Τρίτη 14 Μαρτίου 2017

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΝΟΤΗΤΑ 5

Αποτέλεσμα εικόνας για NEOLLHNIKH GLVSSA
http://e-didaskalia.blogspot.gr/2016/04/glwssa-a-5.html



Ενότητα 5η – ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ – ΘΕΑΤΡΟ
 Κινηματογράφος:
Θετικά:  Αποτελεί ένα είδος ψυχαγωγίας για τον άνθρωπο.  Η παρακολούθηση μιας ταινίας δίνει τη δυνατότητα στους θεατές να ταυτιστούν με τους ήρωες της και να ζήσουν φανταστικές καταστάσεις και μαγικές περιπέτειες  Τους προκαλούν μοναδικές συγκινήσεις, τις οποίες είναι δύσκολο να βιώσουν στην πραγματική τους ζωή.  Αποτελεί μια διέξοδο από την ανία, τη μονοτονία και την πλήξη της καθημερινότητας που φθείρουν τον άνθρωπο.  Απαλλάσσει από το άγχος και την πίεση που της ασκεί η ρουτίνα  Καλλιεργεί πολύπλευρα τον άνθρωπο. Του προσφέρει γνώσεις, τον προβληματίζει και τον ευαισθητοποιεί πάνω σε ποικίλα ζητήματα της ζωής  Προκαλεί έντονα συναισθήματα, χαρά, φόβο, αγωνία, συγκίνηση, που αναζωογονούν την ψυχή του. Συμπέρασμα Για όλους αυτούς τους λόγους ο κινηματογράφος θα ελκύει συνεχώς τους ανθρώπους που επιζητούν μοναδικές στιγμές απόλαυσης και ψυχαγωγίας.

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ 1) Τα ρήματα χωρίζονται σε δυο συζυγίες: Α’ συζυγία: ανήκουν τα ρήματα που έχουν κατάληξη – ω
Β’ συζυγία: ανήκουν τα ρήματα που έχουν κατάληξη – ώ
2) Επιπλέον τα ρήματα χωρίζονται σε δυο φωνές με βάση την κατάληξη:
Ενεργητική φωνή: ανήκουν τα ρήματα σε – ω ή – ώ Παθητική φωνή: ανήκουν τα ρήματα σε – μια 3) Ωστόσο τα ρήματα έχουν και διαθέσεις:
Ενεργητική διάθεση: Έχουν τα ρήματα τα οποία έχουν ενεργητική σημασία δηλαδή φανερώνουν, ότι το υποκείμενο κάνει κάτι, ενεργεί. Τα ρήματα αυτά βρίσκονται συνήθως σε ενεργητική φωνή. Π.χ. τρέχω
 Παθητική διάθεση: Έχουν τα ρήματα τα οποία έχουν παθητική σημασία δηλαδή φανερώνουν, ότι το υποκείμενο παθαίνει κάτι. Π.χ. τραυματίζομαι.
Ουδέτερη διάθεση: Έχουν τα ρήματα τα οποία φανερώνουν, ότι το υποκείμενο βρίσκεται απλώς σε μια κατάσταση. Π.χ. κοιμάμαι.

1. Να βάλετε τα ρήματα στο σωστό χρόνο: έχουμε διασκεδάσει – θα κόψω- θα έχω ρίξει- τρέχεις-έχει διορθωθεί-θα γράφουμε- έντυνα-είχαμε χαθεί-θερίζει-είχα σκάψει-θα τιμωρηθώ-βαφόταν-θα έχει γραφτεί- έγραψα-έφτιαχνα-θα πληρώνουν-θα κόβεται-ωριμάσατε

ΕΝΕΣΤ. ΠΑΡΑΤ. ΑΟΡΙΣ. ΕΞΑΚ. ΜΕΛ. ΣΤΙΓΜ. ΜΕΛ. ΠΑΡΑΚΕΙΜ. ΥΠΕΡΣΥΝΤ. ΣΥΝΤΕΛ. ΜΕΛ
.
2. Να ξαναγράψετε τις παρακάτω προτάσεις μεταφέροντας τα ρήματα στους χρόνους που σας δίνονται: α. Είχε γίνει ολόκληρη συζήτηση για αυτό το θέμα. Ενεστ:…………………………………………………………………………… Αόριστ:………………………………………………………………………… β. Θα σου στείλω χρήματα. Παρατατ……………………………………………………………………… Αόριστ…………………………………………………………………………. γ. Μου δανείζεις το ποδήλατό σου; Εξακολ. Μέλ…………………………………………………………….. Στιγμ. Μέλ………………………………………………………………… δ. Ο πατέρας διάβασε την εφημερίδα. Παρατατ…………………………………………………………………….. Παρακειμ…………………………………………………………………… ε. Ετοιμάζεστε για ταξίδι;
Παρατατ……………………………………………………………………...
Αόριστ…………………………………………………………………………. στ. Η μητέρα καθάρισε το σπίτι. Παρακείμ……………………………………………………………………. Συντελ. Μέλ…………………………………………………………….. ζ. Φοβούνται πολύ τα αεροπλάνα. Αόριστ…………………………………………………………………………. Στιγμ. Μέλ………………………………………………………………..
3. Στα παρακάτω ρήματα να βρείτε τη φωνή: α. Η βροχή ποτίζει τα χωράφια. β. Ο Γιάννης στηρίχτηκε σε μια καρέκλα για να μην πέσει. γ. Δεν ενδιαφέρεσαι για τίποτα. δ. Η αποθήκη καταστράφηκε από την πυρκαγιά. ε. Όλη την ώρα διψάει και πίνει ασταμάτητα νερό. στ. Αυτό το σπίτι πουλιέται σε πολύ καλή τιμή. ζ. Η Ρένα χορεύει και τραγουδάει υπέροχα. η. Κάντε ησυχία! Τα παιδιά κοιμούνται. θ. Τα χιόνια έλιωσαν ήδη στα βουνά. ι Ο Πέτρος εργάζεται σκληρά για να συντηρήσει την οικογένεια του.
 4. Στα παρακάτω ρήματα να βρείτε τις διαθέσεις και τις φωνές τους: α. Η αδελφή μου ντύνεται αυτή τη στιγμή. (…………………………) β. Στενοχωρήθηκα πολύ με την αποτυχία του. (………………………….) γ. Έσπασα ένα ποτήρι (…………………….) και η μητέρα με μάλωσε (…………………………) δ. Πάγωσαν τα χέρια μου από το πολύ κρύο (……………………………) ε. Όλη την ώρα παραπονιέται (………………………) ότι πεινάει (…………………………….) στ. Παραδέχτηκε (………………………….) μπροστά σε όλους ότι με εκμ
μεταλλεύτηκε (……………………….)
5. Υπογραμμίστε τα συνδετικά ρήματα και τα κατηγορούμενα των προτάσεων: α. Το σπίτι φαίνεται παλιό. β. Εσύ είσαι η αιτία του καβγά. γ. Ο Γιώργος διορίστηκε καθηγητής σε σχολείο. δ. Πολλοί άνθρωποι γεννιούνται φτωχοί. ε. Ο κ. Ζ. εκλέχτηκε βουλευτής. στ. Η Ελένη έγινε έξαλλη έπειτα από όσα είπες για αυτήν
 6. Να βρεις τα κατηγορούμενα των παρακάτω προτάσεων και να σημειώσεις τι είναι το καθένα (ουσιαστικό, επίθετο, κτλ.) • Ο Γιώργος είναι δασολόγος. • Οι εθελοντές έγιναν χίλιοι. • Εσύ φαίνεσαι κουρασμένος. • Το σύνθημα ήταν εμπρός. • Το περιβόλι είναι του γείτονα. • Το χιόνι έπεφτε απαλό. • Ο θόρυβος είναι ενοχλητικός. • Εγώ ήμουν σαν ξένος. • Η Ιωάννα είναι όμορφη.
7. Να βρείτε από ποιες λέξεις παράγονται και με ποιο επίθημα τα παρακάτω ρήματα: στεγάζω, ελαφρύνω, νοστιμεύω, κακαρίζω, πληγώνω, ξαφνιάζω, προβάρω
8. Να εντοπίσετε στο παρακάτω απόσπασμα τα συνδετικά ρήματα και να βρείτε τα υποκείμενα και τα κατηγορούμενα που συνδέουν:
 «Η“ Εποχή των παγετώνων” είναι κωμική ταινία κινουμένων σχεδίων σε σκηνοθεσία Κρις Γουέτζ (2002). Πρόκειται για ψηφιακά επεξεργασμένο καρτούν, με χρήση computer animation. Η συνέχεια της ταινίας (“Η Εποχή των παγετώνων 2: Η Απόψυξη”) προβλήθηκε στις αίθουσες τον Απρίλιο του 2006. Υπόθεση: Η ταινία εκτυλίσσεται στην εποχή των παγετώνων. Ήρωες είναι ο Μάνι, ένα μαλλιαρό μαμούθ και ο Σιντ, ένας γιγάντιος βραδύποδας. Στην πορεία της μετανάστευσής τους προς το Νότο, βρίσκουν εγκαταλελειμμένο ένα μωρό παιδί και αποφασίζουν να το επιστρέψουν στους γονείς του, παρ’ όλο που οι τελευταίοι είναι έτοιμοι να τους εξοντώσουν με τα όπλα τους»