Ο Σίσυφος ήταν θρυλικός για την πονηριά του και τα πανούργα σχέδια που κατέστρωνε σε βάρος θεών και ανθρώπων. Γι’ αυτό καταδικάστηκε να σπρώχνει αιώνια επάνω σε έναν λόφο έναν μεγάλο βράχο, που κυλούσε πάλι χαμηλά κι εκείνος τον έσπρωχνε πάλι από την αρχή (μελανόμορφος αμφορέας, περ. 510-500 πΧ., Staatliche Antikensammlungen, Μόναχο).
ΠΗΓΗ http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B112/300/2087,7402/ |
Τα φαινόμενα απατούν
A. Κείμενο
Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος (βλ. Ενότητα 5), δεινός εκκλησιαστικός ρήτορας, έδωσε με τον βίο του ένα χειροπιαστό παράδειγμα αφοσίωσης στον συνάνθρωπο και έμπρακτης εφαρμογής των κηρυγμάτων του Χριστού. Στους πολυάριθμους και μακροσκελείς λόγους του στηλιτεύει την υποκρισία που κυριαρχούσε στην εποχή του και τονίζει την ανάγκη να απoμακρυνθούν οι πιστοί από τα εφήμερα «αγαθά» και να θεμελιώσουν τη ζωή τους σε ουσιαστικές αξίες.
Ἔστωσαν δύο ἁμαρτωλοί, ὁ μὲν κολαζόμενος, ὁ δὲ μὴ κολαζόμενος. Μὴ λέγε, μακάριος οὗτος, ὅτι πλουτεῖ, ὀρφανοὺς ἀποδύει, χήρας βιάζεται. Καίτοι οὐ νοσεῖ, ἀλλ’ ἁρπάζων εὐδοκιμεῖ, τιμῆς μεγάλης ἀπολαύει καὶ δυναστείας, οὐδὲν τῶν ἀνθρωπίνων κακῶν ὑπομένει· ἀλλὰ τοῦτον μάλιστα θρήνει, ὅτι καὶ νοσεῖ, καὶ οὐ θεραπεύεται. Ἐὰν ἴδῃς τινὰ ὑδέρῳ κατεχόμενον, καὶ μὴ τρέχοντα πρὸς τὸν ἰατρόν, ἀλλὰ τράπεζαν ἔχοντα Συβαριτικήν, μεθύοντα καὶ ἐπιτείνοντα τὴν νόσον, μακαρίζεις τοῦτον, ἢ ταλανίζεις; Ἐὰν δὲ ἕτερον ἴδῃς ὑδέρῳ κατεχόμενον, ἰατρικῶν ἀπολαύοντα χειρῶν, λιμῷ ἑαυτὸν ἐκδιδόντα, φαρμάκοις προσκαρτεροῦντα πικροῖς, οὐχὶ τοῦτον πολὺ μᾶλλον ἐκείνου μακαρίζεις; Ὡμολόγηται· ὁ μὲν γὰρ νοσεῖ, καὶ οὐ θεραπεύεται· ὁ δὲ νοσεῖ, καὶ ἀπολαύει ἰατρείας. Ἐπίπονος μὲν ἡ ἰατρεία, ἀλλ' ὠφέλιμον αὐτῆς τὸ τέλος. Οὕτως ἐστὶ καὶ ἐν τῷ παρόντι βίῳ.
Ἰωάννης Χρυσόστομος, Περὶ Λαζάρου, ΡG 48.1030-1031 (διασκευή)
|
Γλωσσικά σχόλια
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Ερμηνευτικά σχόλια
τράπεζαν ἔχων Συβαριτικήν: Η Σύβαρις ήταν πόλη της Κάτω Ιταλίας χτισμένη πάνω στον ομώνυμο ποταμό. Οι κάτοικοί της ήταν γνωστοί για τον πλούτο και τη ροπή τους στην πολυτέλεια, τη φιληδονία και την αλαζονεία. Για τον λόγο αυτό το επίθετο «συβαριτικός» έφτασε να προσδιορίζει μεταφορικά καθετί το υπερβολικό και ηδονικό.
Ερωτήσεις
Β1. Λεξιλογικός Πίνακας
Ασκήσεις
Β2. Ετυμολογικά
Νόθα σύνθετα
Νόθα σύνθετα ονομάζονται οι λέξεις που έχουν ως α΄ συνθετικό ακέραιη πτώση ονόματος και όχι απλό θέμα.
Ειδικότερα στα νόθα σύνθετα: Το α΄ συνθετικό μένει αμετάβλητο, π.χ. πασίγνωστος (πᾶσι), δορυφόρος (δόρυ). Το β΄ συνθετικό άλλοτε μένει αμετάβλητο, π.χ. πασίγνωστος (γνωστός) και άλλοτε υφίσταται μεταβολές, όπως στις υπόλοιπες κατηγορίες σύνθετων λέξεων, π.χ. δορυφόρος (φέρω).
Ασκήσεις
Γ1. Γραμματική
1. Προστακτική ενεστώτα ρ. εἰμὶ και παρακειμένου των βαρύτονων ρημάτων ε.φ.
Κλίση προστακτικής ενεστώτα ρ. εἰμί
Η προστακτική του παρακειμένου των βαρύτονων ρημάτων σχηματίζεται τόσο περιφραστικά (πιο εύχρηστος τύπος) από την ενεργητική μετοχή παρακειμένου του ρήματος και την προστακτική ενεστώτα του ρ. εἰμί, π.χ. λελυκώς, -υῖα, -ὸς ἴσθι, όσο και μονολεκτικά (σπάνια), π.χ. λέλυκε, λελυκέτω κτλ.
Κλίση προστακτικής παρακειμένου βαρύτονων ρημάτων ε.φ.
2. Ανώμαλα επίθετα
α. πολύς, πολλή, πολύ
Παρατήρηση
Με -λ- γράφονται οι τύποι που η κατάληξή τους περιέχει -υ-. Με -λλ- γράφονται οι υπόλοιποι τύποι (παρατήρηση χρήσιμη και για τη ν.ε.).
β. μέγας, μεγάλη, μέγα
Ασκήσεις
Ενότητα 12η Τα φαινόμενα απατούν ΠΗΓΗ http://eu-mathein.gr/wp-content/uploads/2015/04/12.pdf Ἔστωσαν δύο ἁμαρτωλοί, ὁ μὲν κολαζόμενος, ὁ δὲ μὴ κολαζόμενος. Ας υποθέσουμε ότι υπάρχουν δύο αμαρτωλοί, ο ένας τιμωρείται, ενώ ο άλλος όχι. Μὴ λέγε, μακάριος οὗτος, ὅτι πλουτεῖ, ὀρφανοὺς ἀποδύει, χήρας βιάζεται. Να μη λες ότι αυτός είναι ευτυχισμένος, επειδή πλουτίζει, γδύνει τους ορφανούς και επιτίθεται στις χήρες. Καίτοι οὐ νοσεῖ, ἀλλ’ ἁρπάζων εὐδοκιμεῖ, Αν και δεν αρρωσταίνει, αλλά προοδεύει αρπάζοντας, τιμῆς μεγάλης ἀπολαύει καὶ δυναστείας, απολαμβάνει μεγάλης τιμής και εξουσίας οὐδὲν τῶν ἀνθρωπίνων κακῶν ὑπομένει· και δεν υποφέρει από καμιά ανθρώπινη δυστυχία· ἀλλὰ τοῦτον μάλιστα θρήνει, αυτόν αντίθετα να τον θρηνείς παρά πολύ, ὅτι καὶ νοσεῖ καὶ οὐ θεραπεύεται. διότι και νοσεί και δε θεραπεύεται. Ἐὰν ἴδῃς τινὰ ὑδέρω κατεχόμενον, Αν δεις κάποιος να υποφέρει από υδρωπικία, καὶ μὴ τρέχοντα πρὸς τὸν ἰατρόν, και να μην πηγαίνει στο γιατρό, ἀλλὰ τράπεζαν ἔχοντα Συβαριτικήν, αλλά να έχει τραπέζι βαρυφορτωμένο με εδέσματα, μεθύοντα καὶ ἐπιτείνοντα τὴν νόσον, να μεθάει και να χειροτερεύει την ασθένεια, μακαρίζεις τοῦτον, ἢ ταλανίζεις; αυτόν τον θεωρείς ευτυχισμένο ή δυστυχισμένο; Ἐὰν δὲ ἕτερον ἴδῃς ὑδέρω κατεχόμενον, Κι αν δεις κάποιον άλλον που να υποφέρει από υδρωπικία, ἰατρικῶν ἀπολαύοντα χειρῶν, να απολαμβάνει ιατρικής φροντίδας, λιμῷ ἑαυτὸν ἐκδιδόντα, να παραδίδεται στην πείνα, φαρμάκοις προσκαρτεροῦντα πικροῖς, να παίρνει με υπομονή πικρά φάρμακα, οὐχὶ τοῦτον πολὺ μᾶλλον ἐκείνου μακαρίζεις; αυτόν δεν τον θεωρείς πολύ περισσότερο ευτυχισμένο από εκείνον; Ὡμολόγηται· Είναι κοινά παραδεκτό· ὁ μὲν γὰρ νοσεῖ, καὶ οὐ θεραπεύεται· ο ένας νοσεί και δε θεραπεύεται· ὁ δὲ νοσεῖ, καὶ ἀπολαύει ἰατρείας. ο άλλος νοσεί και απολαμβάνει θεραπείας. Ἐπίπονος μὲν ἡ ἰατρεία, ἀλλ’ ὠφέλιμον αὐτῆς τὸ τέλος. Επίπονη βέβαια η θεραπεία, αλλά είναι ωφέλιμος ο σκοπός της. Οὕτως ἐστὶ καὶ ἐν τῷ παρόντι βίῳ. Το ίδιο συμβαίνει και με την παρούσα ζωή. Ἰωάννης Χρυσόστομος, Περὶ Λαζάρου, PG 48.1030-1031 (διασκευὴ) Νοηματική απόδοση κειμένου Στο κείμενο αυτό ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος αναφέρει δύο αμαρτωλούς· ο ένας από αυτούς τιμωρείται και ο άλλος μένει ατιμώρητος. Να μην σκεφτεί κανείς και πει ότι αυτός είναι ευτυχισμένος, επειδή είναι πλούσιος και γδύνει τους ορφανούς και βιάζει τις χήρες. Αυτός βέβαια δεν είναι άρρωστος. Αντίθετα προοδεύει με το να αρπάζει σε βάρος άλλων ό,τι βρει· ακόμα οι άνθρωποι τον τιμούν πολύ. Έχει επίσης μεγάλη δύναμη και δεν το βασανίζει καμιά ανθρώπινη δυστυχία. Όμως αυτόν τον άνθρωπο πρέπει να θρηνεί κανείς, γιατί αυτός είναι ο πραγματικά άρρωστος και δεν μπορεί ποτέ να θεραπευτεί. Συνεχίζοντας ο I. ο Χρυσόστομος λέει ότι είναι δυστυχισμένος και όχι ευτυχισμένος αυτός που δεν πηγαίνει στο γιατρό για να θεραπευτεί, όταν πάσχει από υδρωπικία, αλλά αντίθετα τρώει κάθε είδος φαγητό σε μεγάλες ποσότητες και μεθάει επιδεινώνοντας έτσι την αρρώστια του. Όμως ένας άλλος είναι πιο ευτυχισμένος πάσχοντας από την ίδια αρρώστια· πηγαίνει στο γιατρό για να το φροντίσει, τρώει πάρα πολύ λίγο και παίρνει τα πικρά φάρμακα με υπομονή. Ο ένας είναι άρρωστος και δε θεραπεύεται και ο άλλος είναι άρρωστος, αλλά ακολουθεί θεραπεία. Η θεραπεία βέβαια αυτή είναι πολύ κοπιαστική, αλλά είναι και πολύ ωφέλιμη. Γραμματική 1. Να διαγράψετε τον τύπο της Προστακτικής που είναι λάθος: λυσόντων – λυόντων σπεύσετε – σπεύσατε ἑρμήνευσον - ἑρμηνεῦσον ἄρξατε - ἄρξετε βραβευόντωσαν – βραβευέτωσαν φλέγετε – φλέγατε ἱδρυκὼς ἔστε - ἱδρυκότες ἔστε παιδευσέτω – παιδευσάτω κεκρυφυῖα ἴσθι – κεκρυφυῖαι ἴσθι φυλαξέτωσαν – φυλαξάτωσαν τρεψάτο – τραψάτω ληξέτω – ληξάτω χάραττε – χάραξε νόμισε – νόμιζε ἴσθι - ἔσθε γεγραφὼς ἴσθω – γεγραφὼς ἔστω 2. Να γράψετε το ίδιο πρόσωπο του ίδιου χρόνου στην προστακτική: ἤκουσας λούουσι ἀνεγράψατε ἀναβλέπεις διαλύετε κεκρύφασι διαπεφύλαχε διεβούλευσαν διδάσκεις κατακαίει Απαντήσεις στις ερωτήσεις κατανόησης του σχολικού βιβλίου 1. Ποιον εκφραστικό τρόπο χρησιμοποιεί ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, για να εξηγήσει στους πιστούς γιατί δεν πρέπει να θαυμάζουν όσους ζουν μέσα στην αμαρτία; Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος χρηοιμοποιεί αλληγορία και ρητορικά ερωτήματα, για να γίνουν κατανοητά από όλους τους πιστούς τα λεγόμενά του. Στα λόγια του η ασθένεια ουμβολίζει την αμαρτωλή ζωή, η πικρία των φαρμάκων συμβολίζει την πικρία των βασάνων της ζωής, ο γιατρός συμβολίζει το Θεό και η θεραπεία συμβολίζει τη σωτηρία που μας προσφέρει ο Θεός. Ο λόγος του Ιωάννη του Χρυσόστομου θυμίζει τον αλληγορικό λόγο, που χρησιμοποιούοε και ο Χριστός στις παραβολές του. Τα ρητορικά ερωτήματα τονίζουν ότι αυτά που λέει ο ομιλητής είναι λογικά και κοινώς αποδεκτά. 2. Ποια στάση ζωής προβάλλει έμμεσα, με το απόσπασμα που μελετήσατε, ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος; Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος προτείνει να μη ζηλεύουμε αυτούς που ζουν αμαρτωλή ζωή, γιατί στην πραγματικότητα υποφέρουν και δεν αναζητούν τη θεραπεία τους. Αντίθετα, πρέπει να ζούμε ενάρετα, να υπομένουμε τα βάσανα της ζωής και να τα δεχόμαστε σαν πικρό φάρμακο, που θα δώσει την ψυχή μας. Πρέπει να αναζητούμε την επαφή μας με το Θεό, γιατί εκείνος θα μας θεραπεύσει και θα μας λυτρώσει. 3. Πιστεύετε ότι όσα αναφέρει ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος έχουν εφαρμογή στην εποχή μας; Να τεκμηριώσετε την άποψή σας. Τα λόγια του Ιωάννη του Χρυσοστόμου αποδεικνύονται διαχρονικά. Στην εποχή μας συναντάμε πολλές περιπτώσεις ανθρώπων, που ζηλεύουν τη φανταχτερή ζωή συνανθρώπων τους, χωρίς να γνωρίζουν πόσο κενή είναι στην πραγματικότητα και πόσο αυτοί υποφέρουν από τη μοναξιά. Η ζωή, που προβάλλουν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, επηρεάζει πολλούς ανθρώπους, οι οποίοι επιδιώκουν να την ακολουθήσουν ξεχνώντας τη βαθύτερη ουσία της ανθρώπινης ύπαρξης. Έτσι, απομακρύνονται από τις ουσιώδεις ανθρώπινες αξίες. |