Σάββατο 6 Απριλίου 2019

ΑΡΧΑΙΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ -ΕΝΟΤΗΤΑ 14

Ψηφιδωτό από τη Δήλο που απεικονίζει ερωτιδέα να χαλιναγωγεί δυο δελφίνια.
Ψηφιδωτό από τη Δήλο που απεικονίζει ερωτιδέα να χαλιναγωγεί δυο δελφίνια.


ΠΗΓΗ http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B112/300/2087,7405/
Απρόσκλητοι βοηθοί
A. Κείμενο
Ο Κλαύδιος Αιλιανός (περ. 170-235 μ.Χ., βλ. και Ενότητα 1) στο έργο τον Περὶ ζῴων ἰδιότητος, μέσα από διηγήσεις παράξενων ιστοριών που αφορούν τα διάφορα είδη του ζωικού βασιλείου, προωθεί τη στωική αντίληψη για τη σοφία της φύσης. Χαρακτηριστική είναι η διήγησή του για τη βοήθεια που προσφέρουν τα δελφίνια στους ψαράδες της Εύβοιας.
Οἱ Εὐβοεῖς ἁλιεῖς τοῖς δελφῖσι ἰσομοιρίαν τῆς θήρας ἀπονέμουσι. Καὶ ἡ ἄγρα τοιαύτη ἐστί. Τῆς πρῴρας τῶν ἀκατίων κοίλας τινὰς ἐξαρτῶσιν ἐσχαρίδας πυρὸς ἐνακμάζοντος· καὶ εἰσὶ διαφανεῖς, ὡς καὶ στέγειν τὸ πῦρ καὶ μὴ κρύπτειν τὸ φῶς. Οἱ τοίνυν ἰχθύες δεδιότες τὴν αὐγὴν πλησιάζουσι μαθεῖν βουλόμενοι τοῦ φοβοῦντος σφᾶς τὴν αἰτίαν· εἶτα ἐκπλαγέντες πρός τινι πέτρᾳ ἡσυχάζουσιν ἀθρόοι παλλόμενοι τῷ δέει. Οἱ δὲ παρανηχόμενοι δελφῖνες τοὺς ἐξωτέρω τῶν ἰχθύων φοβοῦντες ὠθοῦσι καὶ τοῦ διαδιδράσκειν ἀναστέλλουσιν. Οὐκοῦν ἐκεῖνοι πιεζόμενοι πανταχόθεν καὶ τρόπον τινὰ κεκυκλωμένοι ἁλίσκονται. Καὶ οἱ δελφῖνες προσίασιν ὡς ἀπαιτοῦντες τοῦ κοινοῦ πόνου τὴν ἐπικαρπίαν τὴν ὀφειλομένην σφίσιν ἐκ τῆς νομῆς, καὶ οἵ γε ἁλιεῖς πιστῶς καὶ εὐγνωμόνως ἀφίστανται τοῖς συνθήροις τοῦ δικαίου μέρους, εἰ βούλονται καὶ πάλιν σφίσι συμμάχους ἀκλήτους παρεῖναι.
Αἰλιανός, Περὶ ζῴων ἰδιότητος 2.8 (διασκευή)
Γλωσσικά σχόλια
τοῖς δελφῖσι ἰσομοιρίαν τῆς θήρας ἀπονέμουσιδίνουν στα δελφίνια ίσο μερίδιο (πβ. ν.ε.: μοίρα, μερίδιο, μερίδα, ισομερής) από την ψαριά
ἡ ἄγρατο κυνήγι, ο τρόπος του ψαρέματος
τῆς πρῴρας τῶν ἀκατίων ἐξαρτῶσιν (γ΄ εν. οριστ. ενεστ.ρ. ἐξαρτάω, ἐξαρτῶ) ἐσχαρίδας πυρὸς ἐνακμάζοντοςκρεμούν (πβ. ν.ε.: εξάρ-τημα, ανεξάρτητος) από την πλώρη των πλοιαρίων (πβ. ν.ε.: άκατος, ατμάκατος, τορπιλάκατος) μικρές σχάρες που πάνω τους καίει φωτιά
ὡς στέγειν τὸ πῦρώστε να προστατεύουν (πβ. ν.ε.: στέγη, στέγαστρο) τη φωτιά
δεδιότες (μτχ. ρ. δέδοικα ή δέδιατὴν αὐγήνεπειδή φοβούνται τη λάμψη (πβ. ν.ε.: καταυγάζω, απαύγασμα, λυκαυγές)
φοβέω, φοβῶφοβίζω
εἶταέπειτα
ἐκπλαγέντες (μτχ. παθ. αορ. β΄ ρ. ἐκπλήττομαι)σαστισμένα (πβ. ν.ε.: έκπληξη, εκπληκτικός)
πρός τινι πέτρᾳ ἡσυχάζουσινκουρνιάζουν κοντά σε κάποιον βράχο
παλλόμενοι τῷ δέειτρέμοντας (πβ. ν.ε.: παλμός) από τον φόβο τους
παρανήχομαικολυμπώ κοντά, συνοδεύω κολυμπώντας (πβ. ν.ε.: νηκτικός)
τοῦ διαδιδράσκειν ἀναστέλλουσινεμποδίζουν (πβ. ν.ε.: αναστολή, ανασταλτικός) να ξεφύγουν (πβ. ν.ε.: απόδραση)
πανταχόθεναπό όλες τις πλευρές, από παντού
ἁλίσκομαισυλλαμβάνομαι (πβ. ν.ε.: άλωση, αιχμάλωτος)
προσίασιν (γ΄ πληθ. οριστ. ενεστ. ρ. πρόσειμι)πλησιάζουν (πβ. ν.ε.: προσιτός, αμαξιτός)
ὡς ἀπαιτοῦντες τοῦ κοινοῦ πόνου τὴν ἐπικαρπίαν τὴν ὀφειλομένην σφίσιν ἐκ τῆς νομῆςσαν να απαιτούν το μερίδιο από τον κοινό μόχθο (πβ. ν.ε.: φιλόπονος, πόνημα) που τους οφείλεται για τα ψάρια που πιάστηκαν (πβ. ν.ε.: νομέας, νόμος, νομός)
ἀφίστανται (γ΄ εν. οριστ. ενεστ. ρ. ἀφίσταμαιτοῖς συνθήροις τοῦ δικαίου μέρουςαποχωρίζονται (πβ. ν.ε.: αποστασία, απόσταση, αποστάτης) για χάρη των συντρόφων τους στο ψάρεμα το μερίδιο (πβ. ν.ε.: μόριο, μερίδιο, μοίρα) που αναλογεί σε αυτούς
ὁ/ἡ ἄκλητος, τὸ ἄκλητοναπρόσκλητος (πβ. ν.ε.: κλήση, κλητικός)
πάρειμιπαρευρίσκομαι, συντροφεύω (πβ. ν.ε.: παρουσία, παροντικός)
Ερωτήσεις
  1. Πώς ψάρευαν οι ψαράδες της Εύβοιας;
  2. Με ποιον τρόπο αντιδρούν τα ψάρια στο τέχνασμα των ψαράδων και πώς βοηθούν στο ψάρεμα τα δελφίνια που παρακολουθούν τη σκηνή;
  3. Πώς εκφράζουν την ευγνωμοσύνη τους προς τα δελφίνια οι ψαράδες;
  4. Ποια τεχνική ψαρέματος που χρησιμοποιείται ακόμα στις μέρες μας σας θυμίζει η περιγραφή του Αιλιανού;
Η τοιχογραφία του ψαρά από το Ακρωτήρι της Θήρας
Η τοιχογραφία του ψαρά από το Ακρωτήρι της Θήρας

Β1. Λεξιλογικός Πίνακας
Ψηφιακό λεξικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας (των H.G. Liddell & R. Scott, ελληνική μετάφραση) Ηλεκτρονικά λεξικά της μεσαιωνικής και νέας ελληνικής γλώσσας Λεξικό αρχαίας ελληνικής γλώσσας [σχολικό εγχειρίδιο Γυμνασίου]
νέμω [= μοιράζω, δίνω σε κάποιον αυτό που του ανήκει] [στο κείμενο συναντήσατε τους τύπους: ἀπονέμουσι και νομῆς
Αρχαία Ελληνική
Αρχαία / Νέα  Ελληνική
Νέα  Ελληνική
imgimg
νομεύω [= βόσκω]
νόμιος [= αυτός που ανήκει,στον βοσκό]
νεμεσίζομαι [= οργίζομαι]
ὁ νομός [= τόπος βοσκής, διοικη-τική διαίρεση]
ὁ νομάς 
(γεν. -άδος)
νομαδικός
ὁ νομεύς 
(-έας)
ἡ νομή
νόμιμοςἡ νομιμότης 
(-ητα)
νομικόςἡ νέμεσις 
(-η)
νομίζωτὸ νόμισμα
img
ἰσονομοῦμαι

Ασκήσεις
  1. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της ν.ε. (στήλη Α΄) με την απόδοσή τους (στήλη Β΄):
    Α΄Β΄
    1. σύννομοςα. αυτός που έχει κάποιο προνόμιο
    2. νομοτέλειαβ. γιατρός που εποπτεύει ως δημόσιος υπάλληλος θέματα υγείας των κατοίκων ενός νομού της χώρας
    3. υγειονομίαγ. σύνολο κανόνων που ρυθμίζουν τη διαδικασία απονομής δικαιοσύνης
    4. νομίατροςδ. η λειτουργία κάποιου πράγματος σύμφωνα με απαράβατους κανόνες
    5. δικονομίαε. ο σύμφωνος με τον νόμο
    6. προνομιούχοςστ. κρατική υπηρεσία που φροντίζει τη δημόσια υγεία

  2. Να συμπληρώσετε τα κενά του πίνακα με ομόρριζες μεταξύ τους λέξεις της α.ε.:
    ρήμαουσιαστικόεπίθετο
    νομοθετέω, νομοθετῶ
    τό
    ὁ ἀγορανόμος
    ὁ ἀστυνόμος
    κληρονομέω, κληρονομῶ
    διανέμω
    ἀπονέμω
    αὐτόνομος


Β2. Ετυμολογικά

Άλλοι τρόποι σχηματισμού λέξεων
Οι λέξεις της Αρχαίας Ελληνικής, όπως είδατε μέχρι τώρα, σχηματίστηκαν άλλες με παράγωγη και άλλες με σύνθεση. Αρκετές λέξεις όμως σχηματίστηκαν και με δύο άλλους τρόπους: α) την ονοματοποιία και β) τηναλλαγή του γραμματικού είδους ή αλλιώς καταχρηστική παραγωγή.
Άλλοι τρόποι σχηματισμού λέξεωνΟνοματοποιίαΕίναι ο σχηματισμός λέξεων (ονομάτων ή ρημάτων) από μίμηση ήχων. Οι λέξεις αυτές λέγονται ονοματοποιημένες. Σχηματίστηκαν από:
α) μίμηση φυσικών ήχων
π.χ. βομβέω, βομβῶ < βόμβος (= βαθύς και υπόκωφος ήχος).
β) μίμηση ήχων ή θορύβων τους οποίους προκαλούν αντικείμενα 
π.χ. κτυπέω, κτυπῶ < κτύπος.
γ) μίμηση ανθρώπινων επιφωνημάτων
π.χ. αἰάζω (= θρηνώ) < αἰαῖ. 
δ) μίμηση της φωνής των ζώων 
π.χ. βληχάομαι, βληχῶμαι (= βελάζω, για αιγοπρόβατα).
Αλλαγή γραμματικού είδους
Όταν μία λέξη μεταπίπτει από ένα μέρος του λόγου σε άλλο, τότε υπάρχει αλλαγή του γραμματικού είδους ή αλλιώς καταχρηστική παραγωγή. Π.χ., στη φράση «μαντική τέχνη» (όπου το μαντική ήταν επίθετο που προσδιόριζε το ουσ. τέχνη), μετά την παράλειψη του τέχνητο επίθετο πήρε τη θέση του. Η αλλαγή του γραμματικού είδους είναι συχνή σε:
α) κύρια ονόματα, π.χ. Φαῖδρος < φαιδρός, Λύσων < μτχ. μέλλ. ρ. λύω
β) τοπωνύμια, π.χ. Κεραμεικός < κεραμεικός 
γ) επίθετα ή μετοχές που χρησιμοποιούνται ως ουσιαστικά, π.χ. ἡ μουσική (ενν. τέχνη), ὁ σοφός (ενν. ἄνθρωπος)
δ) επιθετικές μετοχές που χρησιμοποιούνται ως επίθετα, π.χ. ὁ λάμπων ἥλιος (αντί: ὁ λαμπρός).

Μεταφορική χρήση λέξεων
Οι λέξεις, εκτός από την αρχική, την κυριολεκτική σημασία τους, παίρνουν συχνά και μια μεταφορική σημασία, μία διαφορετική δηλαδή, παραλλαγμένη σημασία, η οποία χαρακτηρίζεται από περισσότερη ζωντάνια.
Μεταφορικά χρησιμοποιούνται:
α) ουσιαστικά:ὁ ποιμήν = ο βοσκός / μτφ. ο ηγεμόνας, ο στρατηγός
τὸ ἔαρ = η άνοιξη /μτφ. η αρχή, το ξεκίνημα πράγματος
β) επίθετα:μαλακός = μαλακός /μτφ. ήπιος, μειλίχιος, πράος
γ) ρήματα:ἀνθέω, ἀνθῶ = ανθίζω /μτφ. ακμάζω
στέγω = στεγάζω, σκεπάζω / μτφ. αντέχω, υποφέρω
δ) επιρρήματα:βαρέως (= βαριά) /βαρέως φέρω τι = υπομένω κάτι με δυσκολία
ε) προθέσεις:ἀμφί = και από τα δύο μέρη /μτφ. περίπου
περί = ολόγυρα/ μτφ. περίπου.

Ασκήσεις
  1. Να αντιστοιχίσετε τις ονοματοποιημένες λέξεις της στήλης Α΄ με την ερμηνεία τους από τη στήλη Β΄, ώστε να φανεί ο τρόπος σχηματισμού τους:
    A'B'
    1. τρίζωα. φωνάζω (για κοράκια)
    2. βρυχάομαι, βρυχῶμαιβ. μουγκρίζω (για λιοντάρια)
    3. κράζω ή κρώζωγ. κάνω ήχο σαν τρίξιμο
  2. Να εξηγήσετε τις αλλαγές γραμματικού είδους στις ακόλουθες λέξεις: 
    ἡ τριήρης < ἡ τριήρης ναῦς
    ἡ ῥητορική < ἡ ῥητορικὴ τέχνη
    τὸ παρελθόν < 
    μτχ. αορ. ρ. παρέρχομαι
    οἱ ἄριστοι < οἱ ἄριστοι πολῖται
    οἱ ἀπόντες < οἱ ἀπόντες ἄνθρωποι
    ὁ Πύρρος < πυρρός 
    (= ξανθοκόκκινος) 
    ἡ πλατεῖα < ἡ πλατεῖα ὁδός
  3. Να βρείτε την κυριολεκτική και τη μεταφορική σημασία των παρακάτω λέξεων της α.ε.: κοῦφος, ταπεινόω–ταπεινῶ, συστέλλω, τιμή, ἀσθενής, πέλαγοςΣυμβουλευτείτε τα λεξικά σας.


Γ. Σύνταξη

Όπως διδαχθήκατε στην Α΄ Γυμνασίου, οι επαυξημένες προτάσεις πέραν των βασικών όρων περιέχουν και προσδιορισμούς.

Τα είδη των προσδιορισμών
Οι προσδιορισμοί διακρίνονται σε ονοματικούς, που προσδιορίζουν τους ονοματικούς όρους μιας πρότασης (Υ, Α, Κ), και σε επιρρηματικούς, που προσδιορίζουν το ρήμα ή άλλα ρηματικά στοιχεία μιας πρότασης (απαρέμφατα και μετοχές), καθώς και άλλους επιρρηματικούς προσδιορισμούς.
προσδιορισμοίονοματικοίκατηγορίεςείδηπαραδείγματα
ομοιόπτωτοιαγκύληπαράθεσηΚῦρος,  Περσῶν βασιλεύς, τῷ ἀδελφῷ αὑτοῦ ἐμάχετο.
επεξήγησηὉ κοινὸς ἰατρός σε θεραπεύσει, χρόνος.
επιθετικόςΜετεῖχομεν ὑμῖν ἱερῶν τῶν σεμνοτάτων.
κατηγορηματικόςΠᾶσαν ὑμῖν τὴν ἀλήθειαν ἐρῶ (= θα πω).
ετερόπτωτοιαγκύλησε γενικήΣωκράτης ἦν σοφώτατος Ἀθηναίων.
σε δοτικήΣύμμαχοι Λακεδαιμονίοιςὑπάρχομεν.
σε αιτιατικήΣκόπει πῶς ἂν βελτίων τήν ψυχήν γένοιο.
μορφέςσημασίεςπαραδείγματα
επιρρηματικοί
α. επιρρήματα
β. πλάγιες πτώσεις
γ.επιρρηματικές μετοχές
δ. δευτ. επιρρ. προτάσεις
ε. εμπρόθετες φράσεις
στ. απαρέμφατα
ζ. επιρρ. κατηγορούμενα
η. προληπτικά ή του αποτελέσματος κατηγορούμενα
τόποςἘνταῦθα Κύρου βασίλεια (= ανάκτορα) ἦν.
χρόνοςΤῇ πρώτῃ ἡμέρᾳ ἀφίκοντο ἐπὶ τὸν ποταμόν.
τρόπος, μέσο, όργανο, συνοδείαΠάτριον (= είναι πατροπαράδοτο) ἡμῖν ἐκ τῶν πόνων τὰς ἀρετὰς κτᾶσθαι.
ποσόΠόσου (= με ποια αμοιβή) διδάσκει Εὔηνος;
αιτία, σκοπός, αποτέλεσμαΛιμῷ ἀπέθανον (αιτία)
αναφοράΕὖ ἔχω τὸ σῶμα καὶ τὴν ψυχήν.
όρος ή προϋπόθεσηἜφασαν ἀποδώσειν τοὺς νεκρούς, ἐφ’ ᾧ (= υπό τον όρο) μὴ καίειν τὰς οἰκίας.
εναντίωση, παραχώρησηΕὐλαβοῦ (= να φυλάγεσαι από) τὰς διαβολάς, κἂν ψευδεῖς ὦσιν.
βεβαίωση ή άρνησηΟὐ γὰρ δὴ σύ γ’ ἦσθα ναυβάτης ἡμῖν.
δισταγμός ή πιθανότηταἼσως οὖν εἴποιμεν ἂν τοῦτο.
Ασκήσεις
  1. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις με βάση την πληρότητά τους:
    α. Οἱ Εὐβοεῖς ἁλιεῖς τοῖς δελφῖσι ἰσομοιρίαν τῆς θήρας ἀπονέμουσι. 
    β. Καὶ ἡ ἄγρα τοιαύτη ἐστί. 
    γ. Οἱ δὲ παρανηχόμενοι δελφῖνες τοὺς ἐξωτέρω τῶν ἰχθύων φοβοῦντες ὠθοῦσι. 
    δ. Οὐκοῦν ἐκεῖνοι πιεζόμενοι πανταχόθεν καὶ τρόπον τινὰ κεκυκλωμένοι ἁλίσκονται. 
  2. Να βρείτε τους κύριους και τους δευτερεύοντες όρους των προτάσεων που ακολουθούν: 
    α. Οἱ τοῦ ἀγαθοῦ κριτοῦ λόγοι πείθουσιν τοὺς πολίτας. β. Οἱ ἐν Μαραθῶνι πεσόντες ἐν Μαραθῶνι καὶ ἐθάπτοντο. γ. Οὐ καταισχυνῶ (= δε θα ντροπιάσω) ὅπλα τὰ ἱερά. δ. Φιλοκλῆς ἦν στρατηγὸς τῶν Ἀθηναίων. ε. Ἡ Πάραλος ἔπλευσε εἰς τὰς Ἀθήνας ἀπαγγελοῦσα (= για να αναγγείλει) τὰ γεγονότα. 
  3. Να βρείτε τους προσδιορισμούς στις προτάσεις που ακολουθούν και να τους διακρίνετε σε ονοματικούς και επιρρηματικούς: 
    α. Οἱ ἁλιεῖς κοίλας τινὰς ἐξαρτῶσιν ἐσχαρίδας.
    β. Οἱ ἰχθύες πρός τινι πέτρᾳ ἡσυχάζουσιν.
    γ. Οἱ δελφῖνες ἀπαιτοῦσι τοῦ κοινοῦ πόνου τὴν ἐπικαρπίαν τὴν ὀφειλομένην ἐκ τῆς νομῆς.
    δ. Οἱ ἁλιεῖς πιστῶς καὶ εὐγνωμόνως ἀφίστανται τοῦ δικαίου μέρους.
    ε. Οἱ ἁλιεῖς βούλονται καὶ πάλιν τοὺς δελφῖνας συμμάχους ἀκλήτους παρεῖναι. 


απόφθεγμα