Κυριακή 5 Δεκεμβρίου 2021

ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ,Τα πάθη της βροχής-Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου-

 









ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ  Βιογραφικό σημείωμα [πηγή: Εθνικό Κέντρο Βιβλίου]  Η δε πόλις ελάλησεν. Αθήνα - Κική Δημουλά (βίντεο) [πηγή: Ψηφιακό Αρχείο της ΕΡΤ]

Τα πάθη της βροχής

Το ποίημα ανήκει στη συλλογή Το λίγο του κόσμου (1971). Το συναίσθημα της μοναξιάς από την απουσία ενός αγαπημένου προσώπου αναδύεται μέσα από τη μελαγχολική ατμόσφαιρα του ποιήματος. Η ποιήτρια, δημιουργώντας μια υποβλητική ατμόσφαιρα, δίνει στο πραγματικό μια άλλη διάσταση: ο μονότονος ήχος της βροχής που ακούγεται μέσα στη νύχτα, καθρεφτίζοντας τη συναισθηματική της κατάσταση, μεταμορφώνεται στη λέξη που εκείνη επιθυμεί να προφέρει.

Εν μέσω λογισμών και παραλογισμών
άρχισε κι η βροχή να λιώνει τα μεσάνυχτα
μ' αυτόν τον νικημένο πάντα ήχο
σι, σι, σι.
Ήχος συρτός, συλλογιστός, συνέρημος,
ήχος κανονικός κανονικής βροχής.
Όμως ο παραλογισμός
άλλη γραφή κι άλλην ανάγνωση
μου 'μαθε για τους ήχους.
Κι όλη τη νύχτα ακούω και διαβάζω τη βροχή,
σίγμα πλάι σε γιώτα, γιώτα κοντά στο σίγμα,
κρυστάλλινα ψηφία που τσουγκρίζουν
και μουρμουρίζουν ένα εσύ, εσύ, εσύ.
Κάθε σταγόνα κι ένα εσύ,
όλη τη νύχτα
ο ίδιος παρεξηγημένος ήχος,
αξημέρωτος ήχος,
αξημέρωτη ανάγκη εσύ,
βραδύγλωσση βροχή,
σαν πρόθεση ναυαγισμένη
κάτι μακρύ να διηγηθεί
και λέει μόνο εσύ, εσύ,
νοσταλγία δισύλλαβη,
ένταση μονολεκτική,
το ένα εσύ σαν μνήμη,
το άλλο σαν μομφή
και σαν μοιρολατρία,
τόση βροχή για μια απουσία,
τόση αγρύπνια για μια λέξη,
πολύ με ζάλισε απόψε η βροχή
μ' αυτή της τη μεροληψία
όλο εσύ, εσύ, εσύ,
σαν όλα τ' άλλα να 'ναι αμελητέα
και μόνο εσύ, εσύ, εσύ.

Κ. Δημουλά, Το λίγο του κοσμου, Στιγμή

εικόνα

Μ. Μαλακάσης, «Ανοιξιάτικη μπόρα»   Γ. Πατίλης, «Μπορώ ακόμα και μιλώ μαζί σου»   Μιχ. Γκανάς, [Βροχή ψιχαλιστή...]

Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής  Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής



Λευτέρης Κανακάκις, «17 Ιουλίου 1967»

Λευτέρης Κανακάκις, 17 Ιουλίου 1967


ΕΡΓΑΣΙΕΣ
  1. Με ποιον τρόπο δημιουργείται η εντύπωση του ακούσματος της λέξης «εσύ»;
  2. Εντοπίστε τις παρηχήσεις που υπάρχουν μέσα στο ποίημα και εξετάστε τη λειτουργία τους.
  3. Παρόλο που επαναλαμβάνεται η λέξη «εσύ», το ποίημα έχει περισσότερο τη μορφή μονολόγου. Από ποια στοιχεία διαπιστώνεται και πώς συμβάλλει αυτή η μορφή στη δημιουργία του μελαγχολικού κλίματος που κυριαρχεί στο ποίημα;
  4. «…βραδύγλωσση βροχή…εσύ»: Τι θα ήταν αυτό που θα μπορούσε να διηγηθεί η βροχή; Επινοήστε μια δική σας ιστορία, λαμβάνοντας υπόψη σας τη συναισθηματική κατάσταση του ποιητικού υποκειμένου.

ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
  • Συζητήστε στο μάθημα της Φυσικής και της Χημείας για τη δημιουργία της βροχής, για τα είδη της, καθώς και για τις επιπτώσεις μεγάλων περιόδων βροχόπτωσης στο κλίμα της χώρας και στη διάθεση των ανθρώπων.


Γκολφίνος, «Σελίδες ημερολογίου Β'» (λεπτομέρεια)

Γκολφίνος, Σελίδες ημερολογίου Β' (λεπτομέρεια)

Απαντήσεις ερωτήσεων:

https://en.calameo.com/read/006371188327f37603376

ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ:

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/4395

https://www.youtube.com/watch?v=Wp80N26IxXg


Αφιέρωμα στην Κική Δημουλά | 23/02/2020 | ΕΡΤ

ΠΗΓΗ:http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos_Politismos/logotexnia/C-vroxi.htm


Παράλληλα Κείμενα
 Μ. Μαλακάσης, «Ανοιξιάτικη μπόρα» Μ. Μαλακάσης, «Ανοιξιάτικη μπόρα»
 Γ. Πατίλης, «Μπορώ ακόμα και μιλώ μαζί σου Γ. Πατίλης, «Μπορώ ακόμα και μιλώ μαζί σου»
 Μιχ. Γκανάς, [Βροχή ψιχαλιστή...] Μιχ. Γκανάς, [Βροχή ψιχαλιστή...]


ΕΡΓΑΣΙΕΣ

  •  Με ποιον τρόπο δημιουργείται η εντύπωση του ακούσματος της λέξης «εσύ»;
  •  Εντοπίστε τις παρηχήσεις που υπάρχουν μέσα στο ποίημα και εξετάστε τη λειτουργία τους.
  •  Παρόλο που επαναλαμβάνεται η λέξη «εσύ», το ποίημα έχει περισσότερο τη μορφή μονολόγου. Από ποια στοιχεία διαπιστώνεται και πώς συμβάλλει αυτή η μορφή στη δημιουργία του μελαγχολικού κλίματος που κυριαρχεί στο ποίημα;
  •  «…βραδύγλωσση βροχή…εσύ»: Τι θα ήταν αυτό που θα μπορούσε να διηγηθεί η βροχή; Επινοήστε μια δική σας ιστορία, λαμβάνοντας υπόψη σας τη συναισθηματική κατάσταση του ποιητικού υποκειμένου.

 

 

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1. Εντοπίστε και σχολιάστε τις προσωποποιήσεις που υπάρχουν στο ποίημα.

2. Βρείτε τις ειρωνικές αποχρώσεις της γλώσσας και εξετάστε το μηχανισμό της αποστασιοποίησης, μέσα από τον οποίο η ποιήτρια αποφεύγει την άμεση έκθε¬ση των βιωμάτων και των συναισθημάτων της.

ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

  •  Συζητήστε στο μάθημα της Φυσικής και της Χημείας για τη δημιουργία της βροχής, για τα είδη της, καθώς και για τις επιπτώσεις μεγάλων περιόδων βροχόπτωσης στο κλίμα της χώρας και στη διάθεση των ανθρώπων.

Κική Δημουλά (1931-2020)


Κική Δημουλά

Διάβασε για τη ζωή και το έργο της εδώ. Κατέβασε σύντομο βιογραφικό 


Στο ποίημα αυτό η Κική Δημουλά δημιουργεί ένα αριστοτεχνικό παιχνί

δι υποβολής μέσα από ένα πλέγμα κατάλληλων λέξεων και συμβολισμών

. Η βροχή δίνει το έναυσμα για την έκφραση των συναισθημάτων που κυ

ριαρχούν στο ποιητικό υποκείμενο. Το μονότονο άκουσμα της βροχής και

 το ασύνδετο σχήμα του ποιήματος δημιουργούν μια μουσική και 

υποβλητική ατμόσφαιρα. Η παρήχηση του σι μετατρέπεται «εν μέσω 

λογισμών και παραλογισμών» σε επανάληψη της λέξης «εσύ.» Πρόκει

ται για την «άλλη γραφή κι άλλην ανάγνωση», η οποία αποκαλύπτει την

 ένταση του ψυχικού άλγους που γεννά η απουσία του αγαπημένου 

προσώπου. Το ποιητικό υποκείμενο παρατηρεί τη βροχή, αλλά 

στην ουσία προβάλλει πάνω της τα δικά του συναισθήματα. Τα

 επίθετα «συλλογιστός», «συνέρημος» (ήχος), «βραδύγλωσση» (βροχή)

 αποδίδουν ιδιότητες εμψύχων και συμβάλλουν στη συμβολιστική έκ

φραση των ψυχικών καταστάσεων που βιώνει το υποκείμενο στη 

διάρκεια μιας «αξημέρωτης νύχτας». Παρά την επανάληψη του δεύτερου

 ενικού προσώπου της προσωπικής αντωνυμίας, απουσιάζει το δεύτε

ρο πρόσωπο του ρήματος. Στην ουσία έχουμε ένα μονόλογο, μια εξο

μολόγηση ψυχής, που βιώνει τόσο έντονα την απουσία και τη μοναξιά,

 ώστε φτάνει στο σχήμα της υπερβολής: «κάθε σταγόνα και ένα εσύ».

 Οι εκφράσεις «αξημέρωτη ανάγκη», «πρόθεση ναυαγισμένη» «σαν 

μοιρολατρία» δείχνουν ότι λείπει η ελπίδα για επικοινωνία και αλλαγή

 της κατάστασης. Ωστόσο, παρά την έκφραση της συναισθηματικής φόρ

τι

και της αδιέξοδης επιθυμίας, η ποιήτρια δεν παραδίδεται στο μελόδρ

αμα, στην άκρατη συναισθηματολογία. Διατηρεί από την αρχή μια 

κριτική στάση («παραλογισμός», «παρεξηγημένος ήχος»), ενώ η έκφρα

σή της παίρνει ειρωνικές αποχρώσεις ιδιαίτερα στο τέλος του ποιήμα

τος. Αντί για μια δραματική κορύφωση προτιμά την αποστασιοποιημέ

νη, αλλά ίσως περισσότερο δραστική λύση. Η βροχή εντέλει το παρα

κάνει με αυτή την ατέρμονη και κουραστική της επιμονή: «πολύ με ζάλι

σε απόψε η βροχή / μ' αυτή της τη μεροληψία». Η Κική Δημουλά χρη

σιμοποιεί και εδώ την ειρωνική γλώσσα και την παράδοξη ισορροπία

 ανάμεσα στο πάθος και τη λογική, τα στοιχεία δηλαδή που δίνουν ένα

 ιδιαίτερο ύφος στην ποίησή της. Η κατακλείδα του ποιήματος: «σαν 

όλα τ' άλλα να είναι αμελητέα / και μόνο εσύ, εσύ, εσύ» αποφορτίζει

 τη βαριά ατμόσφαιρα, αλλά διατηρεί το ρυθμό και τη γοητεία της ποιη

τικής γραφής.











σηςκαι της αδιέξοδης επιθυμίας, η ποιήτρια δεν παραδίδεται στο 

μελόδραμα, στην άκρατη συναισθηματολογία. Διατηρεί από την

 αρχή μια κριτική στάση («παραλογισμός», «παρεξηγημένος ήχος»),

 ενώ η έκφρασή της παίρνει ειρωνικές αποχρώσεις ιδιαίτερα στο τέλος

 του ποιήματος. Αντί για μια δραματική κορύφωση προτιμά την απο

στασιοποιημένη, αλλά ίσως περισσότερο δραστική λύση. Η βροχή 

εντέλει το παρακάνει με αυτή την ατέρμονη και κουραστική της επιμονή:

 «πολύ με ζάλισε απόψε η βροχή / μ' αυτή της τη μεροληψία». Η 

Κική Δημουλά χρησιμοποιεί και εδώ την ειρωνική γλώσσα και την παρά

δοξη ισορροπία ανάμεσα στο πάθος και τη λογική, τα στοιχεία 

δηλαδή 


που δίνουν ένα ιδιαίτερο ύφος στην ποίησή της. Η κατακλείδα του ποιήματος: «σαν όλα τ' άλλα να είναι αμελητέα / και μόνο εσύ, εσύ, εσύ» αποφορτίζει τη βαριά ατμόσφαιρα, αλλά διατηρεί το ρυθμό και τη γοητεία της ποιητικής γραφής.

 



σης και της αδιέξοδης επιθυμίας, η ποιήτρια δεν παραδίδεται στο μελό





δραμα, στην άκρατη συναισθηματολογία. Διατηρεί από την αρχή μια 

κριτική στάση («παραλογισμός», «παρεξηγημένος ήχος»), ενώ η έκφρα

σή


 της παίρνει ειρωνικές αποχρώσεις ιδιαίτερα στο τέλος του ποιήματος. Αντί για μια δραματική κορύφωση προτιμά την αποστασιοποιημένη, αλλά ίσως περισσότερο δραστική λύση. Η βροχή εντέλει το παρακάνει με αυτή την ατέρμονη και κουραστική της επιμονή: «πολύ με ζάλισε απόψε η βροχή / μ' αυτή της τη μεροληψία». Η Κική Δημουλά χρησιμοποιεί και εδώ την ειρωνική γλώσσα και την παράδοξη ισορροπία ανάμεσα στο πάθος και τη λογική, τα στοιχεία δηλαδή που δίνουν ένα ιδιαίτερο ύφος στην ποίησή της. Η κατακλείδα του ποιήματος: «σαν όλα τ' άλλα να είναι αμελητέα / και μόνο εσύ, εσύ, εσύ» αποφορτίζει τη βαριά ατμόσφαιρα, αλλά διατηρεί το ρυθμό και τη γοητεία της ποιητικής γραφής.

 


Κική Δημουλά
Η σελίδα της ποιήτριας στο facebook Δημουλά Κική, facebook
Βιογραφικό σημείωμα [πηγή: Εθνικό Κέντρο Βιβλίου] Βιογραφικό σημείωμα [πηγή: Εθνικό Κέντρο Βιβλίου]
στο Βιβλιοnet Βιβλιοnet
Η δε πόλις ελάλησεν. Αθήνα - Κική Δημουλά (βίντεο) [πηγή: Ψηφιακό Αρχεί

ο της ΕΡΤ] Η δε πόλις ελάλησεν. Αθήνα - Κική Δημουλά (βίντεο) [πηγή: Ψηφιακό Αρχείο της ΕΡΤ]
Βικιπαίδεια Βιογραφικό σημείωμα [πηγή: Εθνικό Κέντρο Βιβλίου]
στο Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού Βιογραφικό σημείωμα [πηγή: Εθνικό Κέντρο Βιβλίου]
μελοποιημένα ποιήματα στο stixoi.info Βιογραφικό σημείωμα [πηγή: Εθνικό Κέντρο Βιβλίου]

 

Λευτέρης Κανακάκις, βιογραφικά και έργα
στην Εθνική Πινακοθήκη Κανακάκις Λ.
στο paleta art Κανακάκις Λ.
στο ΙΣΕΤ Κανακάκις Λ.
στο art magazine Κανακάκις Λ.
στη Βικιπαίδεια 

Γιώργος Γκολφίνος, βιογραφικά και έργα
στην Εθνική Πινακοθήκη Γκολφίνος Γ.
στο paleta art paleta art
στο ΙΣΕΤ Γκολφίνος Γ.
στο artnet Γκολφίνος Γ.
στο ΝΙΚΙΑΣ Γκολφίνος Γ.


Ήρωες

 

Τόπος

 

Χρόνος

 

Γλώσσα

 

Στίχος-Μέτρο

 

Ενότητες

 

Το σχόλιό σας...

 








πηγη:https://latistor.blogspot.com/2016/12/blog-post_10.html


Julien Oncete

Κική Δημουλά «Τα πάθη της βροχής»

Εν μέσω λογισμών και παραλογισμών
άρχισε κι η βροχή να λιώνει τα μεσάνυχτα
μ’ αυτόν τον νικημένο πάντα ήχο
σί, σί, σί.
Ήχος συρτός, συλλογιστός, συνέρημος,
ήχος κανονικός κανονικής βροχής

Όμως ο παραλογισμός
άλλη γραφή κι άλλην ανάγνωση
μού ‘μαθε για τους ήχους.
Κι όλη τη νύχτα ακούω και διαβάζω τη βροχή,
σίγμα πλάι σέ γιώτα, γιώτα κοντά στο σίγμα,
κρυστάλλινα ψηφία πού τσουγκρίζουν
και μουρμουρμίζουν ένα εσύ, εσύ, εσύ.

Κάθε σταγόνα κι ένα εσύ,
όλη τη νύχτα
ο ίδιος παρεξηγημένος ήχος,
αξημέρωτος ήχος,
αξημέρωτη ανάγκη εσύ,
βραδύγλωσση βροχή,
σαν πρόθεση ναυαγισμένη
κάτι μακρύ να διηγηθεί
και λέει μόνο εσύ, εσύ,
νοσταλγία δισύλλαβη,
ένταση μονολεκτική,
το ένα εσύ σα μνήμη,
το άλλο σαν μομφή
και σαν μοιρολατρία,
τόση βροχή για μια απουσία,
τόση αγρύπνια για μια λέξη,
πολύ με ζάλισε απόψε η βροχή
μ’ αυτή της τη μεροληψία
όλο εσύ, εσύ, εσύ,
σαν όλα τ’ άλλα νά ‘ναι αμελητέα
και μόνο εσύ, εσύ, εσύ.
           
(Το λίγο του κόσμου, 1971)

συλλογιστός και συνέρημος· λέξεις πεποιημένες· συλλογιστός ήχος είναι προφανώς αυτός που συντροφεύει τους λογισμούς και συνέρημος ο σύντροφος της ερημίας (= μοναξιάς).

κρυστάλλινα ψηφία· εκτός από την ακουστική υπάρχει εδώ και οπτική εικόνα σχετιζόμενη με τη γραφή της λέξης εσύ· το ύψιλον έχει σχήμα ποτηριού. 
Πρόκειται για την άλλη γραφή κι άλλην ανάγνωση, που ουσιαστικά είναι άλλη γραφή κι άλλη ανάγνωση βασανιστικών ερωτικών συναισθημάτων που γεννά η απουσία και τα επιτείνει η μελαγχολική βροχή.

Σχόλιο
Το ποίημα, σύμφωνα με τον τίτλο του, είναι μία αφήγηση των παθών της βροχής. 
Πρόκειται για ένα ιδιότυπο συμβολισμό που αυτοπαρουσιάζεται ήδη με τον τίτλο του ποιήματος.
 
Το σύμβολο (η βροχή) από αντικείμενο γίνεται υποκείμενο του ποιήματος, φορέας συναισθημάτων και φορέας ποιητικής δράσης, ενώ το αληθινό υποκείμενο —η ποιήτρια— απαλλαγμένη από το βάρος του βασανιστικού και γεμάτου ένταση συναισθήματος που προκαλεί η ερωτική στέρηση και η ερωτική απουσία, αναλαμβάνει τον περιθωριακό ρόλο του παρατηρητή των συναισθημάτων της, τα οποία δεν διστάζει και να σχολιάζει και να σαρκάζει.

«Εν μέσω λογισμών και παραλογισμών
άρχισε κι η βροχή να λιώνει τα μεσάνυχτα
μ’ αυτόν τον νικημένο πάντα ήχο
σί, σί, σί.
Ήχος συρτός, συλλογιστός, συνέρημος,
ήχος κανονικός κανονικής βροχής»

Ο αρκτικός στίχος του ποιήματος αποδίδει την ένταση των συναισθημάτων της ποιήτριας, η οποία κινείται αμφίρροπα μεταξύ συλλογισμών και παραλογισμών∙
 η λογική της αδυνατεί να χαλιναγωγήσει το αίσθημα θλίψης που την ταλανίζει, με αποτέλεσμα να οδηγείται σε παράλογες σκέψεις.
 
Κι είναι ακριβώς τη στιγμή που η ποιήτρια πασχίζει να εκλογικεύσει τα συναισθήματά της, νιώθοντας ήδη πως δεν μπορεί να τα θέσει υπό έλεγχο, όταν αρχίζει να πέφτει κι η βροχή.    

Η βροχή, που με την έλευσή της επιτείνει τη μελαγχολική διάθεση της ποιήτριας, βιώνει τα δικά της «πάθη». Πέφτει νικημένη∙ πέφτει έχοντας λιώσει, και δημιουργεί πάντοτε τον ίδιο ηττημένο ήχο: σί, σί, σί. 
Ο συναισθηματικός κλονισμός της ποιήτριας, η δική της, δηλαδή, αδυναμία να κυριαρχήσει πάνω στον εαυτό της, μεταβιβάζεται και αποδίδεται στη βροχή. 

Η ήττα της ποιήτριας γίνεται αίφνης η ήττα της βροχής. Ό,τι καταρρέει εκείνα τα μεσάνυχτα, δεν είναι πλέον το ποιητικό υποκείμενο, είναι η νικημένη βροχή.

Αξιοπρόσεχτη, βέβαια, η αμφισημία της φράσης «λιώνει τα μεσάνυχτα», καθώς το ρήμα «λιώνει» μπορεί να εκληφθεί ως μεταβατικό και, άρα, τα μεσάνυχτα αντί να αποτελούν χρονικό προσδιορισμό, ενδέχεται να λειτουργούν ως το αντικείμενο του ρήματος. 

Η βροχή, δηλαδή, να συνθλίβει τα μεσάνυχτα, ραπίζοντάς τα με την αδιάκοπη πτώση της. Υπ’ αυτή την έννοια, η βροχή αποκτά έναν πιο ενεργό ρόλο και λειτουργεί ως το στοιχείο εκείνο που επιφέρει ένα καίριο χτύπημα στα μεσάνυχτα. 
Όλα όσα ήταν ήδη κλονισμένα, καταρρέουν πια υπό την ένταση και την κυρίαρχη παρουσία της βροχής.   

Η βροχή κι η νύχτα δημιουργούν συνδυαστικά ένα ασφυκτικό πλαίσιο που δεν επιτρέπει στους συλλογισμούς της ποιήτριας να απομακρυνθούν από ό,τι της προκαλεί πόνο∙ ένα πλαίσιο που δεν της επιτρέπει να λησμονήσει τη μοναξιά της και την απουσία εκείνου. 

Έτσι, ο ήχος της βροχής έρχεται να συνοδέψει τους συλλογισμούς της ποιήτριας και να αποτελέσει μια συντροφιά στις επώδυνες αυτές στιγμές της μοναξιάς∙ κι είναι, μάλιστα, ο συνηθισμένος ήχος μιας συνηθισμένης βροχής, έστω κι αν η συναισθηματικά ευάλωτη ποιήτρια νοηματοδοτεί και ερμηνεύει τελικά με τελείως διαφορετικό τρόπο τον ως προς όλα ουδέτερο και κανονικό αυτό ήχο.  

«Όμως ο παραλογισμός
άλλη γραφή κι άλλην ανάγνωση
μού ‘μαθε για τους ήχους.
Κι όλη τη νύχτα ακούω και διαβάζω τη βροχή,
σίγμα πλάι σέ γιώτα, γιώτα κοντά στο σίγμα,
κρυστάλλινα ψηφία πού τσουγκρίζουν
και μουρμουρίζουν ένα εσύ, εσύ, εσύ.»

Ο παραλογισμός που προκύπτει από τον πόνο της οριστικής απουσίας εκείνου, έχει μάθει πια στην ποιήτρια μια διαφορετική γραφή και μια διαφορετική ανάγνωση για τους ήχους.

Οι ήχοι, όπως ο ήχος της βροχής, δεν είναι δίχως νόημα και δεν ακούγονται χωρίς να μεταφέρουν ένα πολύ συγκεκριμένο μήνυμα στην ψυχή του ποιητικού υποκειμένου. 

Έτσι, κατά τη διάρκεια όλης αυτής της βασανιστικής και άγρυπνης νύχτας η ποιήτρια ακούει τη βροχή να πέφτει, και διαβάζει στον ήχο που κάνει κάθε σταγόνα ένα σίγμα πλάι σ’ ένα γιώτα∙ ένα γιώτα κοντά στο σίγμα, που τα αντιλαμβάνεται ως κρυστάλλινα ψηφία που τσουγκρίζουν, ως κρυστάλλινα ποτήρια, που τροποποιούν την ορθογραφία των λέξεων και στο ηχητικό αυτό -σι-, αποκαλύπτουν και μουρμουρίζουν αδιάκοπα ένα μονότονο «εσύ».

Εγκλωβισμένη η ποιήτρια στις σκέψεις της για εκείνον, αναγνωρίζει ακόμη και στον ήχο της βροχής μια διαρκή υπόμνηση της απουσίας του απ’ τη ζωή της, μα και συγχρόνως μια διαρκή υπόμνηση της κυριαρχίας του στους συλλογισμούς της. 

Το μόνο που μπορεί να σκεφτεί η ποιήτρια είναι το πόσο της λείπει εκείνος∙ το πόσο υποφέρει χωρίς την παρουσία του ερωτικού της συντρόφου, γι’ αυτό και απομένει άγρυπνη ν’ ακούει σε κάθε σταγόνα της βροχής ένα οδυνηρό «εσύ».

Η υπό άλλες συνθήκες ουδέτερη και αδιάφορη βροχή γίνεται τώρα ένας βασανιστικός ήχος που θυμίζει αδιάκοπα στην ποιήτρια πως εκείνος δεν είναι πια κοντά της, και πως ό,τι της απομένει είναι οι αναμνήσεις της κοινής τους ζωής, συνοδευμένες από την επώδυνη επίγνωση πως ανήκουν πια αμετάκλητα στο παρελθόν.

«Κάθε σταγόνα κι ένα εσύ,
όλη τη νύχτα
ο ίδιος παρεξηγημένος ήχος,
αξημέρωτος ήχος,
αξημέρωτη ανάγκη εσύ»

 Η ποιήτρια μένει άγρυπνη όλη τη νύχτα ν’ ακούει τη βροχή και ν’ αναγνωρίζει σε κάθε σταγόνα της εκείνο το «εσύ» που την κρατά δέσμια στην ανάμνηση εκείνου.
 Στιγμή προς στιγμή η θλίψη της γίνεται ολοένα και πιο έντονη, αφού κάθε νέα σταγόνα, κάθε νέο «εσύ» την οδηγούν στη συνειδητοποίηση πως δεν μπορεί να κατανικήσει με κανέναν τρόπο την επιθυμία της για εκείνον.

Απομένει, λοιπόν, όλη τη νύχτα ν’ ακούει τον ίδιο παρεξηγημένο ήχο, τον ήχο εκείνο που τόσο παράδοξα ερμηνεύει εκείνη, δίνοντάς του ένα νόημα που πολύ απέχει από την πραγματική του φύση. 

Ο συνηθισμένος ήχος της βροχής, γίνεται έτσι ένας συναισθηματικός δυνάστης που κρατά ξύπνια την ποιήτρια, σε μια νύχτα που μοιάζει να μην έχει τέλος, σε μια νύχτα που μοιάζει αξημέρωτη∙ γίνεται ένας δυνάστης που της υπενθυμίζει αδιάκοπη την ανάγκη της για εκείνον. 
Ανάγκη, ωστόσο, που δεν μπορεί να βρει την πλήρωσή της, αφού εκείνος έχει φύγει από κοντά της για πάντα∙ ανάγκη που απομένει δίχως λύτρωση και βασανίζει την ποιήτρια μέχρι το πρωί.
Το επίθετο «αξημέρωτος» αποκαλύπτει πόσο επώδυνη υπήρξε η νύχτα αυτή για την ποιήτρια, μιας και ο χρόνος μοιάζει να έχει καθηλωθεί και να μην περνά. 
Η ποιήτρια αισθάνεται παγιδευμένη σε μια νύχτα δίχως τέλος, μόνιμα εγκλωβισμένη στον πόνο και στην οδύνη που της προκαλεί η απουσία του αγαπημένου της.

«βραδύγλωσση βροχή,
σαν πρόθεση ναυαγισμένη
κάτι μακρύ να διηγηθεί
και λέει μόνο εσύ, εσύ»

Η προσωποποιημένη βροχή μοιάζει να μην είναι σε θέση να αρθρώσει μια κανονική ομιλία με ομαλή ροή. 
Βραδύγλωσση, όπως φαντάζει στην ποιήτρια, η ομιλία της, δίνει την εντύπωση πως ενώ ξεκίνησε να αφηγηθεί μια μεγάλη ιστορία, έμεινε τελικά να τραυλίζει την ίδια λέξη: «εσύ, εσύ». 
Ναυαγισμένη η πρόθεση της βροχής να πει μια κανονική ιστορία, όπως ναυαγισμένη υπήρξε κι η πρόθεση της ποιήτριας ν’ ακολουθήσει μαζί μ’ εκείνον μια κανονική πορεία. 

Η σχέση τους τελείωσε πρόωρα, αφήνοντας την ποιήτρια εκτεθειμένη στον πόνο ενός μόνιμου μηρυκασμού όσων ελάχιστων έζησαν μαζί. Κατά τον ίδιο τρόπο που η βραδύγλωσση βροχή δεν μπορεί να προχωρήσει πέρα από το «εσύ», κι η ποιήτρια αδυνατεί να απομακρύνει τη σκέψη της από εκείνον κι από όσα θα μπορούσαν να ζήσουν μαζί.

Η σκέψη πως υπήρχαν πολλές ακόμη χαρές που θα μπορούσαν να βιώσουν μαζί∙ η σκέψη πως υπήρχαν ακόμη πολλά κεφάλαια στην κοινή ιστορία τους, τα οποία θα μείνουν τελικά απραγματοποίητα, αφού η σχέση τους «ναυάγησε», αποτελεί για την ποιήτρια πηγή ενός πόνου δίχως τέλος.

Αξίζει να προσεχθεί πως παρά τη διαρκή επανάληψη του «εσύ», δεν χρησιμοποιείται καθόλου το β΄ πρόσωπο στο ποίημα, μιας και όσα καταγράφονται, αν και αφορούν το πώς αισθάνεται η ποιήτρια για το αγαπημένο της πρόσωπο, δεν απευθύνονται σε αυτό. 

Με την απουσία του β΄ προσώπου αισθητοποιείται εναργέστερα η απουσία εκείνου από τη ζωή της και καθίσταται εμφανέστερο το γεγονός πως η ποιήτρια κινείται σταθερά σ’ ένα κλίμα νοσταλγίας. 
Είναι, άλλωστε, η διαρκής έλλειψη εκείνου και το αμετάκλητο της αποχώρησής του που έχουν οδηγήσει την ποιήτρια σε μια τέτοια κατάσταση συναισθηματικής έντασης και ψυχικής οδύνης.

«νοσταλγία δισύλλαβη,
ένταση μονολεκτική,
το ένα εσύ σα μνήμη,
το άλλο σαν μομφή
και σαν μοιρολατρία»

Το «εσύ» αυτό που ψιθυρίζει με εμμονή η βροχή, τρέφει τη νοσταλγική διάθεση της ποιήτριας με τις δύο οδυνηρές του συλλαβές, οδηγώντας τη σε μια συναισθηματική ένταση που μπορεί να αποδοθεί με μία λέξη κάθε φορά∙ μνήμη, μομφή, μοιρολατρία. 

Τρεις λέξεις που εναλλάσσονται αδιάκοπα κατά τη διάρκεια της νύχτας κι οι οποίες αποκαλύπτουν τα μονοπάτια που ακολουθούν οι συλλογισμοί της ποιήτριας.
 Άλλοτε μένει στη μνήμη, στην ανάμνηση των κοινών τους εμπειριών, 
κι άλλοτε ξεστρατίζει στη μομφή, στην κατηγορία, δηλαδή, πως η ευθύνη για τον άδοξο τερματισμό αυτής της σχέσης βαρύνει την ίδια και τη δική της συμπεριφορά.
 Άλλοτε, πάλι, η σκέψη της στρέφεται στη μοιρολατρία, στη δίχως αιτιάσεις αποδοχή πως ό,τι έγινε ήταν γραφτό να γίνει∙ πως η σχέση τους δεν ήταν προορισμένη να έχει διάρκεια και πως δεν απομένει τίποτε άλλο να γίνει πέρα από το να πείσει τον εαυτό της να αποδεχτεί την κατάληξη των πραγμάτων σαν κάτι το αναπόφευκτο.

«τόση βροχή για μια απουσία,
τόση αγρύπνια για μια λέξη,
πολύ με ζάλισε απόψε η βροχή
μ’ αυτή της τη μεροληψία
όλο εσύ, εσύ, εσύ,
σαν όλα τ’ άλλα νά ‘ναι αμελητέα
και μόνο εσύ, εσύ, εσύ.»

Η ποιήτρια έχοντας περάσει όλη τη νύχτα σκεπτόμενη εκείνον, τη σχέση τους και τα πιθανά λάθη που έγιναν και τους οδήγησαν στο χωρισμό, αρχίζει ν’ αγανακτεί με τη βροχή, που δεν την αφήνει να ξεφύγει από τις επώδυνες αυτές σκέψεις.

 Μοιάζει παράλογο κι υπερβολικό να απαιτείται τόση βροχή -υπολανθάνουν εδώ τα δάκρυα της ποιήτριας- για μια απουσία∙ μοιάζει παράλογο να χρειάζεται να χυθούν τόσα δάκρυα για το γεγονός και μόνο πως εκείνος δεν είναι πια παρών.
 Όπως παράλογο κι υπερβολικό είναι να ξαγρυπνά το ποιητικό υποκείμενο τόσες ώρες για μια και μόνη λέξη, για ένα «εσύ».

Η ποιήτρια μεταθέτει την ευθύνη γι’ αυτή την άγρυπνη νύχτα στη βροχή και στην άγονη μεροληψία της∙ μεταθέτει την ευθύνη στη βροχή και αγανακτεί μαζί της, διότι είναι εκείνη που την εξάντλησε με τη διαρκή και μονότονη επανάληψη της ίδιας λέξης: «όλο εσύ, εσύ, εσύ». 

Η μεροληψία της βροχής, η εμμονή της στο ίδιο θέμα, στην ίδια σκέψη, στο ίδιο πρόσωπο, σ’ εκείνο το «εσύ» -που δεν είναι, βέβαια, παρά η μεροληψία της ίδιας της ποιήτριας- μοιάζει εντελώς άσκοπη και ανούσια.
 Δεν είναι λογικό να παραμερίζονται όλα τ’ άλλα ζητήματα της ζωής σαν να μην έχουν αξία και να παραμένει η σκέψη της προσκολλημένη σ’ εκείνον και στο γεγονός πως δεν είναι πια μαζί της.

Μοιάζει εντελώς παράδοξη η δύναμη αυτή του ερωτικού συναισθήματος που κατορθώνει να εκμηδενίζει την αξία όλων των άλλων στοιχείων της ζωής και να καθιστά απολύτως κεντρικής σημασίας και απολύτως αναγκαίο το άλλο πρόσωπο.
 
Η αγανάκτηση της ποιήτριας απέναντι στην αδυναμία της να απομακρύνει τη σκέψη της από εκείνον, αποκαλύπτει με τον πλέον δραστικό τρόπο την ακατανίκητη ένταση των συναισθημάτων που είναι ικανός να γεννήσει ο έρωτας στην ψυχή των ανθρώπων.

 Εντελώς απροσδόκητα και δίχως να υπάρχει λογική αιτιολόγηση όλες οι άλλες πτυχές του καθημερινού βίου κι όλοι οι άλλοι άνθρωποι υποχωρούν και μοιάζουν να μην έχουν καμία σημασία, επιτρέποντας σ’ ένα και μόνο πρόσωπο, σ’ εκείνο το κυρίαρχο «εσύ» να λάβει πρωτεύοντα ρόλο και να μονοπωλεί κάθε στιγμή και κάθε σκέψη του ερωτευμένου προσώπου. 

Σχέδιο Μαθήματος

ΜΑΘΗΜΑ : Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ : Τα πάθη της βροχής , Κική Δημουλά
ΤΑΞΗ : Γ΄γυμνασίου
ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ : Παπαδοπούλου Θεοδοσία
ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΑΔΑΣΚΑΛΙΑΣ : Ερμηνευτική
ΜΟΡΦΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ : Κατευθυνόμενος Διάλογος
ΠΟΡΕΙΑ-ΦΑΣΕΙΣ ΔΙΑ/ΛΙΑΣ : Ανάλυση – Σύνθεση (Αφόρμηση - Παρουσίαση – Ερμηνευτική Προσέγγιση – Αισθητική Προσέγγιση – Ανασύνθεση )
ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΗ : των μαθητών
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ :
ΕΠΟΠΤΙΚΑ ΜΕΣΑ : Διαδραστικός Πίνακας , Φύλλα Εργασίας

ΣΤΟΧΟΙ : Γενικότερος :
Να κατανοήσουν οι μαθητές το συμβατικό τρόπο με τον οποίο εκφράζονται τα συναισθήματα στη σύγχρονη ποίηση και να προσεγγίσουν το έργο της Κικής Δημουλάς .

Ειδικότεροι :
  1. Να αντιληφθούν οι μαθητές το στοιχείο της υποβολής με θεματικό άξονα τη βροχή .
  2. Να διακρίνουν τον τρόπο με τον οποίο η ποιήτρια βιώνει την απουσία του αγαπημένου προσώπου και το συναίσθημα της μοναξιάς .
  3. Να εξετάσουν οι μαθητές την ειρωνική χρήση της γλώσσας και το μηχανισμό αποστασιοποίησης με τον οποίο η ποιήτρια αποφεύγει την άμεση έκθεση των βιωμάτων και των συναισθημάτων της .

Παιδαγωγικοί Στόχοι :
Επιδιώκεται οι μαθητές:
  • Να ενισχυθεί ο διάλογος και η συνεργασία μεταξύ τους (αλληλοδιδακτικό αποτέλεσμα και διαπροσωπική μάθηση) έτσι ώστε να δημιουργηθεί θετικό κλίμα στην τάξη.
  • Να εφαρμοσθούν διερευνητικές μορφές μάθησης ώστε να καλλιεργήσουν τη δεξιότητα της έρευνας. .
  • Να δοθούν αφορμές για έκφραση με πολλαπλούς τρόπους ώστε να φανεί η αισθητική ανταπόκριση.

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΙ: Επιδιώκεται οι μαθητές:
  1. Να αναζητούν πληροφορίες από το Διαδίκτυο
  2. Να αξιολογούν και να επιλέγουν την πληροφορία που τους ενδιαφέρει.
  3. Να επεξεργάζονται δεδομένα.
  4. Να οπτικοποιούν μηνύματα.
  5. Να αναπαριστούν την πληροφορία με πολλαπλούς τρόπους.

ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΕΙΑΣ – ΠΟΡΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Αφόρμηση (5΄)
    Με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα παρακολουθούμε το τραγούδι Βροχή (υπόγεια ρεύματα) και οι μαθητές διατυπώνουν σκέψεις και συναισθήματα που τους γεννά το τραγούδι .



  1. Παρουσίαση ποιήματος – καθορισμός θέματος ( 5΄)
    Μετά την ανάγνωση του ποιήματος από την καθηγήτρια με βιωματικό τρόπο οι μαθητές καλούνται να εκφράσουν απορίες για τυχόν άγνωστες λέξεις. Στη συνέχεια αφού εργαστούν σε ομάδες εντοπίζουν λέξεις- κλειδιά και καθορίζουν το θέμα του ποιήματος.

  1. Ερμηνευτική Προσέγγιση (15΄)
    Αρχικά οι μαθητές θα προβληματιστούν για την επιλογή του τίτλου και την επιλογή χρήσης του α΄προσώπου. Στη συνέχεια θα κληθούν να απαντήσουν σε ερωτήσεις που θα επεξεργαστούν σε ομάδες. Ποιο είναι το ερέθισμα που προκαλεί τη διέγερση των συναισθημάτων της ποιήτριας ; ποια συναισθήματα την κατακλύζουν ; Ποιος ο ρόλος της βροχής ; Υπάρχει κορύφωση των συναισθημάτων της ;
  2. Αισθητική Προσέγγιση (10΄)
    Οι μαθητές θα προσπαθήσουν να ανακαλύψουν τη λειτουργία των εκφραστικών μέσων στο ποίημα , την ύπαρξη μέτρου και ομοιοκαταληξίας και το ρόλο τους στο ποίημα , το ρόλο των επιθέτων καθώς και ποιες λέξεις λειτουργούν ως σύμβολα .
  3. Ανακεφαλαίωση – Ανασύνθεση
    Σκοπός της ανασύνθεσης είναι να θεραπεύσει τον αναπόφευκτο διαμελισμό του κειμένου κατά την ερμηνευτική πορεία. Έτσι οι μαθητές καλούνται να αναδιηγηθούν δημιουργικά και σύντομα το περιεχόμενό του , επισημαίνοντας και σχολιάζοντας το μήνυμα του ποιήματος.




    Φύλλο Εργασίας Νεότερη Ποίηση : Κική Δημουλά

    “ Τα πάθη της βροχής”

    1. Αφού επισκεφτείτε την ιστοσελίδα της ηλεκτρονικής εφημερίδας wikipedia ή συμβουλευτείτε το βιβλίο ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας να γράψετε λίγα λόγια για τη ζωή και το έργο της ποιήτριας .

      __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
      ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
    2. Σε ποια ποιητική συλλογή ανήκει το ποίημα ; Ποια η θεματολογία της ;

      ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
    3. Θέμα : __________________________________________________________________
      Περιεχόμενο :___________________________________________________________
    4. Δομή : 1η ενότητα _______________________________________________________
      2η ενότητα _______________________________________________________
      3η ενότητα _______________________________________________________
    5. Αισθητική Προσέγγιση :
      Γλώσσα- Ύφος : _________________________________________________________
      Εκφραστικά Μέσα :______________________________________________________
      __________________________________________________________________________
      ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
    6. Ερμηνευτική προσέγγιση :
      Τί υποδηλώνει ο τίτλος ; ________________________________________________
      _________________________________________________________________________

      Τι υποδηλώνει η χρήση του α΄προσώπου ; _____________________________
      _________________________________________________________________________
       Ποιο είναι το ερέθισμα που προκαλεί τη διέγερση των συναισθημάτων της ποιήτριας ; _________________________________________________________
      _________________________________________________________________________
      Ποια συναισθήματα την κατακλύζουν ; _________________________________
      ______________________________
      ____________________________________________
      __________________________________________________________________________
      Βρείτε τα επίθετα που υπάρχουν στο ποίημα. Ποια η λειτουργία τους ;
      _________________________________________________________________________
      _________________________________________________________________________

      Υπάρχει κορύφωση των συναισθημάτων της ; _________________________
      _________________________________________________________________________
      _________________________________________________________________________

      Βρείτε τα σημεία που υπάρχει ειρωνεία . Τι πετυχαίνει με τη χρήση της η συγγραφέας ; _________________________________________________________
      _________________________________________________________________________
      _________________________________________________________________________
    1. Διαβάστε το ποίημα “ Τοπίο” του Παπανικολάου . Ποιες ομοιότητες υπάρχουν με το ποίμα της Δημουλά ;
      Στο θλιμμένο κάμπο βρέχει, βρέχει
      στις ελιές τις γκρίζες·
      το νερό σα ρίγος τρέχει
      από τα κλαδιά στις ρίζες.—
      Γκρίζα η ώρα, γκρίζα η χώρα,
      σκοτεινά κάτω κι απάνω:
      Ξεχωρίζουν μες στη μπόρα
      τα τσαντήρια των Τσιγγάνων.
      Απ’ την άσφαλτο, τα κάρα
      κατεβαίνουν, κατεβαίνουν...
      Λάμπουν μερικά τσιγάρα
      στα παράθυρα του τραίνου.
      Ανυπόφορη είναι η θλίψη
      των αγρών, αυτό το μήνα!
      Η βροχή μας έχει κρύψει
      απ’ το φόντο την Αθήνα.
      ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
      __________________________________________________________________________________________________________________________________________________
    2. Αφού ακούσετε στο youtube το τραγούδι “Βροχή” που ερμηνεύουν τα υπόγεια ρεύματα να περιγράψετε τα συναισθήματα που γεννά η βροχή.
      ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
    3. Ακούστε στο youtube τη μελωδία για το ποίημα της κικής Δημουλά “Τα πάθη της Βροχής” . Γιατί επιλέχτηκε η συγκεκριμένη μελωδία ;
      _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
    https://akisambelas.files.wordpress.com/2020/03/fyllo_ergasias_kiki_dimoula.pdf
    ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
     ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ 2019-2020 
    ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ι.Π. ΑΜΠΕΛΑΣ – ΕΛ. ΦΟΥΝΤΑ
     1 
    5ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ)
     Γεννήθηκε το 1931 στην Αθήνα. Παντρεύτηκε τον μαθηματικό και ποιητή Άθω Δημουλά, με τον οποίο απέκτησε δύο παιδιά. 
    Εργάστηκε ως υπάλληλος στην Τράπεζα της Ελλάδος επί 25 χρόνια
    . Το 2002 εξελέγη τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. 
    Το 1972 τιμήθηκε με το Β' Κρατικό Βραβείο Ποίησης για τη συλλογή Το λίγο του κόσμου, το 1989 με το Α' Κρατικό Βραβείο Ποίησης για τη συλλογή Χαίρε ποτέ και το 1995 με το Βραβείο Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών για τη συλλογή Η εφηβεία της λήθης. 
    Η Association Capitale Européenne des Littératures τη βράβευσε, τον Μάρτιο του 2010, με το Ευρωπαϊκό Βραβείο Λογοτεχνίας στο πλαίσιο της πέμπτης Ευρωπαϊκής Συνάντησης Λογοτεχνίας.
     Ποιήματά της έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά, τα γαλλικά, τα ισπανικά, τα ιταλικά, τα πολωνικά, τα βουλγαρικά, τα γερμανικά και τα σουηδικά. 

    ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ
     — Τι είναι για σας σήμερα ποίημα; Τι συμβολίζει; 
    Είναι ένα «σήμερα». Ένα σήμερα, που ελπίζει ότι θα είναι κι' ένα «αύριο», με αναγνωρισμένες τις αγαθές παρεμβάσεις του, ώστε να μην είναι όλα μονόδρομος... Συμβολίζει επίσης, έναν ακόμα άνθρωπο μέσα στους τόσους, με μια πιο ευδιάκριτη ιδιαιτερότητα απ' αυτές που διαθέτει ο κάθε άνθρωπος που προορίζεται να κοινοποιείται και να περνάει τη δοκιμασία του μετεωρισμού της, πάνω από το αν έχει νόημα ή όχι η ύπαρξή της. Πιο συγκεκριμένα, χαρακτηρίζει έναν άνθρωπο που μάχεται να δώσει στα πράγματα διαστάσεις που δεν έχουν, ή και να ξεκαθαρίσει τη θολή μορφή τους, εφαρμόζοντας μια άλλη, επίσης θολή μέθοδο, όπως είναι αυτή του ποιητικού λόγου, ίσως πιο παρήγορη ως βραδύτερα θνητή.
     — Διαφοροποιείται από την ποίηση; 
    Δεν είμαι βέβαιη αν κατανοώ την ερώτηση, και έτσι στην τύχη, με τη βοήθεια της αοριστίας απαντώ, ότι η ποίηση είναι τα νερά μιας λίμνης και το ποίημα είναι ο Νάρκισσος που καθρεφτίζεται.
      2 — Θα προτιμούσατε μόνο να ζείτε ποιητικά παρά να γράφετε ποιήματα; 
    Ποιητική ζωή δεν υπάρχει. Κι' αυτό ακριβώς είναι μια από τις αμέτρητες ελλείψεις που προσπαθεί να θεραπεύσει, να συγκαλύψει η ποίηση. 
    — Μα, τι νόημα έχει η ποίηση σε μία απείρως αντιποιητική εποχή; 
    Και εγώ σας ρωτώ: τι νόημα θα είχε η ποίηση σε μια ποιητική εποχή; Και υπήρξε ποτέ τέτοια αρραγώς ποιητική εποχή; Αν εννοείτε αντιπνευματική, τότε ναι, ακόμα περισσότερο γίνεται απαραίτητη η παρέμβαση της ποίησης, της τέχνης γενικά.
     — Γιατί αισθάνεστε αμήχανα όταν σας αποκαλούν «ποιήτρια», κυρία Δημουλά; Είναι μία καλώς νοούμενη σεμνότητα, κάτι βαρύγδουπο που πιστεύετε πως δεν σας ταιριάζει ή ένας ιδιαίτερος μηχανισμός αυτοπροστασίας; Γιατί αισθάνομαι αμήχανα; 
    Ναι, ίσως για όλους αυτούς τους λόγους που αναφέρετε, αλλά εκείνο που με ενοχλεί είναι η ανακρίβεια, η υπερβολή αυτού του χαρακτηρισμού, διότι δεν υπάρχει κανείς που να είναι μόνον και συνεχώς ποιητής. Είναι ένας επίμονα κοινός άνθρωπος, στον οποίο απλώς δόθηκε, χωρίς συμβόλαιο μονιμότητας, η δυνατότητα να επιχειρεί να αποτινάξει τη φθαρτότητά του. 
    — Τι στερήσατε από τη ζωή σας γράφοντας ποιήματα, κυρία Δημουλά, βασανίζοντας ίσως το μυαλό σας, βραδιές και μέρες, προκειμένου να βρείτε το σωστό νόημα, τη σωστή λέξη, στη σωστή σειρά; 
    Τίποτα δεν στέρησα, δεν θυσίασα. Αυτό που μου επεβλήθη να επιχειρώ, προφανώς ήταν το ευκολότερο, απ' όσα δύσκολα απέφυγα. 
    — Η ποίησή σας παρηγορεί. Εδώ και πολλά χρόνια. Εσάς τι σας παρηγορεί;
     Αν μου έδιναν να διαλέξω μεταξύ μιας ευτυχίας και του να γράψω ένα καλό ποίημα, μοιραία θα διάλεγα το δεύτερο, μια και δε γνωρίζω τι σημαίνει ευτυχία κι' αν υπάρχει. Ίσως, λοιπόν, πράγματι να παρηγορεί η ποίηση για την έλλειψη ευτυχίας. Υποπτεύομαι πως η ευτυχία είναι κάτι που δεν θα το θυσίαζε κανείς για να γράψει ποιήματα. Διότι ευτυχής και ποιητής κατ' εμέ δεν υπάρχει.
    — Δεν υπήρξατε ευτυχισμένη; 
    Ποτέ. 
    3 — Αυτό δεν σας λυπεί; 
    Όχι. Το θεωρώ κανονικό. Δεν υπάρχει ευτυχία. Υπάρχει χαρά, αλλά κι' αυτή κρατάει τέσσερα δευτερόλεπτα. Διότι έρχεται μία πραγματικότητα και τα βάζει όλα στη θέση τους.
     — Η ζωή είναι περισσότερο λύπες παρά χαρές; 
    Αυτό δεν το ξέρω. Είναι θέμα της ιδιοσυγκρασίας. Είναι άνθρωποι που χαίρονται εύκολα, είναι άνθρωποι που πιστεύουν σε πολλά πράγματα-αυτό δίνει μία δύναμη πολύ μεγάλη. Ακόμη και λάθος να πιστεύεις. Βλέπω, όμως, ότι όλες οι καταστάσεις προορίζονται για να τουμπάρουν, για να αλλάξουν. Τίποτα δεν είναι σταθερό. Αυτή η ρευστότητα, λοιπόν, είναι που και με ευχαριστεί διότι με διεγείρει αλλά και με τρελαίνει καθώς σκέφτομαι ότι αυτή η ίδια μετά θάνατον δεν υπάρχει. Σου δίνει ένα τελικό, ένα καταλάγιασμα, κι' αυτό είναι πάρα πολύ δυσάρεστο.
     — Έχετε φίλους;
     Έχω. Έχω μια ζήτηση (χαμογελάει). Και με το παραπάνω. Ακούστε, το να είναι κάποιος ποιητής δεν σημαίνει ότι είναι κάθε στιγμή ποιητής. Μπορεί εξ' αυτού να έχει καλλιεργηθεί μία ιδιαίτερη ευγένεια, αλλά η ζωή τον θέλει κοινό άνθρωπο. 
    — Με ιδιαίτερες, όμως, ευαισθησίες... Τις οποίες ανακαλύπτει και τις ασκεί την ώρα που γράφει. Διότι αλλιώς δεν μπορώ να εξηγήσω ούτε τους φθόνους, ούτε τα μίση, ούτε τις κακεντρέχειες που αφθονούν σε αυτό τον ευαίσθητο χώρο που δεν θα έπρεπε. Αλλά φαίνεται ότι η ανταγωνιστικότης είναι σύνθημα ζωής, σύνθημα επιβίωσης. 
    Πηγή: www.lifo.gr
     Δημοσιεύτηκε 2.1.2018 
    4 Ν. Σεβαστάκης
    Η  ποίηση ως πάθος δημοκρατικό Σκέψεις για την ποίηση με αφορμή τον θάνατο της Κικής Δημουλά. 
    Παρότι ο Πλάτωνας, ο πιο επιφανής ολιγαρχικός της Ιστορίας, δεν την εμπιστευόταν, η ποίηση ήταν εξαρχής μια υπόθεση αριστοκρατική. Ακόμα και στους μοντέρνους καιρούς, παρά τις τεράστιες αλλαγές στη μορφή και στα ενδιαφέροντά της, η ποίηση για τον κοινό νου στάθηκε κατά κανόνα κάπου ψηλά, σαν να αφορούσε το πνεύμα των λίγων και εκλεκτών. (...) 
    Φυσικά, ο παραπάνω κανόνας είχε πολλές, λαμπρές εξαιρέσεις, την ποίηση που συνδέθηκε με τις μεγάλες Επαναστάσεις, τον πόλεμο και τα εθνικά ανδραγαθήματα. Μια ποίηση που πήρε επάνω της τη δόξα του έθνους ή, αργότερα, τα πάθη του φτωχού λαού και των αδύναμων. (...) 
    Όσο και αν έχασε προ πολλού τις αριστοκρατικές της καταβολές, η ποίηση δεν μπόρεσε να ανταγωνιστεί το μυθιστόρημα ως προς τη σχέση της με τους πολλούς. Το μυθιστόρημα αναπτύχθηκε μαζί την αστική κοινωνία, τη μεγάλη πόλη, τα πλήθη και τις εμπειρίες μιας πιο περίπλοκης εσωτερικής και εξωτερικής ζωής. 
    Το ίδιο, θα έλεγε κανείς, προσπάθησε και η μοντερνιστική ποίηση, επιδιώκοντας να απορροφήσει το στιγμιαίο, το βέβηλο και το ασήμαντο πράγμα. Η ποίηση, ωστόσο, κρατούσε και ακόμα και τώρα κρατάει έναν πυρήνα αδιαπέραστο και ερμητικό. 
    Δεν είναι αυτονόητη η σχέση της με τη δημοκρατία, πολύ περισσότερο με τη λαϊκότητα. 
    Τώρα, με αφορμή τον θάνατο της Κικής Δημουλά, ποιήτριας των φθαρτών πραγμάτων της προσωπικής ζωής, μπορούμε να σκεφτούμε άλλη μια φορά τη σχέση της ποίησης με τη δημοκρατία.
     Έχουμε συνηθίσει να σκεφτόμαστε τη δημοκρατία ως πολιτική μορφή ή πολίτευμα.
     Όμως, αν μια ποίηση όπως της Δημουλά μπορεί να χαρακτηριστεί δημοκρατική, είναι με μια πολύ διαφορετική σημασία: είναι δημοκρατική γιατί φέρνει στην επιφάνεια απλά πράγματα, εξισώνοντάς τα με τα πιο ακριβά και πολύτιμα. 
    Είναι όμως δημοκρατική και γιατί προωθεί έναν διαμοιρασμό συναισθημάτων, χωρίς να περνάει υποχρεωτικά από το ψυχρό στο θερμό. «Η σταθερά στη ζωή μου ήταν η δειλία». 
    Με αυτή την έννοια, η ποίηση της Δημουλά δεν είναι δημοκρατική λόγω της δημοφιλίας της παρά το αντίθετο: αγαπήθηκε από περισσότερους/-ες γιατί υποδέχτηκε κάποιες ανομολόγητες αγωνίες των περισσότερων. 
    Πιο σημαντικός από την όποια δημοφιλία είναι ο τρόπος με τον οποίο η ποίηση αυτή επινοεί μια σχέση με τον κόσμο ως εναλλαγή του οικείου και του ανοίκειου, της κατοχής και της απώλειας.
     Έτσι μπορεί να δει κανείς πως ενισχύει το μυστήριο του κόσμου, συμμετέχοντας πιο πυκνά και εντατικά στην ύλη της καθημερινότητας. 
    Γιατί, ωστόσο, μπορεί να αγαπηθεί μια τέτοια ποίηση, ενώ κρατάει τις αποστάσεις της από την ευκολία; 
    Η Δημουλά γράφει έναν στίχο: «Ο μόνος αξιόπιστος μάρτυρας ότι ζήσαμε / είναι η απουσία μας», συνομιλώντας όμως με τη γυναικεία ωριμότητα. Δεν είναι εδώ μία ρομαντική έφηβη που μελαγχολεί στο δωμάτιό της αλλά μια ενήλικη, γυναικεία απορία ριγμένη σε έναν κόσμο με χίλιες δυο δουλειές, περισπασμούς, συναισθηματικές ματαιώσεις.
     Η ποίηση συναντά εν τέλει τη δημοκρατία, καταργώντας στην πράξη ‒στις λέξεις της δηλαδή, γιατί αυτή είναι η πράξη η δική της, οι λέξεις της‒ την αντίθεση του προσωπικού και του δημόσιου.
     Γίνεται η πιο προσωπική φωνή, η πιο ενδόμυχα ιδιωτική, και συγχρόνως αυτή που εμπνέει μια κοινότητα συγκίνησης. Πάει στο πιο μεγάλο βάθος (κι αυτό είναι η απώτερη αριστοκρατική της κλίση), για να μοιράσει όμως τους καρπούς της εξόρυξης στην επιφάνεια. Όταν το ορυχείο δεν πλημμυρίζει και η επιφάνεια δεν ερημώνει, τότε το ποίημα μπορεί και συναντά τους πολλούς. Και η Δημουλά φαίνεται πως πέρασε από αυτή την ωραία δοκιμασία. 
    Πηγή: www.lifo.gr Δημοσιεύτηκε στις 27.2.2018
     Δραστηριότητα 
    Αφού διαβάσεις προσεκτικά τα δύο παραπάνω κείμενα (συνέντευξη & άρθρο αφιέρωμα):
     α) Ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που, κατά τη γνώμη σου, καθιστούν την Κική Δημουλά μία ιδιαίτερα δημοφιλή ποιήτρια στο αναγνωστικό κοινό; Το κείμενό σου να έχει τη μορφή σύντομου άρθρου (150-180 λέξεις).
     β) Τι σημαίνει για εσένα προσωπικά η ποίηση; Να αναπτύξεις την απάντησή σου προφορικά μέσα στην τάξη.
    Αξίζει να δεις: 
     https://www.youtube.com/watch?v=Wp80N26IxXg (Σύντομο αφιέρωμα της ΕΡΤ με αφορμή τον πρόσφατο θάνατό της)
      https://www.youtube.com/watch?v=w5khdN2NPy0 (Ποιητική βραδιά-παρουσίαση συλλογής «Έλληνες Ποιητές» από την Καθημερινή) 
     https://www.youtube.com/watch?v=4MUIYMn3V88 (Συνέντευξη της Κικής Δημουλά στην Εύη Κυριακοπούλου-ΕΡΤ) 
     Τα πάθη της βροχής
     Ας ακούσουμε την παρακάτω μελοποίηση του ποιήματος: https://www.youtube.com/watch?v=3_nhLrao3FQ (Τα πάθη της βροχής. Κική Δημουλά | Γιώργος Ανδρέου | Κορίνα Λεγάκη)
     Α. Ας κατανοήσουμε το κείμενο 
    1. Ποιο είναι το βασικό θέμα του ποιήματος; 
    Ποια στοιχεία του ποιήματος σε οδήγησαν στην απάντησή σου; 

    2. Ποια είναι τα πρόσωπα του ποιήματος; Σε τι διαφέρουν; 
    3. Πού και πότε εξελίσσεται το ποίημα; Να εντοπίσεις τις αντίστοιχες φράσεις. 
    4. Ποια είναι η ψυχική κατάσταση του ποιητικού υποκειμένου; Ποια είναι τα συναισθήματα από τα οποία διακατέχεται; Τα συναισθήματα αυτά δηλώνονται ή υποδηλώνονται; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σου. 
    5. Πώς κατανοείς τον τίτλο του ποιήματος; 

    Β. Ας προσεγγίσουμε τη δομή και τη γλώσσα του κειμένου 
    1. Το ποίημα εξελίσσεται σε τρεις φάσεις. Ποιες είναι αυτές και ποιο είναι το βασικό χαρακτηριστικό της καθεμίας;
     2. Ποια λέξη του ποιήματος είναι αυτή που προσδίδει στο ποίημα συνοχή; Με ποιους εκφραστικούς τρόπους η ίδια λέξη αναδεικνύεται στα επιμέρους σημεία; 
    3. Να εντοπίσεις ένα από τα παρακάτω εκφραστικά μέσα: προσωποποίηση, παρομοίωση, μεταφορά, υπερβολή, επανάληψη, χιαστό, παρήχηση και να εξηγήσεις την ποιητική τους λειτουργία.
     4. Παρόλο που επαναλαμβάνεται η λέξη «εσύ», το ποίημα έχει περισσότερο τη μορφή μονολόγου. 
    Από ποια στοιχεία διαπιστώνεται και πώς συμβάλλει αυτή η μορφή στη δημιουργία του μελαγχολικού κλίματος που κυριαρχεί στο ποίημα; 

     Γ. Ας σχολιάσουμε ιδέες, στάσεις, αξίες, πράξεις και συμπεριφορές
     1. «…βραδύγλωσση βροχή…εσύ»: Τι θα ήταν αυτό που θα μπορούσε να διηγηθεί η βροχή; Επινόησε μια δική σου ιστορία (200 λέξεις), λαμβάνοντας υπόψη τη συναισθηματική κατάσταση του ποιητικού υποκειμένου. 
    2. Στο παραπάνω άρθρο-αφιέρωμα αναφέρονται τα εξής: «Δεν είναι εδώ μία ρομαντική έφηβη που μελαγχολεί στο δωμάτιό της αλλά μια ενήλικη, γυναικεία απορία ριγμένη σε έναν κόσμο με χίλιες δυο δουλειές, περισπασμούς, συναισθηματικές ματαιώσεις.» Σε ποιο βαθμό επιβεβαιώνεται η παραπάνω αναφορά στο ποίημα; (150 λέξεις) 
    Ας διαβάσουμε ένα ακόμα ποίημα της Κικής Δημουλά Ὁ Πληθυντικός Ἀριθμός (Τό λίγο τοῦ κόσμου, 1971)
     Ὁ ἔρωτας, ὄνομα οὐσιαστικόν, πολύ οὐσιαστικόν, ἑνικοῦ ἀριθμοῦ, γένους οὔτε θηλυκοῦ οὔτε ἀρσενικοῦ, γένους ἀνυπεράσπιστου. Πληθυντικός ἀριθμός οἱ ἀνυπεράσπιστοι ἔρωτες. Ὁ φόβος, ὄνομα οὐσιαστικόν, στήν ἀρχή ἑνικός ἀριθμός καί μετά πληθυντικός: οἱ φόβοι. Οἱ φόβοι γιά ὅλα ἀπό δῶ καί πέρα. Ἡ μνήμη, κύριο ὄνομα τῶν θλίψεων, ἑνικοῦ ἀριθμοῦ, μόνον ἑνικοῦ ἀριθμοῦ καί ἄκλιτη. Ἡ μνήμη, ἡ μνήμη, ἡ μνήμη. Ἡ νύχτα, ὄνομα οὐσιαστικόν, γένους θηλυκοῦ, ἑνικός ἀριθμός. Πληθυντικός ἀριθμός οἱ νύχτες. Οἱ νύχτες ἀπό δῶ καί πέρα.
     1. Ποια κοινά στοιχεία μπορείς να εντοπίσεις ανάμεσα στο παραπάνω ποίημα και στο ποίημα «Τα πάθη της βροχής»; 
    2. Αγάπη είναι ο φόβος που μας ενώνει με τους άλλους, γράφει ο Μανόλης Αναγνωστάκης. 
    Διαβάζοντας το ποίημα της Δημουλά κατά πόσο επιβεβαιώνεται ο Μανόλης Αναγνωστάκης;
    δες:http://www.epil.gr/themata/01_02/esperina/d_esp/neoel_logot_d_theor_esp_apant.pdf :ΚΡΤΤΗΡΙΟ