Κυριακή 31 Μαρτίου 2019

ΑΡΧΑΙΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ -ΕΝΟΤΗΤΑ 8

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Ενότητα 8
πᾶς εἴην
Άμεσο
αντικείμενο
έμμεσο
αντικείμενο
ΠΗΓΗ https://www.slideshare.net/christostsatsouris/8-45833871?ref=
Το άμεσο
και έμμεσο
αντικείμενο
Ενότητα 8
Αρχαία Β΄
Γυμνασίου
Σελίδες 65-67


Τι είναι το
αντικείμενο;
Αντικείμενο είναι ο όρος της πρότασης
που δηλώνει το πρόσωπο, το ζώο ή το
πράγμα στο οποίο μεταβα...


Θα μου δώσετε κι
ένα παράδειγμα
στα Αρχαία
Ελληνικά;
Ὁ Σωκράτης διδάσκει τὴν ἀρετήν.
Όπως φαίνεται στο παράδειγμα το
υποκε...

Σε ποια πτώση
μπαίνει το
αντικείμενο;
Το αντικείμενο στα αρχαία ελληνικά
μπαίνει στις πλάγιες πτώσεις, δηλ.
γενική, δοτική...


Σε ποια πτώση
μπαίνει το
αντικείμενο;
ΠΡΟΣΟΧΗ: Πάντα να θυμάσαι ότι το υποκείμενο του
ρήματος βρίσκεται σε πτώση ονομαστικ...



Σε ποια πτώση
μπαίνει το
αντικείμενο;
ΠΡΟΣΟΧΗ: Πάντα να θυμάσαι ότι το υποκείμενο του
ρήματος βρίσκεται σε πτώση ονομαστικ...


Όλα τα ρήματα
έχουν
αντικείμενο;
Η απάντηση είναι ΟΧΙ.
Αντικείμενο έχουν τα ρήματα που
δηλώνουν ενέργεια και αυτή η
ενέργε...



Παρατήρηση
Απαρέμφατο ή δευτερεύουσα
ονοματική πρόταση που επέχει
θέση αντικειμένου αντιστοιχεί
στην αιτιατική πτώση ουσια...


Αὐτούς ἀπεστέρησαν βίου.
Ἀποδώσω τά ἡμίσεα τοῖς φίλοις.
Διδάσκει τούς νέους τήν ἀρετήν.
Ἔπεισαν τούς Θηβαίους βοηθεῖν.
Ἡ ἀ...

Αὐτούς ἀπεστέρησαν βίου.
Ἀποδώσω τά ἡμίσεα τοῖς φίλοις.
Διδάσκει τούς νέους τήν ἀρετήν.
Ἔπεισαν τούς Θηβαίους βοηθεῖν.
Ἡ ἀ...



Οἱ νέοι πρεσβυτέροις διαμιλλῶνται.
Τοὺς δικαίους καὶ ἀνδρείους τιμῶσι.
Γλῶσσαν τὴν Ἀττικὴν ἐδίδασκον τοὺς παῖδας.
Ὁ πάππος...

Οἱ νέοι πρεσβυτέροις διαμιλλῶνται.
Τοὺς δικαίους καὶ ἀνδρείους τιμῶσι.
Γλῶσσαν τὴν Ἀττικὴν ἐδίδασκον τοὺς παῖδας.
Ὁ πάππος...



Πολλοὺς τῆς εἰσόδου ἀπέκλεισεν.
Οὐδὲν αὐτοῖς ἀπεκρίνατο.
Παραχωρῶ σοι τοῦ βήματος.
Ὀλιγαρχία τῶν κινδύνων τοῖς πολλοῖς μετ...



Πολλοὺς τῆς εἰσόδου ἀπέκλεισεν.
Οὐδὲν αὐτοῖς ἀπεκρίνατο.
Παραχωρῶ σοι τοῦ βήματος.
Ὀλιγαρχία τῶν κινδύνων τοῖς πολλοῖς μετ...


Ὁ δὲ Λυκοῦργος πλείστους πόνους αὐτοῖς
ἐπέβαλε.
Ἀλέξανδρος προέταξε τῶν πεζῶν τοὺς τοξότας.
Ἀγγέλλει τοῖς στρατιώταις τὰ ἐ...



Ὁ δὲ Λυκοῦργος πλείστους πόνους αὐτοῖς
ἐπέβαλε.
Ἀλέξανδρος προέταξε τῶν πεζῶν τοὺς τοξότας.
Ἀγγέλλει τοῖς στρατιώταις τὰ ἐ...


7. Στις παρακάτω φράσεις να χαρακτηρίσετε τα ρήματα ως μονόπτωτα ή δίπτωτα και
να βρείτε τα αντικείμενά τους:
στ. Οἱ πατέρ...


7. Στις παρακάτω φράσεις να χαρακτηρίσετε τα ρήματα ως μονόπτωτα ή δίπτωτα και
να βρείτε τα αντικείμενά τους:
στ. Οἱ πατέρ...


Κῦρος ἀπέκρυπτεν τούς στρατιώτας τήν
ἑαυτοῦ λύπην.
Παρέδοσαν τοῖς Θηβαίοις τούς νεκρούς
ὑποσπόνδους (= κατόπιν συμφωνίας)....


Κῦρος ἀπέκρυπτεν τούς στρατιώτας τήν
ἑαυτοῦ λύπην.
Παρέδοσαν τοῖς Θηβαίοις τούς νεκρούς
ὑποσπόνδους (= κατόπιν συμφωνίας)....


9. Να μεταφέρετε τις λέξεις που δίνονται μέσα στην παρένθεση στην πτώση που ζητείται και να δηλώσετε αν
αυτές είναι τα άμε...


9. Να μεταφέρετε τις λέξεις που δίνονται μέσα στην παρένθεση στην πτώση που ζητείται και να δηλώσετε αν
αυτές είναι τα άμε...


http://users.sch.gr/ipap/
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B112/269/1972,6728/


Το άμεσο και έμμεσο Αντικείμενο, ενότητα 8 Αρχαίων Β΄ Γυμνασίου.


Το άμεσο και έμμεσο Αντικείμενο, ενότητα 8 Αρχαίων Β΄ Γυμνασίου.

Το άμεσο και έμμεσο Αντικείμενο, ενότητα 8 Αρχαίων Β΄ Γυμνασίου.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - (ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ : ΕΝΟΤΗΤΑ 8η )




ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

1.    Να βρεις τα αντικείμενα των ρημάτων στις ακόλουθες προτάσεις και να διακρίνεις, όπου απαιτείται,  το άμεσο  και το έμμεσο:


  1. Μίσει τούς δειλούς καί τούς θρασεῖς.
  2. Φίλιππος ἠνώχλει ἡμῖν.
  3. Ὁ πατήρ ἐνέδυσε τόν Κῦρον ἰμάτιον.
  4. Σύ ἐπιθυμεῖς παιδείας, σωφροσύνης, δόξης.
  5. Οὐκ ἐρωτῶ σε τοῦτο.
  6. Ἐπλήρωσε τήν ναῦν ξύλων.
  7. Ἔδειξεν τήν ὁδόν αὐτοῖς.
  8. Παρεῖχε σῖτον καί οἶνον τοῖς συμμάχοις.
  9. Ἄγει τόν ἵππον τῶν ἡνίων.
  10. Πλησίαζε τοῖς ἀγαθοῖς.
  11. Ὁ νεανίας εἵπετο τῶ λοχαγῶ.
  12. Ἀγησίλαος οὐ χρημάτων ἐφείδετο.
  13. Οὐ τιμωρεῖται  με.
  14. Νοσοῦσι μεγάλας νόσους.
  15. Τά ἔργα οὐ  συμφωνεῖ τοῖς λόγοις.



ΠΗΓΗ http://arxaiabgymnasiou.blogspot.com/2013/01/8.html


ΜΕΡΟΣ Β'
ὁ άθλος: διαγωνισμός/ αγώνας για την κατάκτηση βραβείου/ (μτφ.) πάλη, μόχθος/ κατόρθωμα/ βραβείο
Αρχαία Ελληνική

Απλές λέξεις
ἀθλεύω: αγωνίζομαι για κάποιο έπαθλο
τό ἀθλον:   βραβείο αγώνα/ (πληθ.) αγώνας


Σύνθετες λέξεις
ἡ ἀθλοθεσία: το αξίωμα του αθλοθέτη/ διοργάνωση αγώνων με βραβεία

Αρχαία/ Νέα Ελληνική
Απλές λέξειςἀθλῶ (αθλούμαι): μοχθώ/ μάχομαι/ αγωνίζομαι ως αθλητής
ἡ ἄθλησις (-η): αγώνας, άμιλλα/ δοκιμασία, ταλαιπωρία
ἀθλητικός: αυτός που αναφέρεται στους αθλητές/ γυμνασμένος
τό ἄθλημα: αγώνισμα/ εργαλείο της εργασίας
ἄθλιος: ταλαίπωρος, ελεεινός

ἡ ἀθλιότης (-τητα): ταλαιπωρία, ελεεινή κατάσταση

Σύνθετες λέξεις
ὁ ἀθλοθέτης: αυτός που απονέμει το βραβείο
ἀθλοφόρος: νικητής/ αυτός που δίνει το βραβείο
τό πένταθλον (-ο): σύνθετο αγώνισμα που περιλαμβάνει άλμα, δρόμο, δίσκο, ακόντιο και πάλη
τό δέκαθλον (-ο): σύνθετο αγώνισμα που περιλαμβάνει δέκα αγωνίσματα
φίλαθλος: αυτός που αγαπά τον αθλητισμό
τό ἔπαθλον (-ο): το βραβείο

Νέα Ελληνική
Απλές λέξεις
αθλητισμός: σύνολο αθλημάτων

Σύνθετες λέξεις
αθλοπαιδιές: αθλητική ψυχαγωγική δραστηριότητα
αθλητίατρος: εξειδικευμένος γιατρός για τους αθλητές
αθλητικογράφος: εξειδικευμένος δημοσιογράφος για τα αθλητικά
συναθλητής: συναγωνιστής, αυτός που αθλείται μαζί με κάποιον
πρωταθλητής: πρώτος σε επίδοση αθλητής/ νικητής πρωταθλήματος
πρωταθλητισμός: αθλητισμός με σκοπό το πρωτάθλημα

αντιαθλητικός: αυτός που αντιτίθεται στον αθλητισμό



ΠΗΓΗ http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B112/300/2087,7398/
2. Γ΄ κλίση επιθέτων
Αφωνόληκτα τρικατάληκτα σε -ας, -ασα, -αν
Ο τύπος πᾶν του κειμένου ανήκει στο αφωνόληκτο τρικατάληκτο επίθετο πᾶς, πᾶσα, πᾶν. Άλλα επίθετα αυτής της κατηγορίας είναι τα σύνθετά του ἅπας και σὺμπας. Ακολουθεί η κλίση του:

ενικός αριθμόςπληθυντικός αριθμός
αρσενικόθηλυκόουδέτεροαρσενικόθηλυκόουδέτερο
ονομ.πᾶς (< πάντ-ς)πᾶσαπᾶν(< πάντ-)πάντ-εςπᾶσαιπάντ-α
γεν.παντ-όςπάσηςπαντ-όςπάντ-ωνπασῶνπάντ-ων
δοτ.παντ-ίπάσῃπαντ-ίπᾶσι (< πάντ-σι)πάσαιςπᾶσι (< πάντ-σι)
αιτ.πάντ-απᾶσανπᾶν (<πάντ-)πάντ-αςπάσαςπάντ-α
κλητ.πᾶς (< πάντ-ς)πᾶσαπᾶν (<πάντ-)πάντ-εςπᾶσαιπάντ-α

Παρατηρήσεις
  1. Το θηλυκό γένος κλίνεται κατά την α΄ κλίση των ουσιαστικών. Το  του θηλυκού γένους είναι βραχύ (πάντ-j-α > πάν-σ-α > πᾶσα) όπου εμφανίζεται, εκτός από την κατάληξη -ας της αιτιατικής πληθυντικού.
  2. Οι τύποι του αρσενικού πᾶς (< πάντ-ς) και του ουδετέρου πᾶν (< πάντ-) περισπώνται, παρά τον κανόνα, κατ’ αναλογίαν προς το θηλυκό πᾶσα.
  3. Για διευκόλυνσή σας, να θυμάστε ότι το -α- της παραλήγουσας είναι βραχύ, όταν ακολουθεί -ντ-, και μακρό σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις.

Γ2. Σύνταξη
Το άμεσο και έμμεσο αντικείμενο
Συντακτικό αρχαίας ελληνικής γλώσσας [σχολικό εγχειρίδιο Γυμνασίου]
Όπως διδαχθήκατε πέρυσι (Ενότητα 11), εκτός από τα ρήματα που η σημασία τους συμπληρώνεται με ένα αντικείμενο (μονόπτωτα ρήματα), υπάρχουν και αυτά που η σημασία τους συμπληρώνεται με δύο αντικείμενα που δε συνδέονται παρατακτικά μεταξύ τους (δίπτωτα ρήματα). Στην περίπτωση που συναντάμε δίπτωτο ρήμα, διακρίνουμε τα αντικείμενά του σε άμεσο και έμμεσο σύμφωνα με τον ακόλουθο πίνακα:
δίπτωτα ρήματα
άμεσο αντικείμενοέμμεσο αντικείμενοπαράδειγμα
αιτιατικήδοτικήΠᾶσαν ὑμῖν τὴν ἀλήθειαν ἐρῶ.
αιτιατικήγενικήὙμεῖς ἐμοῦ ἀκούσασθε πᾶσαν τὴν ἀλήθειαν.
αιτιατική προσώπουαιτιατική πράγματοςἩμεῖς ὑμᾶς κακὸν οὐδὲν πώποτε ἐποιήσαμεν.
γενικήδοτικήΤῆς τῶν Ἐλλήνων ἐλευθερίας παρεχωρήσατε αὐτῷ.

Παρατήρηση
Απαρέμφατο ή δευτερεύουσα ονοματική πρόταση που επέχει θέση αντικειμένου αντιστοιχεί στην αιτιατική πτώση ουσιαστικού που δηλώνει πράγμα.

Ασκήσεις
  1. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις με τους κατάλληλους τύπους της ευκτικής ενεστώτα του ρ. εἰμί
    α. Εἴθε παῖς ἐμὸς καλὸς κἀγαθὸς _________
    β. Σύ, ὦ θεοί, εὐτυχὴς _________ 
    γ. Δοῦλοι εὐπειθεῖς ἡμῖν ἂν _________, εἰ κρατοῖμεν. 
    δ. _________, ὦ στρατιῶται, μνήμονες τῆς τῶν προγόνων ἀρετῆς.
  2. Να συμπληρώσετε τους παρακάτω τύπους ευκτικής παρακειμένου: 
    ἡμεῖς (βουλεύω) ____________
    αὕτη (κινδυνεύω) ____________
    σύ (σπουδάζω) ____________
    αὗται (δανείζω) ____________
  3. Να μεταφέρετε τους ρηματικούς τύπους στο ζητούμενο πρόσωπο της ευκτικής αορίστου και παρακειμένου: 
    οὗτοςκωλύω
    θύω
    σχολάζω
    οὗτοικρύπτω
    γράφω
    ἀθροίζω
  4. Να συμπληρώσετε τις φράσεις επιλέγοντας την κατάλληλη ευκτική παρακειμένου από το πλαίσιο: 
    γεγονότες εἶεν, λελυκότες εἶμεν, ἐπιδεδημηκὼς εἴη (ἐπιδημέω, -ῶ = επιστρέφω), τετελευτηκὼς εἴη (τελευτάω, -ῶ = πεθαίνω), ἀποδεδωκὼς εἴη

    α. Ἔλεγον ὅτι σπονδὰς _______________.
    β. Ὀψὲ ἂν Λακεδαιμόνιοι φιλάνθρωποι _______________.
    γ. Ἐγὼ δ’, ὦ ἄνδρες δικασταί, ἐπυθόμην περὶ τῆς βασάνου τοῦ ἀνθρώπου καὶ ὅτι _______________τὸ ἀργύριον.
    δ. Προσελθὼν δὲ πρὸς τὸν πατέρα Κάλλιππος ἤρετο (= ρώτησε) αὐτόν εἰ ἤδη _______________ ὁ Κηφισιάδης.
    ε. Κάλλιππος προσῆλθεν τὸ πρῶτον πρὸς τὴν τράπεζαν, λέγων ὅτι _______________ ὁ Λύκων.
  5. Να βρείτε τη σωστή απάντηση σε κάθε ερώτηση και να μεταφέρετε το αντίστοιχο γράμμα στα τετράγωνα που ακολουθούν. Θα σχηματιστεί το όνομα γνωστού φιλοσόφου της αρχαιότητας:
    α. γ΄εν. ευκτ. ενεστ. ρ. εἰμί:ΑεἴηνΠ. εἴη
    β. γ΄ εν. ευκτ. παρακ. ρ. ψηφίζω:Λ. ἐψηφικὼς εἴηΡ. ἐψηφικὼς εἴην
    γ. α΄πληθ. ευκτ. παρακ. ρ. φεύγω:I. πεφευγότες εἴητεΑ. πεφευγότες εἴημεν
    δ. β΄ εν. ευκτ. παρακ. ρ. θαυμάζω:Ο. τεθαυμακότες εἴητεΤ. τεθαυμακὼς εἴης
    ε. β΄ πληθ. ευκτ. παρακ. ρ. λείπω:Ω. λελοιπότες εἴητεΗ. λελοιπότες εἴησαν
    στ. α΄ πληθ. ευκτ. παρακ. ρ. παρασκευάζω:Ν. παρεσκευακότες εἴημενΣ. παρεσκευακότες εἴησαν


    Ερώτησηαβγδεστ
    Απάντηση
  6. Να συμπληρώσετε τις φράσεις με τον κατάλληλο τύπο του επιθέτου πᾶς, πᾶσα, πᾶν:
    α.__________ Ἀρκαδίας ἦρξαν.
    β. Τούτους ἐπιτηδειοτάτους νομίζομεν ἐπὶ __________ τῶν τεχνῶν.
    γ. Τῶν ἄλλων __________ ἀπείχετο πλὴν ὕδατος.
    δ. Εὔβουλος __________ τὸν χρόνον ἐβούλετο πρᾶξαι ταύτην τὴν φιλίαν.
  7. Στις παρακάτω φράσεις να χαρακτηρίσετε τα ρήματα ως μονόπτωτα η δίπτωτα και να βρείτε τα αντικείμενά τους: α. Βλάπτει τὸν ἄνδρα θυμός.
    β. Πολλὰ ἀγαθὰ οἱ θεοί παρέχουσιν τοῖς άνθρώποις. 
    γ. Δίωκε δόξαν καὶ ἀρετήν. 
    δ. Οἱ στρατηγοὶ ἐδίδοσαν (= έδιναν) τοῖς στρατιώταις καὶ τοῖς δούλοις μισθὸν καὶ σῖτον. 
    ε. Ἄνθρωπος ὢν μέμνησο (= να θυμάσαι) τῆς κοινῆς τύχης. 
    στ. Οἱ πατέρες ἡμῶν Μήδων ἐκράτησαν (= νίκησαν).
  8. Στις προτάσεις που ακολουθούν να βρείτε τα αντικείμενα των ρημάτων και να τα διακρίνετε σε άμεσα και έμμεσα: α. Κῦρος ἀπέκρυπτεν τοὺς στρατιώτας τὴν ἑαυτοῦ λύπην.
    β. Παρέδοσαν τοῖς Θηβαίοις τοὺς νεκροὺς ὑποσπόνδους (= κατόπιν συμφωνίας).
    γ. Ἐμοὶ ὁ μὲν γὰρ πατὴρ κατέλιπεν (= κληροδότησε) οὐδὲν.
    δ. Ἀπέλυσεν ὁ Διονύσιος τῆς τιμωρίας τὸν ἐγκαλούμενον (= τον κατηγορούμενο) καὶ παρεκάλεσε τοὺς ἄνδρας τρίτον ἑαυτὸν εἰς τὴν φιλίαν προσλαβέσθαι. 
    ε. Οἱ Κορίνθιοι ἐδέοντο (= παρακαλούσαν) τῶν Βοιωτῶν ξυμμάχους γενέσθαι σφῶν τε καὶ Ἀργείων καὶ τἆλλα κοινῇ(= από κοινού) πράσσειν.
  9. Να μεταφέρετε τις λέξεις που δίνονται μέσα στην παρένθεση στην πτώση που ζητείται και να δηλώσετε αν αυτές είναι τα άμεσα ή τα έμμεσα αντικείμενα των ρημάτων από τα οποία εξαρτώνται: 
    α. Μιλτιάδης ὤφειλε ____________ (τὸ δημόσιον, δοτ. εν.) ____________ (χρῆμα, αιτ. πληθ.).
    β. Ἔπειτα δὲ ἀναμνήσω ____________ (σύ, αιτ. πληθ.) καὶ ____________ (ὁ κίνδυνος, αιτ. πληθ.) τῶν ἡμετέρων προγόνων.
    γ. Ἡμεῖς μετεσχήκαμεν (= έχουμε συμμετάσχει) ____________ (σύ, δοτ. πληθ.) ____________ (σεμνότατον ἱερόν, γεν. πληθ.), ____________ (θυσία, γεν. πληθ.), ____________ (καλλίστη ἑορτή, γεν. πληθ.).
  10. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις με τα αντικείμενα που λείπουν στην πτώση που ζητείται. Στη συνέχεια να μεταφέρετε τα αντικείμενα στα αντίστοιχα τετραγωνίδια και θα δείτε να σχηματίζεται στην έγχρωμη στήλη το όνομα του ιερού νησιού του θεού Απόλλωνα στην αιτιατική πτώση: 
    α. Αἵ τε γυναῖκες ἐν τῇ μάχῃ συνεπελάβοντο (= βοήθησαν) ___________ (ὁ δῆμος, δοτ.) βάλλουσαι ἀπὸ τῶν οικιῶν τῷ κεράμῳ.
    β-γ. Σωκράτης ὠφέλει μὲν ___________ (οἱ μαθηταί, αιτ.), ἐλυσιτέλει (= ωφελούσε) δὲ ___________ (οἱ φίλοι, δοτ.).
    δ. Έἰσί τινες οἳ καὶ ἀγάλλονται ἐπὶ τῷ καταφρονεῖν ___________ (οἱ ἄρχοντες, γεν.).
    ε. Ἡ πατρὶς οὐκ ἐπιλανθάνεται (= ξεχνά) ___________ (οἱ ἀγαθοί, γεν.).
σταυρόλεξο


απόφθεγμα

Αρχαία Ελληνικά Β Γυμνασίου Ενότητα 7η: Ένας στοργικός ηγέτης

ΠΗΓΗ http://filologosab.blogspot.com/2019/02/7.html
Φύλλο Εργασίας Δομημένης Μορφής
Στα Αρχαία Ελληνικά της Β Γυμνασίου
Ενότητα  7η: Ένας στοργικός ηγέτης

Α   ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:
1) Ἀγησίλαος: Διαδέχτηκε τον αδερφό του Άγη στον θρόνο της Σπάρτης (398 π.Χ.) και συνέχισε (από το 396 έως το 394 π.Χ.) τον πόλεμο με τους Πέρσες σημειώνοντας μεγάλες επιτυχίες. Παρά τη σωματική αναπηρία του (ήταν χωλός), απολάμβανε ευρείας αποδοχής λόγω της χαρισματικής προσωπικότητας και των στρατιωτικών ικανοτήτων του. Γνωστός για τη μεγάλη απλότητά του και την πολιτική του σύνεση.Ο Αγησίλαος αποδείχτηκε συνετός, ισχυρός στο χαρακτήρα, μια πολιτική και στρατιωτική μεγαλοφυΐα. Εικόνα του Αγησιλάου(σε νομίσματα ή σφραγίδες κλπ) δεν υπάρχει, γιατί λιτός και απλός καθώς ήταν, είχε απαγορέψει να στήσουν ανδριάντα του και να τον ζωγραφίσουν.

2) Τα χαρίσματα ενός ηγέτη μπορεί να είναι:   Ο σεβασμός, η ευγένεια και το ενδιαφέρον για τους ανθρώπους που τον περιβάλλουν. Η αποφασιστικότητα και  το θάρρος. Ένας ηγέτης πρέπει να είναι σε θέση να παίρνει γρήγορες αλλά και βάσιμες αποφάσεις έπειτα από σωστή πληροφόρηση..Η προσωπική ακεραιότητα .Ακεραιότητα σημαίνει να είστε πραγματικά όπως υποστηρίζετε ότι είστε..Ο αληθινός ηγέτης πρέπει να διαθέτει το υψηλότερο επίπεδο συνέπειαςανάμεσα στις πράξεις και τις προθέσεις του. Το όραμα και  ο ενθουσιασμός   Την ικανότητα που πρέπει να διαθέτει ο ηγέτης να μεταδίδει στους άλλους κίνητρο και έμπνευση. 

Β ΔΡΑΣΕΙΣ:

3) Τι έκανε ο Αγησίλαος όπου νόμιζε πως θα βοηθήσει την πατρίδα του;( ὅπου ᾤετο τὴν πατρίδα τι ὠφελήσειν)

4) Ποιο θεωρούσε έργο του καλού βασιλιά;( βασιλέως ἀγαθοῦ τοῦτο ἔργον ἐνόμιζε)

5)Ποια θεωρεί ο συγγραφέας ( Ξενοφών) τη μεγαλύτερη ωφέλεια  του Αγησίλαου στην πατρίδα;(  Ἐν τοῖς μεγίστοις δὲ ὠφελήμασι τῆς πατρίδος καὶ τόδε ἐγὼ τίθημι αὐτοῦ)

6)  Πως συμπεριφερόταν ο Αγησίλαος στους πολιτικούς του αντιπάλους-τους διαφόρους;( Ὃς καὶ πρὸς τοὺς διαφόρους ἐν τῇ πόλει)

7) Πως συμπεριφερόταν ο Αγησίλαος γενικά στους συμπολίτες του;

              

Λεξιλογικές
8)Να συμπληρώσετε τα κενά των προτάσεων με τον κατάλληλο τύπο των λέξεων:
 άπραγος, είσπραξη, πράξη, πράγμα, εισπρακτικός, πραγματικός, εισπράττω, πραγματεύομαι.
α. Στα λόγια όλα καλά, στην.....................................δεν γίνεται τίποτα.
β. Έχει μεράκι στη δουλειά του και φτιάχνει ωραία.................................
γ. Η έρευνα............................................το επίκαιρο θέμα της παράνομης μετανάστευσης.
δ. Αυτός είναι μόνο για βιτρίνα, άλλο είναι το..................................αφεντικό.
ε. Το κράτος θα............................................σημαντικά ποσά από τους νέους φόρους.
στ. Η παράσταση ήταν μεγάλη..........................................επιτυχία.
ζ  Μην κάθεσαι...................................................Βοήθησε και λίγο.
η. Οι........................................από το ΠΡΟ-ΠΟ ήταν αυξημένες.

9) Συμπλήρωσε σωστά τις προτάσεις.
·         Όλες οι εταιρείες συνενώθηκαν σε μια μεγάλη ___________. ( δυσπραγία, εχθροπραξία,  κοινοπραξία )
·         Βαρέθηκα τόσες μέρες ________. Δεν ξέρω πώς να περάσω το χρόνο μου. (αδρανής, έμπρακτος,  εισπράκτορας )
·         Η ασφαλιστική εταιρεία έστειλε ____________ να εκτιμήσει τη ζημία. (πρακτικό, διαπραγματευτή,  πραγματογνώμονα )
·         Τέτοιο ______________ άνθρωπο, που να ασχολείται με τα πάντα, δεν έχω γνωρίσει άλλον.(  πραματευτή, πολυπράγμονα, εισπράκτορας )
·         Πέρασε ο _____________ με διάφορα εμπορεύματα. (πράκτορας,  διαπραγματευτής,    πραματευτής)

10)Να βρείτε στο κείμενο λέξεις ετυμολογικά συγγενείς των : απώλεια αμαρτωλός ύφεση αποζημίωση

Γ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
11) Αφηγήσου με δικά σου λόγια το θέμα του σημερινού κειμένου.

12)Πιστεύετε ότι οι αρετές του Αγησίλαου είναι αναγκαίες και για τους σύγχρονους ηγέτες; Ποιες άλλες αρετές θεωρείτε απαραίτητες για έναν ηγέτη;



13) Πιστεύετε ότι ο ηγέτης «γεννιέται» ή «κατασκευάζεται»; Είναι, δηλαδή, έμφυτες ή επίκτητες οι ηγετικές ικανότητες; Τι παίζει μεγαλύτερο ρόλο, το ταλέντο ή η άσκηση;

14)  Να μεταφέρετε τους παρακάτω τύπους του κειμένου στον άλλο αριθμό:
 τήν πατρίδα
 τῶν πόνων
 τῶν χρημάτων
 τό σῶμα
 τοῦ ἀγαθοῦ βασιλέως
 τῇ πόλει

15) Να κλίνεις τα ρήματα:
Γράφω:  Υποτακτική Αορίστου ,Ευκτική Εναστώτα
Τοξεύω : Υποτακτική Παρακειμένου, Ευκτική Μέλλοντα
Βουλεύω :Υποτακτική Ενεστώτα, Ευκτική Αορίστου
Πράττω : Υποτακτική Αορίστου, Ευκτική Παρακειμένου

Μετάφραση κειμένου : Όλοι γνωρίζουμε ότι ο Αγησίλαος, όπου νόμιζε ότι θα ωφελήσει σε κάτι την πατρίδα του, δεν έπαυε να μοχθεί, δεν απέφευγε τους κινδύνους, δε λυπόταν τα χρήματα, δεν πρόβαλλε ως δικαιολογία ούτε το σώμα ούτε τα γηρατειά του, αλλά θεωρούσε και καθήκον χρηστού βασιλιά αυτό, δηλαδή να κάνει όσο το δυνατόν περισσότερα καλά στους υπηκόους του. Και ανάμεσα στις πιο μεγάλες ωφέλειές του προς την πατρίδα και αυτό εδώ εγώ συγκαταλέγω, ότι δηλαδή, αν και ήταν ο πιο ισχυρός στην πόλη, φανερά υπηρετούσε σε μεγάλο βαθμό τους νόμους. Γιατί ποιος θα ήθελε να μην υπακούει (σε αυτούς),όταν έβλεπε το βασιλιά του να πειθαρχεί; Αυτός ακόμα και στους αντιπάλους του μέσα στην πόλη συμπεριφερόταν όπως ακριβώς (συμπεριφέρεται) ο πατέρας στα παιδιά του. Τους κακολογούσε δηλαδή για τα σφάλματά τους, τους τιμούσε όμως αν έκαναν κάτι καλό, και τους παραστεκόταν αν τους συνέβαινε κάποια συμφορά, γιατί δε θεωρούσε κανένα πολίτη εχθρό, καθώς ήθελε να τους επαινεί όλους, θεωρώντας κέρδος να σώζει τους πάντες και θεωρώντας το ζημιά αν κάποιος, έστω και ανάξιος, χανόταν.


" ΕΝΑΣ ΣΤΟΡΓΙΚΟΣ ΗΓΕΤΗΣ" - (ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ : ΕΝΟΤΗΤΑ 7η )


                                                                 Μετάφραση :


Όλοι γνωρίζουμε ότι ο Αγησίλαος, αν σε κάποια περίπτωση πίστευε ότι θα προσφέρει κάποια βοήθεια στην πατρίδα του, δεν έπαυε να μοχθεί , δεν απέφευγε τους κινδύνους, δε λυπόταν τα χρήματα, ούτε το σώμα πρόβαλλε ως δικαιολογία, ούτε τα γηρατειά, αλλά επιπλέον θεωρούσε καθήκον του καλού βασιλιά, να κάνει όσο το δυνατό περισσότερα καλά στους υπηκόους του.
Και ανάμεσα στις πολύ μεγάλες ωφέλειες προς την πατρίδα, του καταλογίζω και αυτή την υπηρεσία, ότι δηλαδή, αν και ήταν πανίσχυρος στην πόλη, φανερά τηρούσε πολύ τους  νόμους. Γιατί, ποιος θα ήθελε να μην υπακούει στους νόμους ,  αν έβλεπε το βασιλιά να υπακούει ;
Αυτός ακόμα και προς τους αντιπάλους του στην πόλη συμπεριφερόταν όπως ο πατέρας στα παιδιά του. Από τη μια τους κακολογούσε για τα σφάλματά τους, τους τιμούσε όμως αν έκαναν κάτι καλό και τους συμπαραστέκονταν, αν τους τύχαινε κάποια συμφορά. Δε θεωρούσε κανένα πολίτη εχθρό του, αλλά ήθελε να τους επαινεί όλους και θεωρούσε κέρδος να είναι όλοι σώοι και ζημία, αν κάποιος, έστω και ανάξιος χανόταν.
 
Μια ενδιαφέρουσα παρουσίαση της ενότητας εδώ :



Εξασκηθείτε στις αναφορικές αντωνυμίες εδώ :http://users.sch.gr/panosloupasis/arxaia_b_gym_enotita_7.pdf



 


ΠΗΓΗ https://www.slideshare.net/katerina60/8-44701068

Άσκηση 8, σελίδα 67
Στις προτάσεις που ακολουθούν να βρείτε τα αντικείμενα των ρημάτων και να τα διακρίνετε σε άμεσα και έ...

Άσκηση 9, σελίδα 67
Να μεταφέρετε τις λέξεις που δίνονται μέσα στην παρένθεση στην πτώση που ζητείται και να δηλώσετε αν α...


Άσκηση 10, σελίδα 67
Να συμπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις με τα αντικείμενα που λείπουν στην πτώση που ζητείται. Στη συν...

Έχω τις
λύσεις!!

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ  Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: ΕΝΟΤΗΤΑ 8


ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ  Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: ΕΝΟΤΗΤΑ 8

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ  Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: ΕΝΟΤΗΤΑ 8


ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ  Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: ΕΝΟΤΗΤΑ 8

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ  Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: ΕΝΟΤΗΤΑ 8




ΠΗΓΗ http://alexgger.blogspot.com/2011/12/7_17.html
ΑΡΧΑΙΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: ΕΝΟΤΗΤΑ 7
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1.     Τι γνωρίζετε για τον Ξενοφώντα; Στην ηλεκτρονική διεύθυνσηhttp://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Suggrafeis/Xenofon.htm  διαβάστε για τη ζωή και το έργο του Ξενοφώντα.
2.    Στην ηλεκτρονική διεύθυνσηhttp://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%B3%CE%B7%CF%83%CE%AF%CE%BB%CE%B1%CE%BF%CF%82_%CE%92%CE%84  διαβάστε για τον Αγησίλαο.
3.    Ποια πιστεύετε ότι πρέπει να είναι τα προσόντα ενός καλού πολιτικού;
4.    Διαβάστε το κείμενο και μελετήστε τα ερμηνευτικά σχόλια του βιβλίου.
5.    Στην ηλεκτρονική διεύθυνσηhttp://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20arxaia/metafraseis%20b%20gym/b07xm.htm  απαντήστε στις ερωτήσεις κατανόησης του κειμένου.
6.    Απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις εντοπίζοντας τα αντίστοιχα χωρία στο κείμενο:
§  Τι έκανε ο Αγησίλαος για να ωφελήσει την πατρίδα του;
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
§  Τι θεωρούσε καθήκον του σωστού πολιτικού ο Αγησίλαος;
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
§  Ποια ήταν η μεγαλύτερη υπηρεσία του Αγησίλαου προς την πατρίδα του, σύμφωνα με τον Ξενοφώντα; Γιατί ενεργούσε έτσι;
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
§  Πως συμπεριφερόταν ο Αγησίλαος στους πολιτικούς του αντιπάλους;
..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

§  Πως συμπεριφερόταν ο Αγησίλαος στους συμπολίτες του, τι είδους σχέση επιδίωκε να δημιουργήσει μαζί τους και γιατί;
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

7.    Αφηγηθείτε προφορικά το νόημα του κειμένου.
8.    Στην ηλεκτρονική διεύθυνσηhttp://www.gkonstantinou.com/school_work/enot7/enot7.html παρακολουθήστε το video του κειμένου 7 και με τη βοήθεια του video χωρίστε στο κείμενο προτάσεις και εντοπίστε τους βασικούς όρους των προτάσεων.
9.    Συμπληρώστε στη συνέχεια τις ακόλουθες προτάσεις:
§  Ἀγησίλαος ὃπου ᾢετο ....................................................., οὐ .................ὐφίετο, οὐ........................ἀφίστατο, οὐ ...................... ἐφείδετο, οὐ............ οὐ.......................προὐφασίζετο.
§  Ἀγησίλαος ἐνόμιζε τοῦτο ἒργον...................................., ..............................................
§  Ἐγώ, ὁ Ξενοφῶν,ἐν τοῖς μεγίστοις ὠφελήμασι τόδε τίθημι,....................................................................................................................................................................
§  Τίς γάρ ἄν ἠθέλησεν.............. ὁρῶν .....................................;
§  Ἀγησίλαος προσεφέρετο πρός.............................................  ὥσπερ..........................................................................
§  Ἀγησίλαος ἐλοιδορεῖτο ..............................., ἐτίμα........................................,παρίστατο..................................., ἡγούμενος..........................., ἐθέλων..............................., νομίζων...................................................,τιθείς ζημίαν.......................................................
10. Στην  ηλεκτρονική διεύθυνσηhttp://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20arxaia/metafraseis%20b%20gym/b07xm.htm  κατεβάστε το αρχείο doc για να γράψετε τη μετάφραση του κειμένου.