Τα πάθη της βροχής Το ποίημα ανήκει στη συλλογή Το λίγο του κόσμου (1971). Το συναίσθημα της μοναξιάς από την απουσία ενός αγαπημένου προσώπου αναδύεται μέσα από τη μελαγχολική ατμόσφαιρα του ποιήματος. Η ποιήτρια, δημιουργώντας μια υποβλητική ατμόσφαιρα, δίνει στο πραγματικό μια άλλη διάσταση: ο μονότονος ήχος της βροχής που ακούγεται μέσα στη νύχτα, καθρεφτίζοντας τη συναισθηματική της κατάσταση, μεταμορφώνεται στη λέξη που εκείνη επιθυμεί να προφέρει.
|
Λευτέρης Κανακάκις, 17 Ιουλίου 1967
ΕΡΓΑΣΙΕΣ
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
|
Γκολφίνος, Σελίδες ημερολογίου Β' (λεπτομέρεια)
Απαντήσεις ερωτήσεων:
https://en.calameo.com/read/006371188327f37603376
ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ:
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/4395
https://www.youtube.com/watch?v=Wp80N26IxXg
Αφιέρωμα στην Κική Δημουλά | 23/02/2020 | ΕΡΤ
ΠΗΓΗ:http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos_Politismos/logotexnia/C-vroxi.htm
Παράλληλα Κείμενα
Μ. Μαλακάσης, «Ανοιξιάτικη μπόρα»
Γ. Πατίλης, «Μπορώ ακόμα και μιλώ μαζί σου
Μιχ. Γκανάς, [Βροχή ψιχαλιστή...]
ΕΡΓΑΣΙΕΣ
- Με ποιον τρόπο δημιουργείται η εντύπωση του ακούσματος της λέξης «εσύ»;
- Εντοπίστε τις παρηχήσεις που υπάρχουν μέσα στο ποίημα και εξετάστε τη λειτουργία τους.
- Παρόλο που επαναλαμβάνεται η λέξη «εσύ», το ποίημα έχει περισσότερο τη μορφή μονολόγου. Από ποια στοιχεία διαπιστώνεται και πώς συμβάλλει αυτή η μορφή στη δημιουργία του μελαγχολικού κλίματος που κυριαρχεί στο ποίημα;
- «…βραδύγλωσση βροχή…εσύ»: Τι θα ήταν αυτό που θα μπορούσε να διηγηθεί η βροχή; Επινοήστε μια δική σας ιστορία, λαμβάνοντας υπόψη σας τη συναισθηματική κατάσταση του ποιητικού υποκειμένου.
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1. Εντοπίστε και σχολιάστε τις προσωποποιήσεις που υπάρχουν στο ποίημα.
2. Βρείτε τις ειρωνικές αποχρώσεις της γλώσσας και εξετάστε το μηχανισμό της αποστασιοποίησης, μέσα από τον οποίο η ποιήτρια αποφεύγει την άμεση έκθε¬ση των βιωμάτων και των συναισθημάτων της.
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
- Συζητήστε στο μάθημα της Φυσικής και της Χημείας για τη δημιουργία της βροχής, για τα είδη της, καθώς και για τις επιπτώσεις μεγάλων περιόδων βροχόπτωσης στο κλίμα της χώρας και στη διάθεση των ανθρώπων.
πηγη:https://latistor.blogspot.com/2016/12/blog-post_10.html
- Να αντιληφθούν οι μαθητές το στοιχείο της υποβολής με θεματικό άξονα τη βροχή .
- Να διακρίνουν τον τρόπο με τον οποίο η ποιήτρια βιώνει την απουσία του αγαπημένου προσώπου και το συναίσθημα της μοναξιάς .
- Να εξετάσουν οι μαθητές την ειρωνική χρήση της γλώσσας και το μηχανισμό αποστασιοποίησης με τον οποίο η ποιήτρια αποφεύγει την άμεση έκθεση των βιωμάτων και των συναισθημάτων της .
- Να ενισχυθεί ο διάλογος και η συνεργασία μεταξύ τους (αλληλοδιδακτικό αποτέλεσμα και διαπροσωπική μάθηση) έτσι ώστε να δημιουργηθεί θετικό κλίμα στην τάξη.
- Να εφαρμοσθούν διερευνητικές μορφές μάθησης ώστε να καλλιεργήσουν τη δεξιότητα της έρευνας. .
- Να δοθούν αφορμές για έκφραση με πολλαπλούς τρόπους ώστε να φανεί η αισθητική ανταπόκριση.
- Να αναζητούν πληροφορίες από το Διαδίκτυο
- Να αξιολογούν και να επιλέγουν την πληροφορία που τους ενδιαφέρει.
- Να επεξεργάζονται δεδομένα.
- Να οπτικοποιούν μηνύματα.
- Να αναπαριστούν την πληροφορία με πολλαπλούς τρόπους.
- Αφόρμηση (5΄)
Με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα παρακολουθούμε το τραγούδι Βροχή (υπόγεια ρεύματα) και οι μαθητές διατυπώνουν σκέψεις και συναισθήματα που τους γεννά το τραγούδι .
- Παρουσίαση ποιήματος – καθορισμός θέματος ( 5΄)
Μετά την ανάγνωση του ποιήματος από την καθηγήτρια με βιωματικό τρόπο οι μαθητές καλούνται να εκφράσουν απορίες για τυχόν άγνωστες λέξεις. Στη συνέχεια αφού εργαστούν σε ομάδες εντοπίζουν λέξεις- κλειδιά και καθορίζουν το θέμα του ποιήματος.
- Ερμηνευτική Προσέγγιση (15΄)
Αρχικά οι μαθητές θα προβληματιστούν για την επιλογή του τίτλου και την επιλογή χρήσης του α΄προσώπου. Στη συνέχεια θα κληθούν να απαντήσουν σε ερωτήσεις που θα επεξεργαστούν σε ομάδες. Ποιο είναι το ερέθισμα που προκαλεί τη διέγερση των συναισθημάτων της ποιήτριας ; ποια συναισθήματα την κατακλύζουν ; Ποιος ο ρόλος της βροχής ; Υπάρχει κορύφωση των συναισθημάτων της ; - Αισθητική Προσέγγιση (10΄)
Οι μαθητές θα προσπαθήσουν να ανακαλύψουν τη λειτουργία των εκφραστικών μέσων στο ποίημα , την ύπαρξη μέτρου και ομοιοκαταληξίας και το ρόλο τους στο ποίημα , το ρόλο των επιθέτων καθώς και ποιες λέξεις λειτουργούν ως σύμβολα . - Ανακεφαλαίωση – ΑνασύνθεσηΣκοπός της ανασύνθεσης είναι να θεραπεύσει τον αναπόφευκτο διαμελισμό του κειμένου κατά την ερμηνευτική πορεία. Έτσι οι μαθητές καλούνται να αναδιηγηθούν δημιουργικά και σύντομα το περιεχόμενό του , επισημαίνοντας και σχολιάζοντας το μήνυμα του ποιήματος.
- Αφού επισκεφτείτε την ιστοσελίδα της ηλεκτρονικής εφημερίδας wikipedia ή συμβουλευτείτε το βιβλίο ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας να γράψετε λίγα λόγια για τη ζωή και το έργο της ποιήτριας .
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ - Σε ποια ποιητική συλλογή ανήκει το ποίημα ; Ποια η θεματολογία της ;
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________ - Θέμα : __________________________________________________________________
Περιεχόμενο :___________________________________________________________ - Δομή : 1η ενότητα _______________________________________________________
2η ενότητα _______________________________________________________
3η ενότητα _______________________________________________________ - Αισθητική Προσέγγιση :
Γλώσσα- Ύφος : _________________________________________________________
Εκφραστικά Μέσα :______________________________________________________
__________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________ - Ερμηνευτική προσέγγιση :
_________________________________________________________________________
Τι υποδηλώνει η χρήση του α΄προσώπου ; _____________________________
_________________________________________________________________________ Ποιο είναι το ερέθισμα που προκαλεί τη διέγερση των συναισθημάτων της ποιήτριας ; _________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Ποια συναισθήματα την κατακλύζουν ; _________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
- Διαβάστε το ποίημα “ Τοπίο” του Παπανικολάου . Ποιες ομοιότητες υπάρχουν με το ποίμα της Δημουλά ;
Στο θλιμμένο κάμπο βρέχει, βρέχει
στις ελιές τις γκρίζες·
το νερό σα ρίγος τρέχει
από τα κλαδιά στις ρίζες.—
Γκρίζα η ώρα, γκρίζα η χώρα,
σκοτεινά κάτω κι απάνω:
Ξεχωρίζουν μες στη μπόρα
τα τσαντήρια των Τσιγγάνων.
Απ’ την άσφαλτο, τα κάρα
κατεβαίνουν, κατεβαίνουν...
Λάμπουν μερικά τσιγάρα
στα παράθυρα του τραίνου.Ανυπόφορη είναι η θλίψη
των αγρών, αυτό το μήνα!
Η βροχή μας έχει κρύψει
απ’ το φόντο την Αθήνα.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________ - Αφού ακούσετε στο youtube το τραγούδι “Βροχή” που ερμηνεύουν τα υπόγεια ρεύματα να περιγράψετε τα συναισθήματα που γεννά η βροχή.____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Ακούστε στο youtube τη μελωδία για το ποίημα της κικής Δημουλά “Τα πάθη της Βροχής” . Γιατί επιλέχτηκε η συγκεκριμένη μελωδία ;
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Υπάρχει κορύφωση των συναισθημάτων της ; _________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Βρείτε τα σημεία που υπάρχει ειρωνεία . Τι πετυχαίνει με τη χρήση της η συγγραφέας ; _________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________