http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.
php/DSGL102/ 457/3003,12057/ Ο Αλέξανδρος στη μάχη της Ισσού (Πομπηία, Εθ νικό Μουσεί ο Νεαπόλεως) Α. Κείμενο Τα σωζόμενα ερείπια της φρυγικής πόλης Γόρδιον, όπου ο Μέγας Αλέξανδρος έκοψε τον γόρδιο δεσμό (Αρχείο Παπύρου) Η λύση του γόρδιου δεσμού Ο Φλάβιος Αρριανός (περ. 95-175 μ.Χ.) καταγόταν από τη Νικομήδεια της Βιθυνίας και προερχόταν α πό επιφανή οικογένεια. Τιμήθηκε με ιερατικά αξιώματα στην πόλη του και αργότερα κατέλαβε υψηλές διοικητικές και στρατιωτικές θέ σεις του ρωμαϊκού κράτους. Νέος παρακολούθησε τη διδασκαλία του στωικού φιλοσόφου Επικτήτου, της οποίας κατέγραψε τα βασικά στοιχεία. Στα μέσα του 2ου αι. ήρθε στην Αθήνα, όπου έλαβε την ιδιότητα του πολίτη και εκλέχθηκε επώνυμος άρχοντας (147-148 μ.Χ.). Εκτός από το έργο του για τη φιλοσοφία του Επικτήτου, συνέγραψε στρατιωτικές πραγματείες και βιογραφίες. Το σπουδαιότερο έρ γο του, όμως, είναι η Ἀλεξάνδρου Ἀνάβασις, η σημαντικότερη πηγή για την εκστρατεία του Μ. Αλεξάν δρου στην Ασία, συμπλήρωμα της οποίας είναι η Ἰνδική. Ἀλέξανδρος δὲ ὡς ἐς Γόρδιον παρῆλθε, πόθος λαμβάνει αὐτὸν τὴν ἅμαξαν ἰδεῖν τὴν Γορδίου καὶ τοῦ ζυγοῦ τῆς ἁμάξης τὸν δεσμόν. Πρὸς δὲ δὴ ἄλλοις καὶ τόδε περὶ τῆς ἁμάξης ἐμυθεύετο, ὅστις λύσειε τοῦ ζυγοῦ τῆς ἁμάξης τὸν δεσμόν, τοῦτον χρῆναι ἄρξαι τῆς Ἀσίας. Ἦν δὲ ὁ δεσμὸς ἐκ φλοιοῦ κρανίας καὶ τούτου οὔτε τέλος οὔτε ἀρχὴ ἐφαίνετο. Ἀλέξανδρος δὲ ὡς ἀπόρως μὲν εἶχεν ἐξευρεῖν λύσιν τοῦ δεσμοῦ, ἄλυτον δὲ περιιδεῖν οὐκ ἤθελε, μή τινα καὶ τοῦτο ἐς τοὺς πολλοὺς κίνησιν ἐργάσηται, παίσας τῷ ξίφει διέκοψε τὸν δεσμὸν καὶ λε λύσθαι ἔφη. Ἀπηλλάγη δ’ οὖν ἀπὸ τῆς ἁμάξης αὐτός τε καὶ οἱ ἀμφ᾿ αὐτὸν ὡς τοῦ λογί ου τοῦ ἐπὶ τῇ λύσει τοῦ δεσμοῦ ξυμβεβηκότος. Καὶ γὰρ καὶ τῆς νυκτὸς ἐκείνης βρο νταί τε καὶ σέλας ἐξ οὐρανοῦ ἐπεσήμηναν· καὶ ἐπὶ τούτοις ἔθυε τῇ ὑστεραίᾳ Ἀλέξανδρος τοῖς φήνασι θεοῖς τά τε σημεῖα καὶ τοῦ δεσμοῦ τὴν λύσιν.
Γλωσσικά σχόλια
Σύμφωνα με τον θρύλο, η γέννηση του Αλεξάνδρου που απεικονίζεται σε αυτό το ελληνορωμαϊκό
ψηφιδωτό, συνδεόταν με την καταστροφή του μεγάλου ιερού της Αρτέμιδος στην Έφεσο από πυρ καγιά, που προανάγγελλε την κατάκτηση της Ασίας από τον Αλέξανδρο (Εθνικό Μουσείο Βηρυ τού) Β1. Λεξιλογικός Πίνακας
Ασκήσεις
Β2. Ετυμολογικά
ζεύγη
|
• Ουσιαστικά που δηλώνουν όργανο ή μέσο
| ||||
| ||||
• Ουσιαστικά που δηλώνουν τόπο | ||||
|
Ασκήσεις
- Να σχηματίσετε παράγωγα ουσιαστικά που να φανερώνουν όργανο ή μέσο από τα παρα
- κάτω ρήμα
- τα:
θέλγω → τὸ ___________________ κομίζω → τὰ ___________________ φοβέω, φοβῶ → τὸ ___________________ πλήττω → τὸ ___________________ λάμπω → ὁ ___________________ λύω → τὸ ___________________ χέω → ἡ χύ_________________ ἡ χο-_________________ - Να σχηματίσετε από τα παρακάτω ρήματα παράγωγα ουσιαστικά που να φανερώνουν
- τόπο:
ἐργάζομαι → τὸ ___________________ ὀρχέομαι, ὀρχοῦμαι → ἡ ___________________ δικάζω → τὸ ___________________ γυμνάζω → τὸ ___________________ - Να αντιστοιχίσετε τα ρήματα της στήλης Α′ με τα παράγωγα ουσιαστικά τους στη στή
- λη Β′ και να γράψετε δίπλα στο καθένα τι δηλώνει:
Γ. Γραμματική
1. Η αύξηση
Τα ρήματα στην οριστική των ιστορικών χρόνων, δηλ. του παρατατικού, του αορίστου
και του υπερσυντελίκου, παίρνουν στην αρχή του θέματος αύξηση, η οποία δηλώνει το
παρελθόν. Υπάρχουν δύο είδη αύξησης: η συλλαβική και η χρονική.
και του υπερσυντελίκου, παίρνουν στην αρχή του θέματος αύξηση, η οποία δηλώνει το
παρελθόν. Υπάρχουν δύο είδη αύξησης: η συλλαβική και η χρονική.
ρήματα που αρχίζουν
από σύμφωνο |
ρήματα που αρχίζουν
από φωνήεν ή δίφθογγο | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
συλλαβική αύξηση | χρονική αύξη ση | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Παρατηρήσεις
- Τα ρήματα που αρχίζουν από ῥ-, όταν παίρνουν αύξηση, γράφο
- νται με δύο ρ,
π.χ. ῥίπτω → ἔρριπτον. - Στα σύνθετα ή παρασύνθετα[1] ρήματα με α΄ συνθετικό πρόθεση, η αύξηση
- μπαίνει μετά την πρόθεση, π.χ. ἀπάγω → ἀπῆγον, ἐκφέρω → ἐξέφερον, ἐγκωμιάζω → ἐνεκω
- μίαζον.
2. Οριστική παρατατικού ρήματος εἰμί
Ο παρατατικός, όπως και στη ν.ε., είναι ο ιστορικός χρόνος που δηλώνει ότι μια πράξη γινό
ταν διαρκώς ή επανειλημμένα στο παρελθόν.
ταν διαρκώς ή επανειλημμένα στο παρελθόν.
Το ρ. εἰμί κλίνεται στην οριστική του παρατατικού ως εξής (να συμπληρώσετε τους τύ
πους των προσωπικών αντωνυμιών που λείπουν):
πους των προσωπικών αντωνυμιών που λείπουν):
3. Οριστική παρατατικού και αορίστου ενεργητικής φω
νής βαρύ
τονων
ρημάτων
Σε αυτή την Ενότητα θα διδαχτείτε τον σχηματισμό της οριστικής έγκλισης του παρατατι
κού και του αορίστου ενεργητικής φωνής των βαρύτονων ρημάτων.
κού και του αορίστου ενεργητικής φωνής των βαρύτονων ρημάτων.
Σχηματισμός οριστικής παρατατικού ε.φ.
Σχηματισμός οριστικής αορίστου ε.φ.
Κλίση
οριστική παρατατικού | οριστική αορί στου | ||
---|---|---|---|
α.ε. | ν.ε. | α.ε. | ν.ε. |
ἐ-τόξευ-ον ἐ-τόξευ-ες ἐ-τόξευ-ε ἐ-τοξεύ-ομεν ἐ-τοξεύ-ετε ἐ-τόξευ-ον | τόξευα τόξευες τόξευε τοξεύαμε τοξεύατε τόξευαν | ἐ-τόξευ-σ-α ἐ-τόξευ-σ-ας ἐ-τόξευ-σ-ε(ν) ἐ-τοξεύ-σ-αμεν ἐ-τοξεύ-σ-ατε ἐ-τόξευ-σ-αν | τόξευ σα τόξευ σες τόξευ σε τοξεύ σαμε τοξεύ σατε τόξευ σαν |
- Να υπογραμμίσετε στο κείμενο της Ενότητας τα ρήματα που έχουν καταλήξεις παρα
- τατικού και αορίστου ίδιες με αυτές της ν.ε. (π.χ. έδενες, έδεσα).
4. Οριστική αορίστου ενεργητικής φωνής αφωνό
ληκτων βαρύ
τονων ρημάτων
Ισχύουν όσα διδαχτήκατε στην προηγούμενη Ενότητα για τη συγχώνευση του άφωνου
χαρακτήρα του ρήματος με τον χρονικό χαρακτήρα -σ- στον μέλλοντα:
χαρακτήρα του ρήματος με τον χρονικό χαρακτήρα -σ- στον μέλλοντα:
χειλικόληκτα: -ψα, π.χ. τρέπ-ω → ἔ-τρεπ-σ-α → ἔτρεψα, βλάπτω → ἔβλαψα.
ουρανικόληκτα: -ξα, π.χ. λήγω → ἔληγ-σ-α → ἔληξα, τάττω → ἔταξα.
οδοντικόληκτα: -σα, π.χ. πείθω → ἔπειθ-σ-α → ἔπεισα.
ουρανικόληκτα: -ξα, π.χ. λήγω → ἔληγ-σ-α → ἔληξα, τάττω → ἔταξα.
οδοντικόληκτα: -σα, π.χ. πείθω → ἔπειθ-σ-α → ἔπεισα.
Ασκήσεις
- Να συμπληρώσετε τον κατάλληλο τύπο οριστικής παρατατικού του ρήματος εἰμὶ στις
- παρακάτω φράσεις:
α. Ὁ Ἀριστείδης δίκαιος ______________ .
β. Ἰατρὸς ______________ ἄτεχνος (= χωρίς γνώση της τέχνης του, αδαής).
γ. Ἡ μήτηρ καὶ ἡ θυγάτηρ καλαὶ ______________ .
δ. Ἐγὼ σύμβουλος ἀγαθὸς ______________ ὑμῖν.
ε. Ὁ δὲ τρόπος τῆς ὀρχήσεως οὗτος ______________ . - Να γράψετε τα ρήματα των παρακάτω προτάσεων στον αντίστοιχο τύπο του πα
- ρατατικού (όσα δίνονται στον ενεστώτα) ή του ενεστώτα (όσα δίνονται στον παρατατ
- ικό):
α. Ὁ δοῦλος βοηθὸς ἦν τοῦ κυρίου αὐτοῦ.
β. Ὑμεῖς ἐστε προγόνων ἀγαθῶν.
γ. Οἱ τριάκοντα ἦσαν τύραννοι.
δ. Σὺ εἶ φίλος ἡμῖν.
ε. Δημοσθένης ἦν δεινότατος λέγειν. - Να μεταφέρετε τις ακόλουθες φράσεις στην α.ε.:
εσύ άλλαζες → ______________________ εγώ έβλαψα → ______________________ εμείς διδάσκαμε → ______________________ εσείς ψηφίσατε → ______________________ οι πολίτες κινδύνευαν → ______________________ - Να συμπληρώσετε τους αντίστοιχους τύπους των άλλων χρόνων των ρημάτων που δίνονται στον πίνακα:
ενεστώτας παρατατικός μέλλοντας αόρι
στοςἀγοράζεις ἐδίωκε κόψετε ἔ
παυσαντρέπομεν ἐγύμναζες ἔ
πεισανπλήττει ἁρπάσομεν ἐστρέφετε - Να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων:
α. Ὁ στρατηγὸς __________________ (κηρύττει, οριστ. αορ.) τὸν πόλεμ____ .
β. Αἱ μυροφόρ____ μύρον __________________ (φέρω, οριστ. παρατ.).
γ. Οἱ πολέμι____ τὴν αὑτῶν δύναμιν __________________ (ἀθροίζω, οριστ. παρατ.).
δ. Κῦρος __________________ (κελεύω, οριστ. αορ.) τοὺς στρατιώτ____ μάχεσθαι.
ε. Σὺ __________________ (φυλάττω, οριστ. αορ.) τὴν τῶν νόμ____ τάξιν. - Συμπληρώνοντας τις λέξεις που ζητούνται στα αντίστοιχα τετραγωνίδια θα σχημα
- τιστεί στην έγχρωμη στήλη το όνομα της συζύγου του Περικλή:
α. α′ πληθ. οριστ. αορ. ρ. ἀθροίζω
β. γ′ εν. οριστ. αορ. ρ. κρούω
γ. β′ εν. οριστ. παρατ. ρ. κόπτω
δ. β′ εν. οριστ. αορ. ρ. σῴζω
ε. γ′ εν. οριστ. αορ. ρ. ἱππεύω
στ. γ′ πληθ. οριστ. παρατ. ρ. νομίζω
ζ. β′ πληθ. οριστ. αορ. ρ. ἐλπίζω
Οὐδὲν ἀλυσιτελέστερόν ἐστι φιλοδοξίας
Διογένης Λαέρτιος, Βίοι Φιλοσόφων 5.41
Τίποτε δεν είναι πιο ανώφελο από τη φιλοδοξία.
Διογένης Λαέρτιος, Βίοι Φιλοσόφων 5.41
Τίποτε δεν είναι πιο ανώφελο από τη φιλοδοξία.
[1] Παρασύνθετα λέγονται τα ρήματα που προέρχονται: α. από συγγενή σύνθετα ονόματα,
π.χ. δυστυχής > δυστυχῶ, ή β. από δύο ή περισσότερες λέξεις που αποτελούν μία έννοια,
π.χ. ἐν χειρὶ τίθημι (= τοποθετώ στο χέρι) > ἐγχειρίζω.
ΠΗΓΗ https://www.slideshare.net/despifor/7-50207262
Η φράση λέγεται για δύσκολη κατάσταση σαν και αυτή που αντιμετώπι
σε ο Μέγας Αλέξανδρος, όταν προσπάθησε να λύσει ένα μπερδεμέ
νο κόμπο, το «γόρδιο δεσμό», που σύμφωνα με τον χρησμό όποιος
τον έλυνε θα γινόταν κυρίαρχος της Ασίας.
Αρριαννού ,11,3
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL102/457/3003,12057/
Μετάφραση
Όταν ο Αλέξανδρος έφτασε στο Γόρδιο, τον κατέλαβε έντονη επιθυμία
να δει την άμαξα του Γορδίου και το δεσμό του ζυγού της άμαξας Και
επιπλέον, βέβαια, και αυτό λεγόταν για την άμαξα ότι δηλαδή, ό
ποιος λύσει το δεσμό του ζυγού της άμαξας, αυτός θα ήταν μοιραίο να
εξουσιάσει την Ασία. Ο δεσμός ήταν από φλούδα κρανιάς και δεν μπο
ρούσε να δει κανείς ούτε τέλος ούτε αρχή. Ο Αλέξανδρος, επειδή δεν
μπορούσε να βρει τη λύση του δεσμού, αλλά και δεν ήθελε να τον αφή
σει άλυτο, γιατί φοβόταν ότι αυτό θα προκαλέσει κάποια αναταραχή
στο πλήθος, αφού χτύπησε το δεσμό με το ξίφος του, τον έκοψε
και είπε ότι λύθηκε. Απομακρύνθηκε, λοιπόν, από την άμαξα ο ί
διος και οι σύντροφοί του με την ιδέα ότι είχε εκπληρωθεί ο χρησμός
για τη λύση του δεσμού. Και πράγματι τη νύχτα εκείνη βροντές και
λάμψη από τον ουρανό φανέρωσαν τα σημάδια του Θεού.Γι’ αυτό
το λόγο ο Αλέξανδρος την επόμενη μέρα πρόσφερε θυσία στους θε
ούς που του φανέρωσαν τα σημάδια για τον τρόπο λύσης του δεσμού
παίσας τῷ ξίφει: Σύμφωνα με τον Αριστόβουλο, ο οποίος συμμε
τείχε στην εκστρατεία και έζησε από κοντά τα γεγονότα, ο Αλέξανδρος
δεν έκοψε τον δεσμό με το ξίφος, αλλά αφαίρεσε το μεγάλο ξύλινο
καρφί που τον συγκρατούσε. Την εκδοχή αυτή αναφέρει και ο Αρ
ριανός. Ως μεταγενέστερος όμως (γράφει το έργο του πέντε αιώ
νες μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου βασιζόμενος σε προγενέστε
ρα σχετικά έργα), αφηγείται και την εκδοχή της κοπής του δεσμού με
ξίφος, που τονίζει την αποφασιστικότητα του νεαρού στρατηλάτη.
Ένα πράγμα για το οποίο έμεινε στην ιστορία ο Αλέξανδρος ο Γ’ ο
Μακεδών, ο Μέγας Αλέξανδρος , είναι η λύση του Γόρδιου δεσμού
και η φράση “ό τι δεν μπορεί να λυθεί, μπορεί να κοπεί! ”.
Πέρα από την ωραία ,όμως, ιστορία νομίζω πως θα πρέπει να δούμε λί
γο και τους συμβολισμούς που κρύβονται πίσω από αυτή.
Η φράση “ό τι δεν μπορεί να λυθεί , μπορεί να κοπεί”, όπως την
αναφέρει ο Αρριανός, είναι, βέβαια, η πιο δημοφιλής , θα πρέ
πει όμως να αναφέρουμε και την εκδοχή του Αριστόβουλου που συμ
μετείχε στην εκστρατεία του Αλεξάνδρου , έζησε από κοντά τα γε
γονότα και υπήρξε πιθανώς αυτόπτης μάρτυρας ,που υποστηρίζει
πως ο Μέγας Αλέξανδρος δεν έκοψε τον δεσμό του ζυγού της άμαξας
του βασιλιά Γορδίου με το ξίφος του, αλλά αφαίρεσε το μεγάλο ξύλινο
καρφί που τον συγκρατούσε, έλυσε τον δεσμό αφαιρώντας τον πεί
ρο από το τιμόνι του άρματος.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, και με όποιον τρόπο και αν τον
έλυσε , ο συμβολισμός και το μήνυμα είναι το ίδιο.
Ο γόρδιος δεσμός συμβολίζει καθετί που είναι δύσκολο και δυσεπί
λυτο, κάθε πρόβλημα που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε είτε στην
προσωπική είτε στην επαγγελματική είτε στην πολιτική ζωή. Όσον
αφορά στον τρόπο επίλυσης του προβλήματος και το μέσο που χρησιμο
ποιήθηκε, σε κάθε περίπτωση ο συμβολισμός παραμένει ο ίδιος:
το σπαθί συμβολίζει την αποφασιστικότητα και την τόλμη, και η αφαί
ρεση απλώς του ξύλινου καρφιού την ευφυία του Αλεξάνδρου.
Τι έκανε , λοιπόν, και τι πέτυχε ο Μέγας Αλέξανδρος:
Πρώτον, δεν δαπάνησε πολύ
χρόνο με το συγκεκριμένο πρόβλημα και αφού το εξέτασε για λίγο ,
όσο χρόνο χρειαζόταν κατά την κρίση του και με την έμφυτη οξυ
δέρκειά του ,το αντιμετώπισε με αποφασιστικότητα και το έλυσε
γρήγορα και εύκολα.
Και έτσι, λένε, επιβεβαιώθηκε ο χρησμός που ήθελε αυτόν που
θα έλυνε το γόρδιο δεσμό κυρίαρχο της Ασίας. Επιβεβαιώθηκε ,γιατί ό
ποιος ξέρει να αντιμετωπίζει τα προβλήματα γρήγορα και αποφασιστι
κά, δείχνει ότι είναι ικανός ηγέτης, ότι μπορεί να οδηγήσει τον λα
ό του, το στράτευμά του εν προκειμένω, στο στόχο του ,παίρνοντας
τις σωστές αποφάσεις.
Επιπλέον, πέτυχε να κερδίσει την εμπιστοσύνη των στρατιωτών
του , που πείστηκαν με τον τρόπο αυτό για τις ικανότητες του ηγέτη
τους και τον ακολούθησαν στο τολμηρό εγχείρημά του.
Σχεδιάγραμμα ενότητας
http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20arxaia/sxedioa7.pdf
20gym/askiseis%20metafraseis%20a/A02/ataxi07.1.htm
http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20arxaia/metafraseis%
20a%20gym/a07xm.htm
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL102/457/3003,12057/
τικού, του αορίστου και του υπερσυντελίκου, παίρνουν στην
αρχή του θέματος αύξηση, η οποία δηλώνει το παρελθόν. Υπάρ
χουν δύο είδη αύξησης: η συλλαβική και ηχρονική.
Μετάφραση
π.χ. δυστυχής > δυστυχῶ, ή β. από δύο ή περισσότερες λέξεις που αποτελούν μία έννοια,
π.χ. ἐν χειρὶ τίθημι (= τοποθετώ στο χέρι) > ἐγχειρίζω.
ΠΗΓΗ https://www.slideshare.net/despifor/7-50207262
Αρχαία Ελληνικά Α' Γυμνασίου
Εν.7 Γόρδιος Δεσμός
Ο Γόρδιος Δεσμός είναι ο
περίπλοκος κόμπος που έδενε
το άρμα του Γόρδιου, πατέρα
του Μίδα και αρχαίου βασιλέα
της Φρυγίας.
περίπλοκος κόμπος που έδενε
το άρμα του Γόρδιου, πατέρα
του Μίδα και αρχαίου βασιλέα
της Φρυγίας.
Μεταφορικά σημαίνει:
κάθε πολύπλοκο και
δυσεπίλυτο πρόβλημα,
μπερδεμένη κατάσταση
δυσεπίλυτο πρόβλημα,
μπερδεμένη κατάσταση
→Η υπόθεση ήταν τόσο μπερ
δεμένη που αποτελούσε γόρδιο δεσμό για τους δικαστές.
δεμένη που αποτελούσε γόρδιο δεσμό για τους δικαστές.
→ Ο γόρδιος δεσμός της εθνικής οικονομίας απαιτεί δραστικές λύ
σεις.
σεις.
Η φράση λέγεται για δύσκολη κατάσταση σαν και αυτή που αντιμετώπι
σε ο Μέγας Αλέξανδρος, όταν προσπάθησε να λύσει ένα μπερδεμέ
νο κόμπο, το «γόρδιο δεσμό», που σύμφωνα με τον χρησμό όποιος
τον έλυνε θα γινόταν κυρίαρχος της Ασίας.
Αρριαννού ,11,3
Ἀλέξανδρος δὲ ὡς ἐς Γόρδιον παρῆλθε, πόθος λαμβάνει αὐτὸν τὴν
ἅμαξαν ἰδεῖν τὴν Γορδίου καὶ τοῦ ζυγοῦ τῆς ἁμάξης τὸν δεσμόν. Πρὸς
δὲ δὴ ἄλλοις καὶ τόδε περὶ τῆς ἁμάξης ἐμυθεύετο, ὅστις λύσειε
τοῦ ζυγοῦ τῆς ἁμάξης τὸν δεσμόν, τοῦτον χρῆναι ἄρξαι τῆς Ἀσίας. Ἦν
δὲ ὁ δεσμὸς ἐκ φλοιοῦ κρανίας καὶ τούτου οὔτε τέλος οὔτε ἀρ
χὴ ἐφαίνετο. Ἀλέξανδρος δὲ ὡς ἀπόρως μὲν εἶχεν ἐξευρεῖν λύσιν
τοῦ δεσμοῦ, ἄλυτον δὲ περιιδεῖν οὐκ ἤθελε, μή τινα καὶ τοῦτο ἐς
τοὺς πολλοὺς κίνησιν ἐργάσηται, παίσας τῷ ξίφει διέκοψε τὸν
δεσμὸν καὶ λελύσθαι ἔφη. Ἀπηλλάγη δ’ οὖν ἀπὸ τῆς ἁμάξης αὐτός τε
καὶ οἱ ἀμφ᾿ αὐτὸν ὡς τοῦ λογίου τοῦ ἐπὶ τῇ λύσει τοῦ δεσμοῦ ξυμβε
βηκότος. Καὶ γὰρ καὶ τῆς νυκτὸς ἐκείνης βρονταί τε καὶ σέλας
ἐξ οὐρανοῦ ἐπεσήμηναν· καὶ ἐπὶ τούτοις ἔθυε τῇ ὑστεραίᾳ Ἀλέξανδρος
τοῖς φήνασι θεοῖς τά τε σημεῖα καὶ τοῦ δεσμοῦ τὴν λύσιν.
ἅμαξαν ἰδεῖν τὴν Γορδίου καὶ τοῦ ζυγοῦ τῆς ἁμάξης τὸν δεσμόν. Πρὸς
δὲ δὴ ἄλλοις καὶ τόδε περὶ τῆς ἁμάξης ἐμυθεύετο, ὅστις λύσειε
τοῦ ζυγοῦ τῆς ἁμάξης τὸν δεσμόν, τοῦτον χρῆναι ἄρξαι τῆς Ἀσίας. Ἦν
δὲ ὁ δεσμὸς ἐκ φλοιοῦ κρανίας καὶ τούτου οὔτε τέλος οὔτε ἀρ
χὴ ἐφαίνετο. Ἀλέξανδρος δὲ ὡς ἀπόρως μὲν εἶχεν ἐξευρεῖν λύσιν
τοῦ δεσμοῦ, ἄλυτον δὲ περιιδεῖν οὐκ ἤθελε, μή τινα καὶ τοῦτο ἐς
τοὺς πολλοὺς κίνησιν ἐργάσηται, παίσας τῷ ξίφει διέκοψε τὸν
δεσμὸν καὶ λελύσθαι ἔφη. Ἀπηλλάγη δ’ οὖν ἀπὸ τῆς ἁμάξης αὐτός τε
καὶ οἱ ἀμφ᾿ αὐτὸν ὡς τοῦ λογίου τοῦ ἐπὶ τῇ λύσει τοῦ δεσμοῦ ξυμβε
βηκότος. Καὶ γὰρ καὶ τῆς νυκτὸς ἐκείνης βρονταί τε καὶ σέλας
ἐξ οὐρανοῦ ἐπεσήμηναν· καὶ ἐπὶ τούτοις ἔθυε τῇ ὑστεραίᾳ Ἀλέξανδρος
τοῖς φήνασι θεοῖς τά τε σημεῖα καὶ τοῦ δεσμοῦ τὴν λύσιν.
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL102/457/3003,12057/
Μετάφραση
Όταν ο Αλέξανδρος έφτασε στο Γόρδιο, τον κατέλαβε έντονη επιθυμία
να δει την άμαξα του Γορδίου και το δεσμό του ζυγού της άμαξας Και
επιπλέον, βέβαια, και αυτό λεγόταν για την άμαξα ότι δηλαδή, ό
ποιος λύσει το δεσμό του ζυγού της άμαξας, αυτός θα ήταν μοιραίο να
εξουσιάσει την Ασία. Ο δεσμός ήταν από φλούδα κρανιάς και δεν μπο
ρούσε να δει κανείς ούτε τέλος ούτε αρχή. Ο Αλέξανδρος, επειδή δεν
μπορούσε να βρει τη λύση του δεσμού, αλλά και δεν ήθελε να τον αφή
σει άλυτο, γιατί φοβόταν ότι αυτό θα προκαλέσει κάποια αναταραχή
στο πλήθος, αφού χτύπησε το δεσμό με το ξίφος του, τον έκοψε
και είπε ότι λύθηκε. Απομακρύνθηκε, λοιπόν, από την άμαξα ο ί
διος και οι σύντροφοί του με την ιδέα ότι είχε εκπληρωθεί ο χρησμός
για τη λύση του δεσμού. Και πράγματι τη νύχτα εκείνη βροντές και
λάμψη από τον ουρανό φανέρωσαν τα σημάδια του Θεού.Γι’ αυτό
το λόγο ο Αλέξανδρος την επόμενη μέρα πρόσφερε θυσία στους θε
ούς που του φανέρωσαν τα σημάδια για τον τρόπο λύσης του δεσμού
παίσας τῷ ξίφει: Σύμφωνα με τον Αριστόβουλο, ο οποίος συμμε
τείχε στην εκστρατεία και έζησε από κοντά τα γεγονότα, ο Αλέξανδρος
δεν έκοψε τον δεσμό με το ξίφος, αλλά αφαίρεσε το μεγάλο ξύλινο
καρφί που τον συγκρατούσε. Την εκδοχή αυτή αναφέρει και ο Αρ
ριανός. Ως μεταγενέστερος όμως (γράφει το έργο του πέντε αιώ
νες μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου βασιζόμενος σε προγενέστε
ρα σχετικά έργα), αφηγείται και την εκδοχή της κοπής του δεσμού με
ξίφος, που τονίζει την αποφασιστικότητα του νεαρού στρατηλάτη.
Ένα πράγμα για το οποίο έμεινε στην ιστορία ο Αλέξανδρος ο Γ’ ο
Μακεδών, ο Μέγας Αλέξανδρος , είναι η λύση του Γόρδιου δεσμού
και η φράση “ό τι δεν μπορεί να λυθεί, μπορεί να κοπεί! ”.
Πέρα από την ωραία ,όμως, ιστορία νομίζω πως θα πρέπει να δούμε λί
γο και τους συμβολισμούς που κρύβονται πίσω από αυτή.
Η φράση “ό τι δεν μπορεί να λυθεί , μπορεί να κοπεί”, όπως την
αναφέρει ο Αρριανός, είναι, βέβαια, η πιο δημοφιλής , θα πρέ
πει όμως να αναφέρουμε και την εκδοχή του Αριστόβουλου που συμ
μετείχε στην εκστρατεία του Αλεξάνδρου , έζησε από κοντά τα γε
γονότα και υπήρξε πιθανώς αυτόπτης μάρτυρας ,που υποστηρίζει
πως ο Μέγας Αλέξανδρος δεν έκοψε τον δεσμό του ζυγού της άμαξας
του βασιλιά Γορδίου με το ξίφος του, αλλά αφαίρεσε το μεγάλο ξύλινο
καρφί που τον συγκρατούσε, έλυσε τον δεσμό αφαιρώντας τον πεί
ρο από το τιμόνι του άρματος.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, και με όποιον τρόπο και αν τον
έλυσε , ο συμβολισμός και το μήνυμα είναι το ίδιο.
Ο γόρδιος δεσμός συμβολίζει καθετί που είναι δύσκολο και δυσεπί
λυτο, κάθε πρόβλημα που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε είτε στην
προσωπική είτε στην επαγγελματική είτε στην πολιτική ζωή. Όσον
αφορά στον τρόπο επίλυσης του προβλήματος και το μέσο που χρησιμο
ποιήθηκε, σε κάθε περίπτωση ο συμβολισμός παραμένει ο ίδιος:
το σπαθί συμβολίζει την αποφασιστικότητα και την τόλμη, και η αφαί
ρεση απλώς του ξύλινου καρφιού την ευφυία του Αλεξάνδρου.
Τι έκανε , λοιπόν, και τι πέτυχε ο Μέγας Αλέξανδρος:
Πρώτον, δεν δαπάνησε πολύ
χρόνο με το συγκεκριμένο πρόβλημα και αφού το εξέτασε για λίγο ,
όσο χρόνο χρειαζόταν κατά την κρίση του και με την έμφυτη οξυ
δέρκειά του ,το αντιμετώπισε με αποφασιστικότητα και το έλυσε
γρήγορα και εύκολα.
Και έτσι, λένε, επιβεβαιώθηκε ο χρησμός που ήθελε αυτόν που
θα έλυνε το γόρδιο δεσμό κυρίαρχο της Ασίας. Επιβεβαιώθηκε ,γιατί ό
ποιος ξέρει να αντιμετωπίζει τα προβλήματα γρήγορα και αποφασιστι
κά, δείχνει ότι είναι ικανός ηγέτης, ότι μπορεί να οδηγήσει τον λα
ό του, το στράτευμά του εν προκειμένω, στο στόχο του ,παίρνοντας
τις σωστές αποφάσεις.
Επιπλέον, πέτυχε να κερδίσει την εμπιστοσύνη των στρατιωτών
του , που πείστηκαν με τον τρόπο αυτό για τις ικανότητες του ηγέτη
τους και τον ακολούθησαν στο τολμηρό εγχείρημά του.
Σχεδιάγραμμα ενότητας
http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20arxaia/sxedioa7.pdf
Άσκηση κατανόησης Α7ης ενότητας
http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20arxaia/metafraseis%20a%20gym/askiseis%20metafraseis%20a/A02/ataxi07.1.htm
Λεξιλογικός πίνακας
| ||||||
Για τη λέξη ζευγνύω (και ζεύγνυμι) [= δένω μαζί με κάτι άλλο,
ζευγαρώνω, ζεύω)
Για να βρεις τη σημασία των λέξεων του Λεξιλογικού Πίνακα πήγαινε
στα λεξικά της Πύλης για την ελληνική γλώσσα ή χρησιμοποίησε τους παρακάτω δεσμούς:
Χρησιμοποίησε το σύμβολο % πριν ή μετά από το -ζευ ή -ζυγ, π.χ
%ζευγ ή ζυγ%, για να βρεις τις σύνθετες λέξεις, καθώς επίσης και τη σημασία τους. Χρησιμοποιώντας τη σύνθετη αναζήτηση μπορείς να βρεις μόνο επίθετα ή μόνο ρήματα κ.τ.λ. |
20a%20gym/a07xm.htm
Β2. Ετυμολογικά
Παραγωγή ουσιαστικών
Παραγωγή ουσιαστικών από ρήματα (β′ μέρος)
• Ουσιαστικά που δηλώνουν όργανο ή μέσο | |||||||
| |||||||
• Ουσιαστικά που δηλώνουν τόπο | ||||||
|
Γ. Γραμματική
1. Η αύξηση
Τα ρήματα στην οριστική των ιστορικών χρόνων, δηλ. του παρατατικού, του αορίστου και του υπερσυντελίκου, παίρνουν στην
αρχή του θέματος αύξηση, η οποία δηλώνει το παρελθόν. Υπάρ
χουν δύο είδη αύξησης: η συλλαβική και ηχρονική.
ρήματα που αρχίζουν
από σύμφωνο |
ρήματα που αρχίζουν
από φωνήεν ή δίφθογ γο | |||||
συλλαβική αύξηση | χρονική αύξηση | |||||
Σχηματισμός οριστικής παρατατικού ε.φ.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Τι είναι η συλλαβική αύξηση;
Συλλαβική αύξηση είναι η προσθήκη στην αρχή του θέματος ενός
-ἐ- (Προσοχή! παίρνει ψιλή). Λέγεται συλλαβική επειδή προστίθεται μια νέα συλλαβή.
Πότε βάζουμε συλλαβική αύξηση;
Συλλαβική αύξηση βάζουμε, όταν το ρήμα αρχίζει από σύμφωνο,
Στην περίπτωση που το ρήμα αρχίζει από ῥ (π.χ. ῥίπτω), τότε εκτός
από το ἐ της αύξησης διπλασιάζεται και το ῥ. Έτσι ο παρατατικός του ῥίπτω γίνεται ἔρριπτον
Τι είναι η χρονική αύξηση;
Χρονική αύξηση είναι η μετατροπή ενός βραχύχρονου
φωνήεντος σε μακρόχρονο, παθαίνει δηλαδή έκταση!!!!!!!
Πότε βάζουμε χρονική αύξηση;
Χρονική αύξηση βάζουμε όταν το ρήμα αρχίζει από φωνήεν.
Δηλαδή τι κάνουμε;
Κάνουμε κάποιες αλλαγές σε μερικά φωνήεντα.
Ποιες είναι οι αλλαγές;
Με λίγα λόγια κάποια φωνήεντα αλλάζουν, όπως φαίνεται στη
συνέχεια.
Θα πρέπει να θυμόμαστε κυρίως τις εξής αλλαγές:
Παρατηρήσεις
A0%CE%B1%CF%81%CE%B1%CF%84%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82 O ΡΗΜΑ ΕΙΜΙ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟ
ἦσθα
ἦν
ἦμεν
ἦτε
ἦσαν
Σχηματισμός οριστικής αορίστου ε.φ.
Κλίση
|
Αρχαία Α' Γυμνασίου : ΕΝΟΤΗΤΑ 7
ΕΝΟΤΗΤΑ 7
Μετάφραση
Όταν έφτασε ο Αλέξανδρος στο Γόρδιον, τον κατέλαβε πόθος να δει την άμαξα του Γορδίου και το δεσμό του ζυγού της άμαξας. Και μεταξύ άλλων και αυτό λεγόταν για την άμαξα, ότι δηλαδή, όποιος λύσει το δεσμό του ζυγού της άμαξας, αυτός ήταν ορισμένο από τη μοίρα να εξουσιάσει την Ασία. Και ο δεσμός ήταν από φλούδα κρανιάς και σε αυτόν δε φαινόταν ούτε τέλος ούτε αρχή. Ο Αλέξανδρος, επειδή αδυνατούσε να βρει τη λύση του δεσμού, αλλά δεν ήθελε να τον αφήσει άλυτο, γιατί φοβόταν μήπως αυτό προκαλέσει αναταραχή στο πλήθος, αφού χτύπησε με το ξίφος του, έκοψε το δεσμό και είπε ότι λύθηκε. Απομακρύνθηκε, λοιπόν, από την άμαξα ο ίδιος και οι σύντροφοί του με την ιδέα ότι ο χρησμός για τη λύση του δεσμού είχε εκπληρωθεί. Και πράγματι τη νύχτα εκείνη βροντές και λάμψη από τον ουρανό έδωσαν σημείο επιδοκιμασίας• γι’ αυτό το λόγο ο Αλέξανδρος την επόμενη μέρα πρόσφερε θυσία στους θεούς που του φανέρωσαν τα σημάδια και τον τρόπο λύσης του δεσμού.
|
TO ΡΗΜΑ ΕΙΜΙ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟ
ἦ και ἦν
ἦσθα
ἦν
ἦμεν
ἦτε
ἦσαν
ΑΟΡΙΣΤΟΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗΣ ΦΩΝΗΣ
|
Για να σχηματίσουμε τον αόριστο χρησιμοποιούμε το θέμα έτσι όπως διαμορφώθηκε στο μέλλοντα, (δηλαδή με το -σ- ή-ψ- ή -ξ- ανάμεσα στο θέμα και στην κατάληξη) και προσθέτουμε τις καταλήξεις του αόριστου. Οι καταλήξεις μοιάζουν με εκείνες της νέας ελληνικής.
Προσοχή όμως στην κατάληξη του β' ενικού! (δες που αναβοσβήνει!)
Έχει αύξηση ο αόριστος;
Ο αόριστος έχει αύξηση όπως ο παρατατικός. Όσες αλλαγές έγιναν στον παρατατικό οι ίδιες ισχύουν και για τον αόριστο. Θα έχουμε συνεπώς και συλλαβική καιχρονική αύξηση.
Επειδή σε βλέπω να σκέφτεσαι ότι είναι δύσκολα, μήπως σε βοηθήσουν οι ασκησούλες που ακολουθούν! Λέω εγώ τώρα...
|