Πέτερ Μπρέχελ ο Πρεσβύτερος, Η Γη της αφθονίας (1567). Μια εύγλωττη χιουμοριστική περιγραφή των αποτελεσμάτων ενός γεύματος χωρίς εγκράτεια ( Παλαιά Πινακοθήκη Μονάχου).
| |
ΠΗΓΗhttp://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B112/300/2087,7403/
Η σωστή στάση στο θέμα της τροφής
Α. Κείμενο
Ο Ιωάννης Στοβαίος (5ος αι. μ.Χ.) συγκέντρωσε στο Ἀνθολόγιον που συνέθεσε επίλεκτα χωρία από πολυάριθμους ποιητές και πεζογράφους βασιζόμενος και σε προϋπάρχουσες ανάλογες συλλογές. Μεταξύ των ανθολογουμένων είναι και ο Μουσώνιος Ρούφος (1ος αι. μ.Χ.), ένας στωικός φιλόσοφος που ίδρυσε ονομαστή σχολή στη Ρώμη. Υποστήριζε ότι οι άνθρωποι είναι ασθενείς και ότι μόνο η φιλοσοφία μπορεί να τους θεραπεύσει. Στο απόσπασμα που θα μελετήσετε μιλάει για τους κινδύνους που κρύβει το φαγητό και τη στάση που πρέπει να τηρεί ένας συνετός άνθρωπος στο θέμα αυτό.
Πολλῶν ἡδονῶν οὐσῶν, αἳ τὸν ἄνθρωπον ἐνδιδόναι αὐταῖς βιάζονται παρὰ τὸ συμφέρον, δυσμαχωτάτη εἶναι δοκεῖ ἡ περὶ τροφὴν ἡδονή. Ταῖς μὲν γὰρ ἄλλαις ἡδοναῖς σπανιώτερον ὁμιλοῦμεν, ταύτης δὲ ἀνὰ πᾶσαν ἡμέραν πάντως πειρᾶσθαι ἀνάγκη, ὥστε πλείους οἱ ἐνταῦθα κίνδυνοι. Καὶ γὰρ ὁ πλέον ἢ δεῖ ἐσθίων ἁμαρτάνει, καὶ ὁ κατασπεύδων ἐν τῷ ἐσθίειν, καὶ ὁ τὰ ἡδίω τῶν ὑγιεινοτέρων βρώματα προτιμῶν. Ἔστι δὲ ἁμαρτία περὶ τροφὴν καὶ ὅταν παρὰ καιρὸν προσφερώμεθα αὐτήν. Ἔτι δὴ καὶ ἄλλων ἁμαρτιῶν οὐσῶν περὶ τροφήν, δεῖ ἁπασῶν καθαρεύειν. Καθαρεύοι δ' ἄν τις ἐθίζων αὑτὸν αἱρεῖσθαι σῖτον οὐχ ἵνα ἥδηται ἀλλ' ἵνα τρέφηται, οὐδ' ἵνα λεαίνηται τὴν κατάποσιν ἀλλ' ἵνα ῥωννύηται τὸ σῶμα. Καὶ γὰρ γέγονεν ἡ μὲν κατάποσις δίοδος εἶναι τροφῆς, οὐχ ἡδονῆς ὄργανον, ἡ δὲ γαστὴρ τοῦ αὐτοῦ χάριν οὗπερ ἕνεκα καὶ φυτῷ ῥίζα γέγονεν. Διὸ καὶ προσήκει ἐσθίειν ἡμῖν ἵνα ζῶμεν, οὐχ ἵνα ἡδώμεθα.
Γάιος Μουσώνιος Ροῦφος (Στοβαῖος, Ἀνθολόγιον 3.18.37), διασκευή
|
Γλωσσικά σχόλια
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ερμηνευτικά σχόλια
Ο Γάιος Μουσώνιος Ρούφος (περ. 30-100 μ.Χ.) ηταν συγγραφέας και στωικός φιλόσοφος από την πόλη Βαλσίνιοι της Ιταλίας. Δίδαξε στη Ρώμη επί Νέρωνος, Βεσπασιανού και Τίτου και εξορίστηκε δύο φορές. Μεταξύ των μαθητών του ηταν ο Δίων ο Χρυσόστομος και ο Επίκτητος. Δε σώθηκαν έργα του, παρά μόνο σημειώσεις από τη διδασκαλία του μέσω του μαθητή του Λουκίου, τις οποίες διέσωσε ο Στοβαίος στο έργο του Ἀνθολόγιον. Οι συμβουλές του αναφέρονται σε όχι συνηθισμένα θέματα, όπως ο τρόπος ένδυσης και συμπεριφοράς, ο γάμος, η ανατροφή των κοριτσιών και η θέση των γυναικών στη φιλοσοφία.
|
Ερωτήσεις
Β1. Λεξιλογικός Πίνακας
Ασκήσεις
Β2. Ετυμολογικά
Παρασύνθετα
Οι λέξεις που δεν παράγονται από απλές λέξεις (βλ. Παραγωγή) αλλά από σύνθετες λέγονται παρασύνθετες λέξεις ή παρασύνθετα,
π.χ. από τη σύνθετη λέξη ζωγράφος (< ζωή + γράφω) προέρχεται η παρασύνθετη λέξη ζωγραφῶ.
Τα παρασύνθετα είναι συνήθως:
Μερικά παρασύνθετα παράγονται από δύο ή περισσότερες λέξεις που συνήθως λέγονται μαζί και αποτελούν μία έννοια, αλλά δεν ενώνονται σε μία σύνθετη λέξη,
π.χ. Ἄρειος Πάγος: παρασύνθετο ἀρεοπαγίτης.
Ασκήσεις
Γ. Γραμματική
Υποτακτική βαρύτονων ρημάτων μέσης φωνής
Χαρακτηριστικά θεματικά φωνήεντα της υποτακτικής του ενεστώτα και του αορίστου της μέσης φωνής είναι το ω και το η, όπως και στην ενεργητική φωνή.
Για τον σχηματισμό και την κλίση της υποτακτικής αορίστου μέσης φωνης των αφωνόληκτων ρημάτων χρησιμοποιούνται οι ίδιες καταλήξεις, αλλά το θέμα των ρημάτων αυτών μεταβάλλεται, όπως και στην οριστική των χρόνων αυτών.
π.χ. πράττομαι → πράξωμαι, βλάπτομαι → βλάψωμαι, σῴζομαι → σώσωμαι. Η υποτακτική του παρακειμένου μέσης φωνής σχηματίζεται περιφραστικά από τη μετοχή παρακειμένου μέσης φωνής του ρήματος και την υποτακτική ενεστώτα του ρ. εἰμί.
Κλίση υποτακτικής παρακειμένου μ.φ.
Ασκήσεις
Ενότητα 13η Η σωστή στάση στο θέμα της τροφής ΠΗΓΗ http://eu-mathein.gr/wp-content/uploads/2015/04/13.pdf Πολλῶν ἡδονῶν οὐσῶν, Ενώ είναι πολλές οι ευχαριστήσεις, αἵ τὸν ἄνθρωπον ἐνδιδόναι αὐταῖς βιάζονται οι οποίες εξαναγκάζουν τον άνθρωπο να υποκύψει σ’ αυτές παρὰ τὸ συμφέρον, παρά το συμφέρον του, δυσμαχωτάτη εἶναι δοκεῖ ἡ περὶ τροφὴν ἡδονή. νομίζω ότι η ευχαρίστηση της τροφής είναι η πιο ακατανίκητη. Ταῖς μὲν γὰρ ἄλλαις ἡδοναῖς σπανιώτερον ὁμιλοῦμεν, Για τις άλλες ηδονές ερχόμαστε πιο σπάνια σε επαφή, ταύτης δὲ ἀνὰ πᾶσαν ἡμέραν πάντως πειρᾶσθαι ἀνάγκη, ενώ αυτήν είναι ανάγκη να τη γευόμαστε οπωσδήποτε κάθε μέρα, ὥστε πλείους οἱ ἐνταῦθα κίνδυνοι. ώστε να είναι σ’ αυτήν την περίπτωση περισσότεροι οι κίνδυνοι. Καὶ γὰρ ὁ πλέον ἢ δεῖ ἐσθίων ἁμαρτάνει, Γιατί, και αυτός που τρώει περισσότερο απ’ όσο πρέπει αμαρτάνει, καὶ ὁ κατασπεύδων ἐν τῷ ἐσθίειν, και αυτός που τρώει λαίμαργα, καὶ ὁ τὰ ἡδίω τῶν ὑγιεινοτέρων βρώματα προτιμῶν. και αυτός που προτιμάει τις πιο ευχάριστες παρά τις υγιεινές τροφές. Ἔστι δὲ ἁμαρτία περὶ τροφὴν Είναι σφάλμα για την τροφή, καὶ ὅταν παρὰ κοινὸν προσφερώμεθα αὐτήν. όταν την τρώμε σε λάθος ώρα. Ἔτι δὴ καὶ ἄλλων ἁμαρτιῶν οὐσῶν περὶ τροφήν, Υπάρχουν ακόμη κι άλλα σφάλματα με την τροφή, δεῖ ἁπασῶν καθαρεύειν. και πρέπει απ’ όλες να απέχουμε. Καθαρεύοι δ’ ἂν τις Και θα μπορούσε κάποιος να τα αποφύγει, ἐθίζων αὐτὸν αἱρεῖσθαι σῖτον αν συνήθιζε τον ευατό του να επιλέγει τροφή οὐχ ἵνα ἥδηται ἀλλ’ ἵνα τρέφηται, όχι για να ευχαριστιέται αλλά για να τρέφεται, οὒδ’ ἵνα λεαίνηται τὴν κατάποσιν όχι για ευχαριστεί τον οισοφάγο του, ἀλλ’ ἵνα ῥωννύηται τὸ σῶμα. αλλά για να δυναμώνει το σώμα του. Καὶ γὰρ γέγονεν ἡ μὲν κατάποσις δίοδος εἶναι τροφῆς, Γιατί ο οισοφάγος έχει δημιουργηθεί για να είναι δίοδος της τροφής, οὐχ ἡδονῆς ὄργανον, και όχι όργανο ευχαρίστησης, ἡ δὲ γαστὴρ τοῦ αὐτοῦ χάριν οὗπερ ἕνεκα ενώ η κοιλιά (έχει δημιουργηθεί) για τον ίδιο λόγο για τον οποίο καὶ φυτῷ ῥίζα γέγονεν. έχει δοθεί στο φυτό η ρίζα. Διὸ καὶ προσήκει ἐσθίειν ἡμῖν ἵνα ζῶμεν, Γι’ αυτό και ταιριάζει σε μας να τρώμε για να ζούμε, οὐχ ἵνα ἡδώμεθα. και όχι για να ευχαριστιόμαστε. Γάιος Μουσώνιος Ροῦφος (Στοβαῖος, Ἀνθολόγιον, 3.28.37), διασκευὴ Νοηματική απόδοση κειμένου Στο κείμενο αυτό ο συγγραφέας Μουσώνιος Ρούφος αναφέρεται στους κινδύνους που κρύβει το φαγητό και ποια πρέπει να είναι η στάση γι’ αυτό. Υπάρχουν πολλές ευχαριστήσεις από τις οποίες ο άνθρωπος παρασύρεται· η πιο δύσκολη όμως φαίνεται ότι είναι η ευχαρίστηση που προέρχεται από την τροφή. Γιατί με τις άλλες ευχαριστήσεις δεν έχουμε συχνή επαφή όμως με την τροφή έχουμε κάθε μέρα. Κι όποιος τρώει περισσότερο απ’ όσο πρέπει η όποιος τρώει βιαστικά ή όποιος προτιμάει τις πιο ευχάριστες τροφές από τις πιο υγιεινές, κάνει λάθος. Ακόμα είναι λάθος να τρώμε την τροφή σε ώρα ακατάλληλη. Γι’ αυτό πρέπει να αποφεύγουμε αρκετές τροφές και αυτό μπορεί κανείς να το πετύχει αν συνηθίσει να επιλέγει τροφές όχι για να ευχαριστιέται, αλλά για να τρέφεται δυναμώνοντας έτσι το σώμα του. Ούτε τον οισοφάγο να έχει στόχο να ευχαριστήσει με την τροφή. O οισοφάγος υπάρχει για τη διάβαση της τροφής και δεν είναι όργανο ευχαρίστησης. Ούτε η κοιλιά είναι όργανο ευχαρίστησης, αλλά δημιουργήθηκε για τον ίδιο λόγο που έχει δοθεί και στο φυτό η ρίζα. Γι’ αυτό ταιριάζει στο άνθρωπο να τρώει για να ζει και όχι για να ευχαριστιέται. Γραμματική 1. Να συμπληρώσετε τα κενά των επόμενων προτάσεων με τους σωστούς τύπους της υποτακτικής μέσης φωνής: - Ξενοφῶν προέτρεπεν αὐτούς , ἵνα …………………………(ψηφίζομαι, γ’ πληθ. αορ.) κατακαῦσαι τάς ἁμάξας. - Εἰρήνην μή ποιήσησθε, ἐάν ……………………….(λογίζομαι, β’ πληθ. ενεστ.) συμφέρειν ὑμῖν πολεμεῖν. - Πράξομεν ταῦτα, ἤν ὑπό τῶν θεῶν …………………………………………………. (τάττομαι, α’ πληθ. παρακ., αρσεν.) οὕτω πράττειν. - Ὀρθῶς ποιήσετε , ἤν μή ………………………..(δέχομαι, β’ πληθ. αορ. ) Ἀγησίλαον. - Ἐν ταῖς οἰκίαις οἱ ἄνθρωποι ξύλα καίουσιν· ὅταν δ’ ………………………………… (ἀναγκάζομαι, γ’ πληθ. ενεστ.) ἔξω τῶν οἴκων εἶναι, πυκνούς χιτῶνας καί χλαίνας ἐνδύονται , τάς δέ κεφαλάς διφθέραις ἐγκαλύπτουσι. 2. Να αναγνωριστούν γραμματικώς οι παρακάτω ρηματικοί τύποι: γεγραμμένος ᾖς πέμπηται φυλαξώμεθα πεπραγμέναι ὦσι κομίσωμαι λύησθε 3. Να συμπληρωθούν τα κενά με τον κατάλληλο τύπο του ρήματος στην υποτακτική μέσης φωνής: - Τί __________ (πράττομαι, αόρ., α΄ πληθ.). - Ἐὰν __________ ἡ πόλις, οἱ πολῖται εὐτυχοῦσιν (αὐξομαι, ενεστ.). - Παρασκευάζομαι, ἵνα __________ τοὺς φίλους (δέχομαι, αόρ.). - Ἐὰν ὁ ἄρχων τῷ λόγῳ __________, καλῶς διοικεῖ (πείθομαι, ενεστ.). - __________ (α΄ πληθ.) τοῖς θεοῖς, ἵνα καλῶς βαίνῃ ἡ ἐκστρατεία (θύομαι, αόρ.). - __________ (α΄ πληθ.) ἀγαθοὶ πολῖται εἶναι, ὦ συμπολῖται (βούλομαι, ενεστ.). - Ὁ διδάσκαλος εὐτυχὴς ἐστι, ἐὰν οἱ μαθηταὶ ὀρθῶς __________ (ἀποκρίνομαι, ενεστ.). - Ὁ ὀκνηρὸς προφάσεις εὑρίσκει, ἵνα __________ τὰ δέοντα ποιῆσαι (ἀναβάλλομαι, ενεστ.). - __________ (α΄ πληθ.) τοὺς πολεμίους, ὦ συμπολῖται (ἀμύνομαι, ενεστ.). - Οὗτοι άκούουσι τῶν ἀσμάτων, ἵνα __________ τῇ μουσικῇ (τέρπομαι, ενεστ.). - Οἱ ἀκοντισταὶ βάλλουσι τοῖς ἀκοντίοις, ἵνα __________ τοὺς πολεμίους (τρέπομαι, ενεστ.). - Πέρσαι παρασκευάζονται, ἵνα __________ ἐπὶ τοὺς ἕλληνας (στρατεύομαι, αόρ.). |