ΠΗΓΗ http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B112/300/2087,7401/
Ο Αινείας μεταφέρει τον πατέρα του μετά την άλωση της Τροίας (Gian Lorenzo Bernini,1618-19, Galleria Borghese, Ρώμη).
|
Ο σεβασμός προς τους
γονείς
μέλημα του νόμου
A. Κείμενο
Οι Νόμοι είναι το μεγαλύτερο σε
έκταση και το πιο αξιόλογο έρ
γο της γεροντικής ηλικίας του
Πλάτωνα. Περιέχει εκτός από τις πολιτικές, παιδαγωγικές και ηθικές ιδέες του
και συγκεκριμένες ρυθμιστικές δι
ατάξεις που κατά τον φιλόσοφο πρέ
πει να διέπουν τη ζωή των πολι
τών. Στις ποικίλες διατάξεις
που ορίζουν την επιθυμητή
συμπεριφορά των χρηστών πο
λιτών –αλλά και αυστηρές ποινές
για τους παραβάτες– υπάρχει
πρόβλεψη και για όσους δε σέβο
νται τους γονείς ή τους παππούδες
τους.
Ὃς ἂν τολμήσῃ πατέρα ἢ μη
τέρα ἢ τούτων πατέρας ἢ
μητέρας τύπτειν, πρῶτον μὲν
ὁ προστυγχάνων βοηθείτω, καὶ
ὁ μὲν μέτοικος ἢ ξένος εἰς προεδ
ρίαν τῶν ἀγώνων καλείσθω βοη
θῶν, μὴ βοηθήσας δὲ ἀειφυγία
ν ἐκ τῆς χώρας φευγέτω· ὁ
δὲ μὴ μέτοικος βοηθῶν μὲν ἔ
παινον ἐχέτω, μὴ βοηθῶν δέ,
ψόγον· δοῦλος δὲ βοηθή
σας μὲν ἐλεύθερος γιγνέσθω,
μὴ βοηθήσας δὲ πληγὰς ἑ
κατὸν τῇ μάστιγι τυπτέσθω. Ἐὰν
δέ τις ὄφλῃ δίκην αἰκίας γονέ
ων, πρῶτον μὲν φευγέτω ἀειφυ
γίαν ἐξ ἄστεως εἰς τὴν ἄλλην
χώραν καὶ πάντων ἱερῶν εἰργέ
σθω, κατελθὼν δὲ θανάτῳ ζημι
ούσθω. Ἐὰν δέ τις ἐλεύθερος τῷ
τοιούτῳ συμφάγῃ ἢ συμπίῃ ἤ τι
να τοιαύτην ἄλλην κοινωνίαν
κοινωνήσῃ ἢ καὶ μόνον
ἐντυγχάνων που προσάπτηται ἑ
κών, μήτε εἰς ἱερὸν ἔλθῃ μη
δὲν μήτ' εἰς ἀγορὰν μήτ' εἰς πὸ
λιν ὅλως πρότερον ἢ καθήρηται.
Πλάτων, Νόμοι 881b-e (διασκευ
ή)
|
Γλωσσικά σχόλια
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ερμηνευτικά σχόλια
προεδρία: Το δικαίωμα να καταλαμβάνει κανείς την πρώτη σειρά καθισμάτων, ακρι
βώς μπροστά στην ορχήστρα, στις δραματικές παραστάσεις τον αρχαίου θεάτρου.
Το προνόμιο αυτό απολάμβαναν στην αρχαία Αθήνα οι ιερείς, οι ανώτατοι άρχοντες, εξ
έχοντες πολίτες, οι απόγονοι όσων είχαν πέσει στο πεδίο της μάχης υπερασπιζόμενοι
την πόλη και μέλη αντιπροσωπειών ή πρεσβευτές άλλων πόλεων σε ένδειξη τιμής.
ἀειφυγίαν ἐκ τῆς χώρας φευγέτω: Ισόβια εξορία με δήμευση της περιουσίας, που
επιβαλλόταν στην αρχαιότητα σε αυτούς που καταδικάζονταν για φόνους και άλλα βαριά
εγκλήματα. Εκείνοι που πρόβλεπαν ότι θα καταδικαστούν σ’ αυτή την ποινή συνήθως έφευ
γαν μόνοι τους πριν από τη δίκη.
|
Β τάξη, 11η ενότητα, Ο σεβασμός προς τους γονείς μέλημα του νόμου
Πλάτων, Νόμοι 881 b-e (διασκευὴ)
ΠΗΓΗ http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%
20arxaia/metafraseis%20b%20gym/b11xm.htm
20arxaia/metafraseis%20b%20gym/b11xm.htm
Λίγα λόγια για το κείμενο
Ο Πλάτωνας στο έργο του Νόμοι καθορίζει τους νόμους που είναι απαραίτητοι, κατά
την άποψή του, για μια ομαλή κοινωνική συμβίωση.
την άποψή του, για μια ομαλή κοινωνική συμβίωση.
Πώς πρέπει να αντιμετωπίσει η πολιτεία, η κοινωνία και οι άνθρωποι κάποιον που κτυ
πά τους γονείς του;
πά τους γονείς του;
Ποια μέτρα θα πρέπει να ληφθούν;
Τις απαντήσεις στο κείμενο...
Εισαγωγικό σημείωμα
Οι Νόμοι είναι το μεγαλύτερο σε έκταση και το πιο αξιόλογο έργο της γεροντικής ηλικίας
του Πλάτωνα. Περιέχει εκτός από τις πολιτικές, παιδαγωγικές και ηθικές ιδέες του
και συγκεκριμένες ρυθμιστικές διατάξεις που κατά τον φιλόσοφο πρέπει να διέπουν τη
ζωή των πολιτών. Στις ποικίλες διατάξεις που ορίζουν την επιθυμητή συμπεριφορά
των χρηστών πολιτών –αλλά και αυστηρές ποινές για τους παραβάτες– υπάρχει πρόβλεψη
και για όσους δε σέβονται τους γονείς ή τους παππούδες τους.
του Πλάτωνα. Περιέχει εκτός από τις πολιτικές, παιδαγωγικές και ηθικές ιδέες του
και συγκεκριμένες ρυθμιστικές διατάξεις που κατά τον φιλόσοφο πρέπει να διέπουν τη
ζωή των πολιτών. Στις ποικίλες διατάξεις που ορίζουν την επιθυμητή συμπεριφορά
των χρηστών πολιτών –αλλά και αυστηρές ποινές για τους παραβάτες– υπάρχει πρόβλεψη
και για όσους δε σέβονται τους γονείς ή τους παππούδες τους.
Ὅς ἄν τολμήσῃ πατέρα ἤ μητέρα ἤ τούτων πατέρας ἤ μητέρας τύπτειν, πρῶτον μὲν ὁ προστυγχάνων βοηθείτω, καὶ ὁ μὲν μέτοικος ἤ ξένος εἰς προεδρίαν τῶν ἀγώνων καλείσθω βοηθῶν, μὴ βοηθήσας δὲ ἀειφυγίαν ἐκ τῆς χώρας φευγέτω· ὁ δὲ μὴ μέτοικος βοηθῶν μὲν ἔπαινον ἐχέτω, μὴ βοηθῶν δέ, ψόγον· δοῦλος δὲ βοηθήσας μὲν ἐλεύθερος γιγνέσθω, μὴ βοηθήσας δὲ πληγὰς ἑκατὸν τῇ μάστιγι τυπτέσθω. Ἐὰν δέ τις ὄφλῃ δίκην αἰκίας γονέων, πρῶτον μὲν φευγέτω ἀειφυγίαν ἐξ ἄστεως εἰς τὴν ἄλλην χώραν καὶ πάντων ἱερῶν
εἰργέσθω, κατελθὼν δὲ θανάτῳ ζημιούσθω. Ἐὰν δέ τις ἐλεύθερος τῷ τοιούτῳ συμφά
γῃ ἤ συμπίῃ ἤ τινα τοιαύτην ἄλλην κοινωνίαν κοινωνήσῃ ἤ καὶ μόνον ἐντυγχάνων που προ
σάπτηται ἑκών, μήτε εἰς ἱερὸν ἔλθῃ μηδὲν μήτ’ εἰς ἀγοράν μήτ’εἰς πόλιν ὅλως πρότερον ἤ
καθήρηται.
εἰργέσθω, κατελθὼν δὲ θανάτῳ ζημιούσθω. Ἐὰν δέ τις ἐλεύθερος τῷ τοιούτῳ συμφά
γῃ ἤ συμπίῃ ἤ τινα τοιαύτην ἄλλην κοινωνίαν κοινωνήσῃ ἤ καὶ μόνον ἐντυγχάνων που προ
σάπτηται ἑκών, μήτε εἰς ἱερὸν ἔλθῃ μηδὲν μήτ’ εἰς ἀγοράν μήτ’εἰς πόλιν ὅλως πρότερον ἤ
καθήρηται.
Ερμηνευτικά σχόλια
προεδρία: Το δικαίωμα να καταλαμβάνει κανείς την πρώτη σειρά καθισμάτων, ακριβώς
μπροστά στην ορχήστρα, στις δραματικές παραστάσεις τον αρχαίου θεάτρου. Το προνόμιο
αυτό απολάμβαναν στην αρχαία Αθήνα οι ιερείς, οι ανώτατοι άρχοντες, εξέχοντες πολί
τες, οι απόγονοι όσων είχαν πέσει στο πεδίο της μάχης υπερασπιζόμενοι την πόλη και μέλη αντι
προσωπειών ή πρεσβευτές άλλων πόλεων σε ένδειξη τιμής.
μπροστά στην ορχήστρα, στις δραματικές παραστάσεις τον αρχαίου θεάτρου. Το προνόμιο
αυτό απολάμβαναν στην αρχαία Αθήνα οι ιερείς, οι ανώτατοι άρχοντες, εξέχοντες πολί
τες, οι απόγονοι όσων είχαν πέσει στο πεδίο της μάχης υπερασπιζόμενοι την πόλη και μέλη αντι
προσωπειών ή πρεσβευτές άλλων πόλεων σε ένδειξη τιμής.
ἀειφυγίαν ἐκ τῆς χώρας φευγέτω: Ισόβια εξορία με δήμευση της περιουσίας, που επιβαλ
λόταν στην αρχαιότητα σε αυτούς που καταδικάζονταν για φόνους και άλλα βαριά εγκλήματα.
Εκείνοι που πρόβλεπαν ότι θα καταδικαστούν σ’ αυτή την ποινή συνήθως έφευγαν μόνοι τους
πριν από τη δίκη.
λόταν στην αρχαιότητα σε αυτούς που καταδικάζονταν για φόνους και άλλα βαριά εγκλήματα.
Εκείνοι που πρόβλεπαν ότι θα καταδικαστούν σ’ αυτή την ποινή συνήθως έφευγαν μόνοι τους
πριν από τη δίκη.
Ερωτήσεις
1. Πώς επαληθεύεται από όσα διαβάσατε η ιδιαίτερη σημασία που απέδιδε ο Πλάτων στον
σεβασμό προς τους μεγαλύτερους;
σεβασμό προς τους μεγαλύτερους;
2. Από τις ποινές που προβλέπει ο νόμος που διαβάσατε ποια σας φαίνεται πιο αυστηρή; Να
δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
3. Από το κείμενο που μελετήσατε διαφαίνεται διαφοροποίηση στον τρόπο που ο Πλάτων αντ
ιμετωπίζει διάφορες κοινωνικές ομάδες σε σχέση με την τήρηση της υποχρέωσης να σέβο
νται τους μεγαλύτερους και να τους βοηθούν, όταν κακοποιούνται. Να καταγράψετε τις ο
μάδες αυτές και την αντιμετώπισή τους και, αξιοποιώντας τις γενικότερες γνώσεις σας για την
αρχαιότητα, να προσπαθήσετε να την αιτιολογήσετε.
ιμετωπίζει διάφορες κοινωνικές ομάδες σε σχέση με την τήρηση της υποχρέωσης να σέβο
νται τους μεγαλύτερους και να τους βοηθούν, όταν κακοποιούνται. Να καταγράψετε τις ο
μάδες αυτές και την αντιμετώπισή τους και, αξιοποιώντας τις γενικότερες γνώσεις σας για την
αρχαιότητα, να προσπαθήσετε να την αιτιολογήσετε.
Διαβάζω το αρχαίο κείμενο και απαντώ σε ερωτήσεις κατανόησης, τύπου σύρε κι
άσε ,
επιλογής από κατάλογο ,
άσε ,
επιλογής από κατάλογο ,
ἤ τούτων πατέρας ἤ μητέρας τύπτειν,
ὁ δὲ μὴ μέτοικος βοηθῶν μὲν ἔπαινον ἐχέτω,
μὴ βοηθῶν δέ, ψόγον·
δοῦλος δὲ βοηθήσας μὲν ἐλεύθερος γιγνέσθω,
Ἐὰν δέ τις ὄφλῃ δίκην αἰκίας γονέων,
ἤ τινα τοιαύτην ἄλλην κοινωνίαν κοινωνήσῃ
μήτε εἰς ἱερὸν ἔλθῃ μηδὲν μήτ’ εἰς ἀγοράν