροδότου Iστορίαι, Γκοβόστης)
μοναρχία: μορφή
πολιτεύματος
σύμφωνα με την οποία
η εξουσία
ανήκει σε ένα φυσικό
πρόσωπο,
συνήθως βασιλιά ή
αυτοκράτορα [...] Aπόλυτη ~, στην οποία ο
μονάρχης ασκεί την εξουσία χωρίς κανένα
νομικό περιορισμό.
10. Τα λόγια αυτά πιθανόν ο Θεοκλύµενος να µην τα απευθύνει στην Ελένη, αλλά να τα λέει παράµερα. Εκφράζουν τη χαρά του για τον ανέλπιστο θάνατο του αντιπάλου.
11. H Eλένη εδώ ψεύδεται εµπλέκοντας τη Θεονόη, προκειµένου να µην αποκαλυφθεί το σχέδιό της.
12. Tο «αυτός» είναι δίσηµο. H Eλένη εννοεί το Mενέλαο και δίνει µια ευχή, ενώ ο Θεοκλύµενος θεωρεί
ότι αναφέρεται στο ναυαγό, για τον οποίο η Eλένη διατυπώνει µια κατάρα.
13. Ο Μενέλαος, που έµενε έως τώρα κρυµµένος στον τάφο του Πρωτέα, γίνεται πλέον µέρος του σχεδίου της Eλένης.
14. H αναφορά στο όνοµα του Aπόλλωνα δείχνει ζωηρή έκπληξη. O Απόλλωνας ήταν ο θεός που απέτρεπε
το κακό και γι' αυτό ονοµαζότανε αποτρόπαιος.
15. Η Ελένη απαντά µε αυτή την «κατάρα» και την προσποιητή θλίψη για το Μενέλαο στην προηγούµενη ερώτηση του Θεοκλύµενου, που θα µπορούσε να οδηγήσει στην αποκάλυψη των συντρόφων του Mενέλαου.
16. Με αυτή την ερώτηση ο Θεοκλύµενος δίνει τη δυνατότητα στην Ελένη να αναπτύξει το σηµαντικότερο τµήµα του σχεδίου εξαπάτησης.
17. Οι αρχαίοι πίστευαν ότι, µέχρι να ταφεί ο νεκρός, η ψυχή του δεν µπορούσε να ησυχάσει. Γι' αυτό θεωρούσαν φοβερό το θάνατο στη θάλασσα.
18. Ο τόνος του Θεοκλύµενου είναι µάλλον ερωτηµατικός· αµφιβάλλει αν είναι αληθινή η πληροφορία για
το θάνατο του Μενέλαου.
19. Αναφέρεται στη Θεονόη, της οποίας έχει εξασφαλίσει τη σιωπή. Mε την ερώτηση αυτή η Eλένη απαντά στο Θεοκλύµενο.
20. H ερώτηση του Θεοκλύµενου κρύβει κάποια δηκτικότητα και ειρωνεία. Ο λόγος της Ελένης, που ακολουθεί, έρχεται ως απάντηση σε αυτή την ειρωνεία.
Ας Γινουμε Θεατες
Οι δραματικοί ποιητές με το κείμενό τους, ανάμεσα σε άλλα, έπρεπε να υποκαταστήσουν τις εκφράσεις των υποκριτών.
Aς σκεφτούμε γιατί. Ποιες φράσεις του κειμένου λειτουργούν ως δείκτες για την ενδυμασία και το προσωπείο της Ελένης και του Mενέλαου; Ποιες αναφέρονται σε εκφράσεις τους;
Ας παρατηρήσουμε τη διπλανή φωτογραφία. Ποιες επιπλέον δυνατότητες έχει ένας σύγχρονος ηθοποιός, για να αποδώσει τα συναισθήματα του ήρωα που υποδύεται;
Θραύ σμα αγγείου με παρά σταση ηθοπο ιού που κρατά προσω πείο (4ος αι . π.X.)
Aντιγόνη (K. Kαραμπέτη, Σοφοκλής, Aντιγόνη, Eθν. Θέατρο, 1995, σκην. M. Bολανάκης)
Ας Εμβαθυνουμε
H Eλένη, στην προσπάθειά της να σώσει τη ζωή τη δική της και του Mενέλαου, ζητά από
το Θεοκλύμενο να της επιτρέψει να θάψει τον άντρα της.
Aς αναζητήσουμε τους τρόπους με τους οποίους επιδιώκει να πετύχει το στόχο της.
Aς θυμηθούμε ότι ο Eυριπίδης αξιοποιώντας το είδωλο παρουσίασε ως τώρα μια Eλένη
διαφορετική από ό,τι την ήθελε η παράδοση.
Mπορούμε να συζητήσουμε αν στο Eπεισόδιο αυτό ο ποιητής συνεχίζει να ανατρέ
πει
το μύθο ή αξιοποιεί και στοιχεία της παράδοσης.
Ποιες σκέψεις σού γεννιούνται για τη σχέση του δημιουργού με τη μυθική παράδο
ση;
O Θεοκλύμενος δείχνει ζωηρό ενδιαφέρον για την ταφή του Mενέλαου.
Ας αναζητήσουμε τις αιτίες αυτής της συμπεριφοράς και ας εξετάσουμε πώς αυτή
υπηρετεί την οικονομία του έργου.
Eλένη (K. Λαδοπούλου, Eταιρεία Θεάτρου «H άλλη πλευρά», 2004, σκην. Ά. Mιχόπουλος)
Παραλληλο Κειμενο 2
Προσφορες στους Νεκρους
Σαρκοφάγος, τάφος του Tουταγχαμών
[...] και πάντοτε τη μαγνή
τιζαν οι λέξεις των θαλασσινών,
τις αποσπούσε μία μία μέσα από
τις φράσεις τους και δεν τις
ξεχνούσε ποτέ. Είχε λοιπόν
σημειώσει τόπους ναυαγίων κι
ήθελε να ρίξει κόλλυβα στη μνήμη
των χαμένων. Κουβαλούσε τέσ
σερα πέντε σακουλάκια, τα είχαν
ψάλει στο μοναστήρι του Αϊ-Νικό
λα, όπως πάντα εδώ και χρόνια. [...]
Η θάλασσα ήταν ήσυχη, με την
αλαζονεία που επέβαλλε ο μύθος
της περιοχής, έκαναν τον σταυρό
τους, η Όρσα έγειρε στα ρέλια 1 και σκόρπισε τα κόλλυβα στα
αφρισμένα νερά, ο Θεός ας
αναπαύσει την ψυχή τους, είπε
ο Νίκος· [...]
Ι. Κα
ρυσ
τιάνη, Mικρά Aγγλία, Kαστανιώτης
1. ρέλια: κουπαστή
πλοίου
...οι αρχαίοι Aιγύπτιοι ανέπτυ
ξαν ένα ολοκληρωμένο σύστημα
προστασίας του σώματος και της
ψυχής του νεκρού, που περιελάμ
βανε ένα συνδυασμό από νεκρι
κές πρακτικές και τελετουργικά
δρώμενα (ταρίχευση, [...], σαρκο
φάγοι, μνημειακή αρχιτεκτονική)
[...]. H διατήρηση του σώματος
του νεκρού σε καλή κατάσταση
μετά το θάνατό του διασφάλιζε
ένα από τα συστατικά της ύπαρξης,
διευκολύνοντας την απρόσκοπτη
κίνηση και δράση του νεκρού στον
Άλλο Kόσμο.
Π. H. M. Kουσούλης, Θάνατος και Tαρίχευ ση στην Aρχαία Aίγυπτο, Aρχέτυπο
21. Η Ελένη εκµεταλλεύεται αµέσως την προηγούµενη δήλωση του Θεοκλύµενου και πέφτει στα
πόδια του.
22. Oι ήρωες του Ευριπίδη χρησιµοποιούν κάθε µέσο, ακόµα και τα λατρευτικά έθιµα, προκειµένου να εξυπηρετήσουν το στόχο τους.
23. Ο βασιλιάς προσπαθεί να κλείσει το θέµα, για να ευχαριστήσει την Ελένη και ταυτόχρονα να επισπεύσει το γάµο του.
24. Είναι ένας έξυπνος τρόπος να συµµετάσχει στο διάλογο ο Μενέλαος. Άλλωστε αυτός θα εκτελέσει την τελευταία φάση της «µηχανής», του σχεδίου δηλαδή της φυγής.
25. H προσφορά αυτή λεγόταν πρόσφαγμα και πίστευαν ότι µε αυτήν ικανοποιούσαν την ψυχή του νεκρού.
26. Οι προσφορές προς τους θεούς του Kάτω Kόσµου ήταν δυο ειδών: οι αναίµακτες (π.χ. καρποί, φρούτα κ.λπ.), που έκαιγαν ή απλώς τοποθετούσαν πάνω στο βωµό, και οι αιµατηρές, δηλαδή ζώα (π.χ. ταύροι ή άλογα), που δεν έπρεπε να έχουν ελαττώµατα ούτε να έχουν χρησιµοποιηθεί σε γεωργικές εργασίες. Tα ζώα αυτά ονοµάζονταν άφετα και έβοσκαν ελεύθερα στους περιβόλους των ιερών.
27. Πρόκειται για την αρχαία συνήθεια του κενοταφίου για τους νεκρούς οι οποίοι θάβονταν µακριά από την πατρίδα ή δεν είχαν βρεθεί έπειτα από µάχη ή ναυµαχία. Κάτι ανάλογο στον καιρό µας είναι το µνηµείο του Άγνωστου Στρατιώτη.
Παρατηρώντας τη διπλανή φωτογραφία
ας «ακούσουμε» για λίγο το διάλογο των
προσώπων:
Ποιους στίχους του κειμένου θα
μπορούσαν να εκφωνούν;
Ποιος φαίνεται να είναι ο ρόλος
του Mενέλαου;
Πώς φαντάζεσαι ότι θα αντιδρά
σει ο Θεοκλύμενος;
Ας Εμβαθυνουμε
Η παρουσία του Μενέλαου στο Επεισόδιο αυτό αποτελεί μέρος του μηχανισμού απάτης,
καθώς υπάρχει φανερή αντίθεση ανάμεσα σε αυτό που δείχνει ότι είναι (φαίνεσθαι) και
στην πραγματική του ταυτότητα (είναι).
Ας σκεφτούμε πώς αναδεικνύεται η αντίθεση αυτή: – στην εμφάνισή του· – στη συμπεριφορά του απέναντι στο Θεοκλύμενο· – στη στάση του απέναντι στα λατρευτικά έθιμα.
H πλεκτάνη ολοκληρώνεται. O Θεοκλύμενος φαίνεται να έχει εξαπατηθεί.
Aς συγκρίνουμε τα «όπλα» που χρησιμοποίησαν η Eλένη και ο Mενέλαος για την
εξαπάτηση του Θεοκλύμενου και με βάση αυτά ας συζητήσουμε τη συμβολή του
καθενός στην προώθηση του σχεδίου απόδρασης.
Πώς θα έκρινε ένας Aθηναίος της εποχής τα μέσα που χρησιμοποίησαν; Eσύ πώς τα
κρίνεις;
Mενέλαος (Δ. Kαρέλλης, K.Θ.B.E., 1982, σκην. A. Bουτσινάς)
Παραλληλο Κειμενο 3
Oι Δυο Οψεις του Ιδιου Νομισματος
Δύο ειδών επιχειρήματα υποστηρίζονται και σχετικά με το δίκιο
και το άδικο, και κατά τους μεν είναι άλλο πράγμα το δίκιο κι άλλο
το άδικο, ενώ κατά τους δε το δίκιο και το άδικο ταυτίζονται. Θα
προσπαθήσω να υποστηρίξω αυτή την τελευταία άποψη. Πρώτα
πρώτα θα πω ότι είναι δίκαιο να ψεύδεσαι και να εξαπατάς. Όσοι
υποστηρίζουν την αντίθετη άποψη θα δέχονταν ότι είναι σωστό και
δίκαιο να λες ψέματα στους εχθρούς και να τους εξαπατάς, αταίρια
στο όμως και κακό να κάνεις κάτι τέτοιο στους φίλους. Αλλά
γιατί στους εχθρούς και όχι και στους φιλτάτους; Παραδείγματος
χάρη στους γονείς. Ας υποθέσουμε ότι ο πατέρας ή η μητέρα μας
πρέπει να πιει ή να πάρει ένα φάρμακο και δε θέλει να το πάρει·
δεν είναι δίκαιο να τους το δώσουμε σε ένα ρόφημα ή σε ένα
ποτό χωρίς να τους πούμε ότι είναι εκεί μέσα; Επομένως το
να λες ψέματα στους γονείς και να τους εξαπατάς, το να κλέβεις
τους φίλους και να χρησιμοποιείς βία εναντίον των πιο αγαπημένων
σου προσώπων είναι δίκαιο.
Άγνωστος Σοφιστής του
5ο
υ-4ου αι. π.X., Δισσοί Λόγοι σχετικά με το δίκαιο και το άδ ικο, 1-3 (μτφρ. N. Σκουτερόπουλος)
(A
πό το H αρχαία σοφιστική, Γνώση)
Στο χρέος σου, κυρά· από δω και πέρα
πρέπει τον πρώτο σου άντρα να ξεχάσεις
και ν’ αγαπάς αυτόν που βλέπεις μπρος σου·
το πιο καλό είναι αυτό την ώρα τούτη.
Αμοιβαιες Υποσχέσεις
Tι συμβουλεύει ο
Mενέλαος την
Eλένη;
Tι υπόσχεται
η Eλένη στο
Mενέλαο;
Κι αν θα σωθώ και φτάσω στην Ελλάδα,
θα σβήσω την κακή σου φήμη, αν είσαι
φρόνιμη για τον άντρα σου γυναίκα.
1415
EΛE.
Θα γίνει αυτό· παράπονο δε θα ’χει·
και θα το δεις, αφού κοντά μου θα ’σαι.
Πήγαινε τώρα, δόλιε, μέσα, πλύσου
κι άλλαξε ρούχα. Σύντομα από μένα
θα ωφεληθείς και τότε προθυμία
θα δείξεις, βοηθώντας να προσφέρω
στο λατρευτό Μενέλαο όσα πρέπει.
1420
Σχολια
28. H περιέργειά του ίσως είναι προσποιητή. Στην πραγµατικότητα µάλλον θέλει να σιγουρευτεί για την απόσταση, που του φαίνεται µακρινή.
29. Εννοεί το µίασµα που θα προέλθει από το αίµα των θυσιασµένων ζώων ή από τα αντικείµενα που χρησιµοποιούσαν στη νεκρώσιµη τελετή. Φυσικά δε χρειαζόταν τόση απόσταση από τη στεριά, αλλά έτσι
το πλοίο του Μενέλαου θα µπορούσε να αποµακρυνθεί περισσότερο.
30. Οι Φοίνικες ήταν γνωστοί ως καλοί ναυτικοί και έµποροι. Γενικά, φοινικικό πλοίο = γρήγορο πλοίο.
31. Πρόκειται για συνήθεια που ισχύει και σήµερα, σύµφωνα µε την οποία αυτός που φέρνει καλές ειδήσεις ανταµείβεται. Εδώ βέβαια µε τις προσφορές του Θεοκλύµενου εξυπηρετείται και άλλος στόχος: µε τα ρούχα και τα τρόφιµα του Θεοκλύµενου ο Μενέλαος θα µπορέσει να επιστρέψει στην πατρίδα του.
32. Eίναι ένας συνηθισµένος τρόπος παρηγοριάς να προβάλλεται η µαταιότητα του θρήνου και του πόνου
για τους πεθαµένους.
Ας Γινουμε Θεατες
H θεώρηση της Eλένης ως τραγωδίας ή τραγικωμωδίας διαφοροποιεί τη σκηνοθετική παρουσίαση των ηρώων.
Στην παράπλευρη φωτογραφία ποια σκηνοθετική άποψη, κατά τη γνώμη σου, αποτυπώνεται;
[H Hλέκτρα οδηγεί την Kλυταιμνή στρα στο σπίτι της, όπου θα τη σκοτώσει.]
ΗΛEKTPA
Πέρασε μες
στο φτωχικό
μου· μόνο
πρόσεξε μήπως
από τριγύρω
η κάπνα σού
λερώσει τα
φορέματά
σου.
Τώρα θα
προσφέρει
ς τη θυσία
που χρωστάς
στους θεούς.
Τα προκα
ταρκτικά έχουν
ήδη αρχίσει:
ακονισμένο
περιμένει το
μαχαίρι που
έσφαξε τον
ταύρο.
Eυρι
πίδης
, Hλέκτρα, στ. 1139-1142 (μτφρ. N. Χουρμουζιάδης)
(Aπό το Eυρι πίδου
Hλέκ
τρ
α, Bικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη)
Τραγικωμωδία
Tραγικωμωδία
δε σημαίνει
ότι τα πάντα
είναι κωμικά,
αλλά ότι δεν
είναι τα πάντα
τραγικά.
H.D.F. Kitto
(Aπό το
H.D.F. Kitto, H Aρχαία Eλληνική Tραγωδία,
μτφρ. Λ. Zενάκος, Παπαδήμας)
Δ' EΠEIΣO ΔIO
στ. 1500-1592 «Ἥδ’ ἡμέρα σοι τὴν ἐμὴν δείξει χάριν» Η ολοκλήρωση της μηχανής σωτηρίας
Ερωτησεις
Τα όσα
ανακοινώνει
η Ελένη στις
γυναίκες του
Χορού, στην
αρχή του
Επεισοδίου,
φανερώνουν
μία ακόμα
λειτουργία
του B' Στασίμου
. Ποια είναι αυτή;
Ποιες ήταν οι
απαραίτητες
προΰποθέσεις
για την ευόδωση
του σχεδίου από
δρασης; Ποιες
από αυτές
εξασφαλίστηκαν
στο Δ' Επεισόδιο;
Tο σχέδιο της
απόδρασης βρίσκε
ται στο πιο κρίσιμο
σημείο, καθώς η
παραμικρή υποψία
του Θεοκλύμενου
μπορεί να οδηγή
σει στην αποτυχία.
Nα εντοπίσετε τα
σημεία όπου εμφα
νίζεται αυτός ο
κίνδυνος. Mε
ποιον τρόπο
αποτρέπεται;
Τι εντύπωση θα
έκανε άραγε
στους Αθηναίους
θεατές ο διάλογος
ανάμεσα στους
δυο Έλληνες και
τον ξένο βασιλιά;
Ας λάβετε υπόψη
σας τις στερεότυ
πες αντιλήψεις
της εποχής για
τους βαρβάρους
, όπως διαφαίνο
νται και στο παρα
κάτω απόσπασμα
του Ηρόδοτου
(Ι, 60): «Καθώς ο Πεισί
στρατος δέχτηκε
την πρόταση κα
ι συμφώνησε με
τους όρους, για
να πετύχει την
επιστροφή του
στην Αθήνα, μη
χανεύτηκε ένα
σχέδιο, που εγώ
το βρίσκω πολύ
αφελές (όταν μά
λιστα είναι γνω
στό ότι οι Έλλη
νες από παλιότε
ρα ξεχώρισαν από
τους βαρβάρους
, έτσι που και ευ
φυέστεροι ήσαν
και απαλλαγμέ
νοι από ανόητες
αφέλειες) – αν
πραγματικά
αυτοί μηχανεύ
τηκαν να κάνουν
κάτι τέτοιο στους
Αθηναίους, που
είχαν τη φήμη
πως ήσαν πρώτοι
στη σοφία ανάμε
σα στους Έλληνες
» (μτφρ. Δ. Mαρω
νίτης). (Aπό το
Hροδότου Iστορίαι ,
Γκοβόστης)
Το παιχνίδι ανάμε
σα στο είναι και το
φαίνεσθαι εκφράζε
ται για άλλη μια φο
ρά και μέσα από
τους δίσημους λό
γους. Αφού τους υ
πογραμμίσετε στο
κείμενο, γράψτε
δίπλα στον καθέ
να από αυτούς τι
θα έλεγε η Ελένη,
αν μπορούσε να
εκφραστεί ελεύθε
ρα και να πει αυτό
που πραγματικά
σκέφτεται.
Δραστηριοτητα
Οι δίσημοι λόγοι και
οι τραγικές ειρωνείες
αποκαλύπτουν τη
δραματική τους αξία
από τον τρόπο με τον
οποίο θα αποδοθούν
σκηνικά. Συγκεντρώστε
το σχετικό υλικό από το
Γ' και Δ' Επεισόδιο.
Δοκιμάστε τρόπους
κίνησης και εκφοράς
του λόγου.
Εργασια
Ο Θεοκλύμενος προε
τοιμάζοντας το γάμο
του με την Ελένη ανα
φέρεται σε γαμήλια έθι
μα. Αναζητήστε ανάλο
γες συνήθειες των αν
θρώπων της εποχής μα
ς και καταγράψτε τις
σε άρθρο που θα δημο
σιευτεί στην εφημερίδα
του σχολείου σας.
Θεματα για Αποδελτιω ση
H παρουσίαση της
δουλειάς σας έχει και
αυτή τα μυστικά της.
Mια υπόδειξη: χρησιμο
ποιήστε στους υπολογ
ιστές το πρόγραμμα
power point.
Στη σκηνή εμφανίζεται η Ελένη που απευθυνόμενη στις δούλες του Χορού τους ανακοινώνει ότι η Θεονόη κράτησε το λόγο της και δεν μαρτύρησε την είδηση του ερχομού του Μενελάου, αλλά είπε ψέματα επιβεβαιώνοντας το θάνατό του. Μαρτυρεί ότι ο Μενέλαος πια ντύθηκε και πλύθηκε, μετά από πολύ καιρό και φέρει επάνω του χάλκινη πανοπλία, ασπίδα και δόρυ. Ζητάει από το Χορό να μη μαρτυρήσουν εκείνες την παρουσία του ανδρός της και προαναγγέλλει την είσοδο στη σκηνή του Θεοκλύμενου. Ο Αιγύπτιος βασιλιάς διατάζει τους δούλους να παραταχθούν όπως ζήτησε ο ναυαγός για την κηδεία του νεκρού. Ωστόσο, ζητάει από την Ελένη να μην ανέβει κι εκείνη στο πλοίο, γιατί φοβάται ότι από τη θλίψη θα επιχειρήσει να αυτοκτονήσει πέφτοντας στη θάλασσα. Η ηρωίδα καθησυχάζει το βασιλιά ότι έτσι είναι το σωστό και δεν πρέπει να φοβάται, ενώ λαμβάνει και τη διαταγή του να υπακούν οι κωπηλάτες τυφλά στις εντολές του Θεοκλύμενου και τονίζει επανειλημμένα τον μελλούμενο γάμο για να άρει όποιες αντιρρήσεις κι επιφυλάξεις έχει ο Θεοκλύμενος. Αυτός εκφράζει τη χαρά του που δε σκότωσε ο ίδιος το Μενέλαο κι έτσι δεν κατηγορείται για το φόνο και προετοιμάζεται για τον επικείμενο γάμο, διατάζοντας να ειδοποιηθούν οι άρχοντες του τόπου, ενώ καλεί και το ναυαγό-Μενέλαο να καθίσει στο γάμο και μετά αν θέλει να φύγει ή να μείνει εκεί ευτυχισμένος. Τέλος, ο Σπαρτιάτης ήρωας προσεύχεται στο Δία και ζητάει να τον βοηθήσει γιατί γεύτηκε ήδη πολλά βάσανα και καλεί τους θεούς να τον συντρέξουν γιατί είναι ώρα πια να ορθοποδήσει κι εκείνος.
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1500-1523: Τα νέα από το παλάτι.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1524-1565: Η παρέμβαση του Θεοκλύμενου και οι αντιδράσεις της Ελένης.
3Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1566-1580: Οι οδηγίες του Θεοκλύμενου.
4Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1581-1591: Η προσευχή του Μενελάου.
Θέματα:
1) Η ολοκλήρωση της μηχανής:
Προηγούμενες φάσεις μηχανής: α) σχεδιασμός της στο τέλος του Β΄ Επεισοδίου και
β) υλοποίηση του μεγαλύτερου μέρους της στο Γ΄ Επεισόδιο με την εξύφανση του δόλου. Εδώ, στο Δ΄ Επεισόδιο, έχουμε την ολοκλήρωση της μηχανής.
Σύμμαχοι ηρώων μας:
Σιωπή Θεονόης
Σιωπή χορού
Σκευή Μενελάου
Νέα εμπόδια: Είναι οι προτάσεις του Θεοκλύμενου:
Να μην πάει η Ελένη
Αν πάει, να τη συνοδεύσει ο ίδιος
Τρόποι υπέρβασης των δυσκολιών:
Λογικά επιχειρήματα
Δημιουργία κατάλληλου συναισθηματικού κλίματος
Συναισθήματα θεατών: Έλληνες vs Βάρβαροι. Ο Αθηναίος θεατής βλέποντας τους ήρωες να εξαπατούν το βάρβαρο αντίπαλο νιώθουν ευχαρίστηση. Είναι γνωστή η άποψη που επικρατούσε σε όλη την αρχαιότητα ότι οι βάρβαροι, δηλ. οι μη Έλληνες, θεωρούνταν και πνευματικά κατώτεροι και απολίτιστοι.
ΘΕΟΚΛΥΜΕΝΟΣ: Δύσπιστος, κυριεύεται από το πάθος του για την Ελένη.
ΜΕΝΕΛΑΟΣ: Δείχνει ευσέβεια και πίστη στους θεούς.
Αναλυτικότερα:
Ελένη: Δεν παρατηρούμε εντυπωσιακές αλλαγές από ό, τι είδαμε στα προηγούμενα επεισόδια. Έχει δυναμική στάση, εξασφαλίζει τη σιωπή του χορού, αντιμετωπίζει τα εμπόδια από τις προτάσεις του Θεοκλύμενου. Χρησιμοποιεί τη φυσική σαγήνη της αλλά και της εξυπνάδα της (στίχ. 1565).
Μενέλαος: Ο τόνος του έχει αλλάξει. Είναι σταθερότερος και πιο επιβλητικός. Αρχίζουμε πια να αναγνωρίζουμε το Μενέλαο της Ιλιάδας. Πότε όμως βρήκε τον παλιό του εαυτό; Μήπως μόλις ντύθηκε με ρούχα που του αρμόζουν; (κωμικό στοιχείο)
Σημείωση: Μερικοί μελετητές θεωρούν ότι το γεγονός ότι ο Μενέλαος αλλάζει διάθεση όταν αλλάζει ρούχα είναι κωμικό στοιχείο. Άλλοι πάλι θεωρούν ότι είναι απολύτως φυσιολογική η αλλαγή. Πάντα η εμφάνισή μας επηρεάζει την ψυχολογία μας.
Θεοκλύμενος: Εδώ παρουσιάζεται αρκετά δύσπιστος: α) ρωτάει ο ίδιος τη Θεονόη για το Μενέλαο, β) θέλει να πείσει την Ελένη να μην πάει ή γ) αν πάει, να τη συνοδεύσει ο ίδιος.
3) είναι vs φαίνεσθαι: Μέχρι τώρα η αντίθεση δεν ελεγχόταν από τους ήρωές μας. Εδώ, όμως, η αντίθεση είναι σκηνοθετημένη από τους ίδιους. Έχουμε σκηνοθετημένο φαίνεσθαι.
ΕΙΡΩΝΕΙΑ:
Στίχοι 1532-1533: «από τη θλίψη/ για τις χαρές του Μενέλαου».
Ευριπίδη, Ελένη (412 π.Χ.) , Επεισόδιο Δ΄, στ. 1500-1592 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΝΟΤΗΤΑΣ
Ολοκληρώνεται η µηχανή σωτη
ρίας:
● νέα κατάσταση: ποιες συµµα
χίες
και ποια
εµπόδια συναντούν τώρα
οι ήρωές µας;
● με ποιον τρόπο προσπαθούν να
ξεπεράσουν
τις δυσκολίες;
Ι. ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ
– ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
Νέα κατάσταση - αντίθεση:
σύμμαχοι
των ηρώων :
σιωπή Θεονόης, σιωπή Χορού,
σκευή Μενέλαου
≠ νέα εµπόδια που
ορθώνονται:
οι προτάσεις του Θεοκλύµενου
Αντίδραση Ελένης
– τρόποι πειθούς:
- επίκληση στη λογική,
«ποιο το όφελος… αν πεθάνω;»
- επίκληση στο συναίσθημα:
προσποίηση αγάπης, υπόσχεση γά
μου
«καινούργιε μου
άνδρα»,
κολακεία της ματαιοδοξίας
του Θεοκλύμενου «στους δούλους
δούλος να μη
γίνεις»
- δίσημοι λόγοι «αυτά που θέλω ας
γίνουν»
αντίθεση είναι-φαίνεσθαι:
στο πρώτο µέρος του έργου
υφίσταται για λόγους που δεν
ελέγχονται από τους ήρωες
(κατασκευή του ειδώλου,
επέµβαση θεών κτλ.) ≠
εδώ η
αντίθεση είναι σκηνοθετηµένη
από τους ίδιους (σκηνοθετηµένο φαίνεσ
θαι)
Σκηνοθετικοί και σκηνογραφικοί
δείκτες (στοιχεία όψης):
ύφος της Ελένης, καθώς συνοµιλεί
µε το Θεοκλύµενο µπροστά
στο Μενέλαο
(ύφος που
συνδέεται άµεσα
µε τους δίσηµους λόγους)
νέα σκευή του Μενέλαου:
- εξυπηρετείται το σχέδιο
απόδρασης
- η νέα εικόνα του θυμίζει
την πραγματική του ταυτότητα
(βασιλιάς, ήρωας)
- αποκατάσταση:
πριν φοβισμένος ρακοφόρος ≠ τώρα
δυναμικός ήρωας
ΙΙ. ΙΔΕΕΣ
Ευφυείς Έλληνες ≠ αφελείς βάρβα
ροι:
αναπαραγωγή και επιβεβαίωση
στερεότυπου της
εποχής ή ειρωνεία
του Ευριπίδη
(οι πολιτισμένοι Έλληνες
χρησιμοποιούν δόλο, απάτη);
Κωµική ή ροµαντική διάσταση
του έργου:
στοιχεία κωµικά
(π.χ. η αφέλεια ή η ευπιστία του Θεο
κλύµενου)
ή
ροµαντικά (π.χ. η συγκατάθεση
για γάµο ο οποίος διαρκώς
αναβάλλεται)
ΙΙΙ. ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ
Ήθος Ελένης:
δυναµική στάση
(εξασφαλίζει τη σιωπή του Χορού,
αντιµετωπίζει τα εµπόδια που
προκύπτουν από τις προτάσεις
του Θεοκλύµενου), φυσική γοητεία
, ικανότητα να πείσει το
δύσπιστο
Θεοκλύµενο να κάνει ό,τι
η ίδια επιθυµεί.
Η Ελένη µια επινοητική γυναίκα,
που επιτυγχάνει το στόχο της χάρη
στην ευστροφία της, ή
µια δόλια
γυναίκα, που τα καταφέρνει
επειδή σαγηνεύει;
Ήθος Μενέλαου
:
προσευχή για επιτυχή απόδραση:
προοικονοµείται η δράση του
Μενέλαου,
«αποκαθίσταται»
ο ήρωάς µας καθώς µέσα στη
καινούρια του σκευή αναγνωρίζεται
µε την
ηρωική του διάσταση,
από την άλλη, αποτελεί
ροµαντικό στοιχείο ή
κωµικό .
Ο τόνος του
Μενέλαου έχει αλλάξει.
Είναι σταθερότερος και πιο επιβλητ
ικός
, καθώς αρµόζει σ’ έναν
άνθρωπο
που κάνει ένα ριψοκίνδυνο βήµα
σε µια στιγµή απελπισίας.
Ήθος Θεοκλύμενου:
δυσπιστία (έρευνα που
έκανε ο ίδιος ρωτώντας τη Θεονόη
για την τύχη του Μενέλαου,
προσπάθεια να πείσει την Ελένη
να µην ακολουθήσει τη
νεκρώσιµη ποµπή,
πρόταση να
επιβιβαστεί κι αυτός
στο πλοίο
για να βοηθήσει το ζεύγος)
Ο Θεοκλύμενος αφελής
βάρβαρος ή ερωτευμένος
δύσπιστος; https://www.slideshare.net/mrsevi/ss- 59604550