Σάββατο 6 Απριλίου 2019

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ -ΕΝΟΤΗΤΑ 12



ΠΗΓΗ http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C106/502/3268,13334/
Ο Τυφών, το τέρας με την εκπληκτική δύναμη που λίγο έλειψε να ανατρέψει τους θεούς και να κυβερνήσει 
τον κόσμο, νικήθηκε από τους κεραυνούς του Δία και τελικά καλύφθηκε από το σικελικό βουνό της Αίτνας ή 
γκρεμίστηκε στον Τάρταρο (Αρχαιολογικό Μουσείο Μονάχου).

Θεϊκές αδυναμίες

Α. Κείμενο
Ούτε οι θεοί του Ολύμπου δεν ξεφεύγουν από τον ανελέητο σκεπτικισμό του Λουκιανού (γενν. 120
 μ.Χ. περίπου). Στο έργο του Θεῶν διάλογοι παρουσιάζει τους θεούς εντελώς απομυθοποιημένους,
με ανθρώπινες αδυναμίες, εντελώς ανάξιους για τον σεβασμό και τις τιμές των ανθρώπων. Στον διάλογο
που ακολουθεί ο Άρης και ο Ερμής σχολιάζουν τη μεγαλοστομία του Δία.
ΑΡΗΣ: Ἤκουσας, ὦ Ἑρμῆ, οἷα ἠπείλησεν ἡμῖν ὁ Ζεύς, ὡς ὑπεροπτικὰ καὶ ὡς ἀπίθανα; Ἢν ἐθελήσω, φησίν, ἐγὼ μὲν ἐκ τοῦ 
οὐρανοῦ σειρὰν καθήσω, ὑμεῖς δὲ ἀποκρεμασθέντες κατασπᾶν βιάσεσθέ με, ἀλλὰ μάτην πονήσετε· οὐ γὰρ δὴ καθελκύ
σετε· εἰ δὲ ἐγὼ θελήσαιμι ἀνελκύσαι, οὐ μόνον ὑμᾶς, ἀλλὰ καὶ τὴν γῆν ἅμα καὶ τὴν θάλασσαν συνανασπάσας μετεω
ριῶ· καὶ τἆλλα ὅσα καὶ σὺ ἀκήκοας. Ἐγὼ δὲ ὅτι μὲν καθ’ ἕνα πάντων ἀμείνων καὶ ἰσχυρότερός ἐστιν οὐκ ἂν ἀρνηθείη
ν, ὁμοῦ δὲ τῶν τοσούτων ὑπερφέρειν [...] οὐκ ἂν πεισθείην.
ΕΡΜΗΣ: Εὐφήμει, ὦ Ἄρες· οὐ γὰρ ἀσφαλὲς λέγειν τὰ τοιαῦτα, μὴ καί τι κακὸν ἀπολαύσωμεν τῆς φλυαρίας.
ΑΡΗΣ: [...] Ὃ μάλιστα γελοῖον ἔδοξέ μοι ἀκούοντι μεταξὺ τῆς ἀπειλῆς, οὐκ ἂν δυναίμην σιωπῆσαι πρὸς σέ· μέμνημαι 
γὰρ οὐ πρὸ πολλοῦ, ὁπότε ὁ Ποσειδῶν καὶ ἡ Ἥρα καὶ ἡ Ἀθηνᾶ ἐπαναστάντες ἐπεβούλευον ξυνδῆσαι λαβόντες αὐτόν,
 ὡς παντοῖος ἦν δεδιώς, καὶ ταῦτα τρεῖς ὄντας, καὶ εἰ μή γε ἡ Θέτις κατελεήσασα ἐκάλεσεν αὐτῷ σύμμαχον Βριάρεων ἑκα
τόγχειρα ὄντα, κἂν ἐδέδετο αὐτῷ κεραυνῷ καὶ βροντῇ. Ταῦτα λογιζομένῳ ἐπῄει μοι γελᾶν ἐπὶ τῇ καλλιρρημοσύνῃ αὐτοῦ.
Λουκια
νός, Θεῶν διάλογοι 1.1-2
Λουκιανός
Γλωσσικά σχόλια
οἷα ἠπείλησεν (πλ. ερωτ.)τι απειλές εκτόξευσε
ὁ/ἡ ἀπίθανος, τὸ ἀπίθανοναπίθανος, απίστευτος
ἡ σειράτο σκοινί
καθήσω (ορ. μέλλ. ρ. καθίημι)θα αφήσω προς τα κάτω (πβ. ν.ε.:
 κάθετος, καθετή, καθετήρας)
κατασπάω, κατασπῶτραβώ με δύναμη προς τα κάτω
(πβ. ν.ε.: αποσπώ, απόσπαση)
βιάζομαιεξαναγκάζω, επιχειρώ με τη βία
 (πβ. ν.ε.: βιαστικός, βεβιασμένος)
μάτηνμάταια
πονέω, πονῶκοπιάζω (πβ. ν.ε.: πόνημα, φιλόπο
νος)
  καθέλκωτραβώ κάτω (πβ. ν.ε.: καθέλκυση)
ἅμασυγχρόνως, μαζί
  συνανασπάω, συνανασπῶτραβώ προς τα πάνω μαζί με κάτι
 άλλο
μετεωριῶ (οριστ. μέλλ. ρ. μετεωρίζω)σηκώνω ψηλά
καθ’ ἕνα πάντων ἀμείνων καὶ ἰσχυρότερός ἐστινξεχωριστά από τον καθένα (μας) εί
ναι ανώτερος και ισχυρότερος
ὁμοῦ δὲ τῶν τοσούτων ὑπερφέρειν οὐκ ἂν πεισθείηνδε θα μπορούσα όμως να πιστέψω
 ότι μας ξεπερνάει τόσους μαζί
εὐφήμει (β΄ εν. προστ. ενεστ. ρ. εὐφημέω, εὐφημῶ)σιωπή! (πβ. ν.ε.: δυσφήμηση)
ὃ μάλιστα γελοῖον ἔδοξέ μοι ἀκούοντι μεταξὺ τῆς ἀπειλῆςαυτό όμως που μέσα στην απειλή
του μου φάνηκε πιο γελοίο, καθώς
 το άκουγα
ἐπαναστάντες (μτχ. αορ. β΄ ρ. ἐπανίσταμαι) ἐπεβούλευον ξυνδῆσαι (απαρ. αορ. ρ. ξυνδέω, -ῶ)επαναστάτησαν και σχεδίαζαν (πβ.
 ν.ε.: επιβουλή) να τον δέσουν χει
ροπόδαρα (πβ. ν.ε.: συνδετήρας,
σύνδεσμος)
ὡς παντοῖος ἦν δεδιώς (μτχ. ρ. δέδοικα / δέδια)πόσο τρομοκρατημένος ήταν
καὶ ταῦτα τρεῖς ὄντας (επιρρ. εναντ. μτχ.)και μάλιστα ενώ ήταν (μόνο) τρεις
κατελεέω, κατελεῶσυμπονώ, σπλαχνίζομαι
ὁ/ἡ ἑκατόγχειραυτός που έχει εκατό χέρια (πβ.
 ν.ε.: μονόχειρας, χειρολαβή)
κἂν ἐδέδετο αὐτῷ κεραυνῷ καὶ βροντῇθα είχε αιχμαλωτιστεί μαζί με τον
 κεραυνό και τη βροντή του
  λογίζομαισκέφτομαι (πβ. ν.ε.: λογιστής, λογι
σμός)
ἐπῄει (γ΄ εν. οριστ. παρατ. ρ. ἐπέρχομαι) μοι γελᾶνμου ερχόταν να γελάσω
ἡ καλλιρρημοσύνηη ωραιολογία, η καυχησιολογία
(πβ. ν.ε.: κομπορρημοσύνη)
Ερμηνευτικά σχόλια
μὴ καί τι κακὸν ἀπολαύσωμεν τῆς φλυαρίας: Ο Ερμής φοβάται ότι οι φλυαρίες, όπως χα
ρακτηρίζει την κριτική εις βάρος του Δία, θα βάλουν σε περιπέτειες τους δύο πρωταγωνι
στές του διαλόγου. Ο φόβος του αυτός τονίζει την παντοδυναμία του Δία, έρχεται όμως
ταυτόχρονα σε σπαρταριστή αντίθεση με τη διήγηση που θα ακολουθήσει και θα απομυθοποιεί τον πατέρα των θεών και
των ανθρώπων.
Αμφισβήτηση της λατρείας των Ολύμπιων θεών
ὁ Ποσειδῶν καὶ ἡ Ἥρα καὶ ἡ Ἀθηνᾶ ἐπαναστάντες: Στην Ἰλιάδα (Β 394-406) μαθαίνουμε πως η Θέτις έσωσε
 τον Δία από συνωμοσία ανατροπής του –που είχαν οργανώσει ο Ποσειδώνας, η Ήρα και η Αθηνά– καλώντας σε βοή
θειά του τον εκατόγχειρα γίγαντα Βριάρεω.
Όμηρος «Ιλιάδα» Α 394-406: Η Θέτις σώζει τον Δία(παράλληλο κείμενο)
κεραυνῷ καὶ βροντῇ: Σύμφωνα με τη μυθολογία, τα δύο αυτά όπλα, που αποτελούν σύμβολα της δύναμης του
 Δία, ήταν προσφορά των Κυκλώπων και των Εκατογχείρων προς το πρόσωπό του. Έτσι έδειξαν την ευγνωμοσύνη τους
για την απελευθέρωσή τους από τα Τάρταρα, όπου τους είχαν φυλακίσει οι Τιτάνες.
Οι θεοί του Ολύμπου στη Ζωφόρο του Παρθενώνα (παιχνίδι)
Ερωτήσεις

  1. Ποια απειλή του Δία προκάλεσε τη συζήτηση μεταξύ Άρη και Ερμή;
  2. Ποιο γεγονός από το παρελθόν κλονίζει την αξιοπιστία των ισχυρισμών του πατέρα των θεών και των ανθρώπων;
  3. Ποιες ήταν οι σχέσεις μεταξύ του Δία και των άλλων θεών, σύμφωνα με το κείμενο;
  4. Από ποια στοιχεία του κειμένου φαίνεται ότι ο Λουκιανός άσκησε οξεία κριτική στις παραδοσιακές θρησκευτικές αντι
  5. λήψεις της εποχής του;
  6. Οι θεοί στο κείμενο του Λουκιανού παρουσιάζουν ανθρώπινα χαρακτηριστικά, όπως και στα έπη του Ομήρου. Διακρί
  7. νετε διαφορές στον τρόπο με τον οποίο οι δύο δημιουργοί παρουσιάζουν τους θεούς στο έργο τους;
    Οι θεοί στα ομηρικά έπη Oμήρου Οδύσσεια ε 125-165 Ομήρου Ιλιάδα Α 596-611
Χάλκινο αγαλματίδιο που προέρχεται από την Αμβρακία και παριστάνει τον Δία ως «κεραύνιο»: στο ένα χέρι του κρατά τον κεραυνό και στο άλλο έναν αετό, σύμβολα της θεϊκής του δύναμης (5ος αι.π.Χ., Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο).

Χάλκινο ειδώλιο του 5ου αι.π.Χ. Κατακευάστηκε σε τοπικό εργαστήριο της Αρκαδίας και παριστάνει τον Ερμή με τη μορφή χαρακτηριστικού βοσκού της περιοχής (Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο).
Β. Λεξιλογικά – Ετυμολογικά

Ψηφιακό λεξικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας (των H.G. Liddell & R. Scott, ελληνική μετάφραση) Ηλεκτρονικά λεξικά της μεσαιωνικής και νέας ελληνικής γλώσσας Λεξικό αρχαίας ελληνικής γλώσσας [σχολικό εγχειρίδιο Γυμνασίου]

Επαναληπτικές ασκήσεις

  1. Αφού αναλύσετε τις παρακάτω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους, να συμπληρώσετε την τρίτη στήλη 
  2. δηλώνοντας τι μέρος του λόγου είναι το α΄ συνθετικό:
    α΄συνθετικόβ΄συνθετικότο α΄συνθετικό είναι
    σύμμαχος
    ἑκατόγχειρ
    ἀσφαλές
    εὐφημέω, εὐφημῶ
    κατασπάω, κατασπῶ
  3. Να σχηματίσετε σύνθετες λέξεις χρησιμοποιώντας τα συνθετικά που δίνονται:
    α΄συνθετικόβ΄συνθετικόσύνθετη λέξη
    θάλασσα+κρατέω, κρατῶ
    θάλασσα+πόρος
    κεραυνός+βάλλω
    πολύς+καρπός
  4. Να αντιστοιχίσετε τις παρακάτω ομόρριζες των ρ. φέρω και καλῶ λέξεις με την κατηγορία στην οποία
  5.  ανήκουν:
    φορεύς
    φορά
    φέρετρον
    φόρος
    κλῆσις
    κλητήρ
    κλητός
    όργανο, μέσοπρόσωπο που ε
    νεργεί
    ρηματικό επίθετοενέργεια,
    κατάστα
    ση
  6. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της στήλης Α΄ με τις ομόρριζές τους στη στήλη Β΄:
    Α΄Β΄
    στάσις
    καλῶσιωπή
    ἐπανίστημιστασιώδης
    ὑπεροπτικόςὄψις
    σιωπῶσφάλμα
    ἀσφαλέςστατήρ
    παράκλητος
  7. Να συμπληρώσετε τα κενά επιλέγοντας κάθε φορά μία λέξη από τη στήλη Β΄της άσκησης 4 που να ανήκει στις παρακάτω κατηγορίες:
    ενέργεια,
    κατάσταση
    …………………
    όργανο, μέσο
    ...........................
    επίθετο που δηλώνει
           πλησμονή
     ………………………..
    αποτέλε
    σμα ενέργειας
    ...........................
  8. Να γράψετε με ποιους ρηματικούς τύπους του κειμένου της Ενότητας έχουν ετυμολογική συγγένεια τα 
  9. παρακάτω ρηματικά επίθετα: ληπτέοςἀποστατέονπειστέονδετός.
  10. Να γράψετε επίθετα της α.ε. ομόρριζα των ρημάτων σιωπῶ και ἐλεῶ.
Γ. Γραμματική – Σύνταξη

Επαναληπτικές ασκήσεις

  1. Να αντικατασταθούν στους άλλους βαθμούς τα παρακάτω επίθετα (ίδιο γένος, πτώση και αριθμός) και
  2.  επιρρήματα του κειμένου: ἀμείνωνἰσχυρότεροςἀσφαλέςμάλισταπολλοῦ.
  3. Να επιλέξετε από το πλαίσιο το κατάλληλο ουσιαστικό (λαμβάνοντας υπόψη και τον συντακτικό του ρό
  4. λο) και να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων:
  5. γυναιξί
  6. παισίν τὸν παῖδα
  7.  ναῦς χειρί ὦ γύναι
  8. α. Τῶν τε ἀνθρώπων τοὺς ἀχρειοτάτους ξὺν ________________ καὶ ______________
    __ ἐξεκόμισαν.


















    β. Πρῶτον μὲν οὖν ἀποδείξω ὑμῖν ὅτι οὐκ ἐκέλευσα πιεῖν ________________ τὸ φάρ
    μακον.
    γ. Φαίνεται δὲ καὶ Σαμίοις Ἀμεινοκλῆς Κορίνθιος ναυπηγὸς________________ ποιήσ
    ας τέσσαρας.
    δ. Ἐπειδή τε ὁ στρατὸς ἐσεβεβλήκει, πολλῇ ________________ ἐπεβοήθουν πά
    ντες.
    ε. ________________, ἔφη, ὄνομα δέ σοι τί ἐστιν;
  9. Να σχηματίσετε τα ζητούμενα παραθετικά των επιθέτων και επιρρημάτων που δίνονται σε παρένθεση:
    1. Ἀνδρείας οὐδὲν ________________ (χρήσιμος, ουδ. γέν., συγκρ.) ἐν βίῳ ἀνθρώποις.
    2. Ἵνα δὲ μὴ δοκῶ περὶ ταῦτα ________________ (πολύς, αρσ. γέν., υπερθ.) χρόνον διατρίβειν ἁπάντων τῶν 
    3. τοιούτων ἀφέμενος ἐπὶ τὸν ________________ (ἁπλοῦς, αρσ. γέν., υπερθ.) ἤδη τρέψομαι τῶν λόγων.
    4. Οὕτω γάρ τινες δυσκόλως πεφύκασινὥστε ἄν εὐλογουμένων ________________ (ἡδέως, συγκρ.) ἀκού
    5. οιεν.
    6. Διὰ τοῦτο δύο ὦτα ἔχομεν στόμα δὲ ἕν, ἵνα ________________ (πολύ, αιτ. πληθ. συγκρ.) ἀκούωμεν, ___
    7. _____________ (μικρόν, αιτ. πληθ. συγκρ.) δὲ λέγωμεν.
    8. – ________________ (καλός, ουδ. γέν., υπερθ.) κόσμος· ποίημα γὰρ θεοῦ.
      – ________________ (μέγας, ουδ. γέν., υπερθ.) τόπος· ἅπαντα γὰρ χωρεῖ.
      – ________________ (ταχύς, ουδ. γέν., υπερθ.) νοῦς· διὰ παντὸς γὰρ τρέχει.
      – ________________ (ἰσχυρός, ουδ. γέν., υπερθ.) ἀνάγκη· κρατεῖ γὰρ πάντων.
      – ________________ (σοφός, ουδ. γέν., υπερθ.) χρόνος· ἀνευρίσκει γὰρ πάντα.
  10. Να αντιστοιχίσετε τους τύπους των συνηρημένων ρημάτων της Α΄στήλης με τη γραμματική αναγνώρι
  11. σή τους στη Β΄στήλη:
    Α΄Β΄
    1. κατασπᾶνα. απαρ. ενεστ. μ.φ.
    2. εὐφήμειβ. γ΄ εν. οριστ. ενεστ. ε.φ.
    3. δεῖγ. β΄ εν. προστ. ενεστ. ε.φ.
    4. ἐᾷδ. απαρ. ενεστ. ε.φ.
    5. ἐξομοιοῦταιε. γ΄ εν. οριστ. ενεστ. μ.φ.
    6. ἐπιμελεῖσθαιστ. γ΄ εν. οριστ. ενεστ. ε.φ.
  12. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις με τον κατάλληλο τύπο του ρήματος που δίνεται στην πα
  13. ρένθεση (προσοχή στο πρόσωπο και στην έγκλιση, όπου δε δίνονται):
    1. Πάντες ἄνθρωποιὅταν ________________ (ἀναγκάζομαι, παθ. αόρ. α΄), ἐὰν καὶ μὴ ________________
    2.  (βούλομαι, ενεστ.), ________________ (πολεμέω, -, οριστ. ενεστ.).
    3. Ἐγὼ δ’ ἐξ αὐτῶν τούτωνὧν ________________ (αἰτιάομαι, -ῶμαι, γ΄ πληθ. οριστ. ενεστ.) οὗτοι, ________________ (ἀποφαίνω, α΄εν. οριστ. μέλλ.) ὅτι οὐκ ἔνοχός εἰμι.
    4. Πᾶς ὁ φαῦλα πράσσων ________________ (μισέω, -, οριστ. ενεστ.) τὸ φῶς καὶ οὐκ ἔρχεται πρὸς τὸ φῶς
    5. ἵνα μὴ________________ (ἐλέγχομαι, παθ. αόρ. α΄) τὰ ἔργα αὐτοῦ (αττική σύνταξη).
    6. Ὁ ἀληθινὸς ἄρχων οὐ πέφυκε (= ο αληθινός άρχοντας από τη φύση του) τὸ αὑτῷ συμφέρον ________________ (σκοπέομαι, -οῦμαι, απαρ. ενεστ.), ἀλλὰ τὸ τῷ ἀρχομένῳ.
  14. Αφού αναγνωρίσετε γραμματικά τους παρακάτω τύπους αορίστου β΄, να επιλέξετε τον κατάλληλο για 
  15. να συμπληρώσετε τις προτάσεις (δύο τύποι περισσεύουν):
    βάλοι, ἑλέσθαιἀγάγω, ἔλθοιμεν, εὕροι, λάβοιςγένηται
    1. Οὔκουν ἄξιονὦ ἄνδρες Ἀθηναῖοιτοσαύτην βλασφημίαν ἀντὶ καλῶν ὑμῖν ἀγαθῶν ________________.
    2. Ὀκνῶ μὴ μάταιος ἡ στρατεία ________________.
    3. Πῶς ἄν τις ________________ ταύτης βεβαιοτέραν ἢ δικαιοτέραν δημοκρατίαν;
    4. Καὶ οὐ τούτου ἕνεκα ταῦτα σφόδρα λέγωὡς ἕτερόν τινα εἰς αἰτίαν ________________.
    5. Οὐκ ἂν ________________ παρὰ τοῦ μὴ ἔχοντος.
  16. Να αντιστοιχίσετε τις κύριες προτάσεις της Α΄στήλης με τις δευτερεύουσες της Β΄. Να σημειώσετε το 
  17. είδος, τον τρόπο εισαγωγής και εκφοράς και τη συντακτική λειτουργία των δευτερευουσών προτάσε
  18. ων:
    Α΄Β΄
    1. Ἐν ταῖς χορηγίαις γιγνώσκουσινα. ὅ,τι τις ἐδύνατο ἕκαστος χρήσιμον.
    2. Τὰ δὲ ἐντὸς [τοῦ σώματοςοὕτως ἐκάετοβ. ὅτε δεινότατος ἑαυτοῦ ἦσθα.
    3. Εἴθε σοιὦ Περίκλεις, τότε συνεγενόμηνγ. ὅτι χορηγοῦσι μὲν οἱ πλούσι
    οι, χορηγεῖται 
    δὲ ὁ δῆμος.
    4. Οἵ τε ἄλλοι πάντες ἔφερονδ. ὥστε μήτε τῶν πάνυ λε
    πτῶν
     ἱματίων ἀνέ
    χεσθαι.
    5. Ἄξιον δ’ ἐπὶ τῆς νῦν ἡλικίας ποιήσασθαι τὴν στρατείανε. ὅτι χαλεπῶς φέρω τοῖς 
    πα
    ροῦσι πράγμα
    σι.
    6. Ἀνὴρ πονηρὸς δυστυχεῖστ. ἵν’ οἱ τῶν συμφορῶν 
    κοινω
    νήσαντες, οὗ
    τοι καὶ τῶν ἀγαθῶν ἀπολαύ
    σωσι.
    7. Ἄνδρες στρατιῶται, μὴ θαυμάζετεζ. κἂν 
    εὐτυχῇ.
  19. Να αναγνωρίσετε τις δευτερεύουσες προτάσεις:
    1. Ὅτε ἡ ναυμαχία ἐγένετο, ἔτυχεν ἐν Ἀβύδῳ ὤν.
    2. Ἔπεμψε στρατιώτας, ὅπως βοηθήσειαν τῇ πόλει.
    3. Μηχαναὶ πολλαί εἰσιν, ὥστε διαφεύγειν τὸν θάνατον.
    4. Μενέλαον εἶχε τρόμος μή τι πάθοιεν οἱ Ἀργεῖοι.
    5. Οὔ με πείσειςοὐδ’ ἐὰν πείσῃς.
    6. Ἡρακλῆς ἠπόρει ποίαν ὁδὸν τράποιτο.
Ἢ γὰρ οὐ χρὴ ποιεῖσθαι παῖδας
ἢ συνδιαταλαιπωρεῖν καὶ τρέφοντα καὶ παιδεύοντα.
Πλάτων, Κρίτων 45d
Ή λοιπόν δεν πρέπει να κάνει κανείς παιδιά ή πρέπει να ταλαιπωρείται μαζί
τους προσπαθώντας να τα αναθρέψει και να τα μορφώσει.



Αρχαία Ελληνικά Γ΄ Γυμνασίου: Ενότητα 12 (επαναληπτικές ασκήσεις)



Meirion Matthias

Αρχαία Ελληνικά Γ΄ Γυμνασίου: Ενότητα 12 (επαναληπτικές ασκήσεις)

Επαναληπτικές ασκήσεις

Γραμματική – Σύνταξη

1. Να αντικατασταθούν στους άλλους βαθμούς τα παρακάτω επίθετα (ίδιο γένος, πτώση και αριθμός) και επιρρήματα του κειμένουμείνων, σχυρότερος, σφαλές, μάλιστα, πολλο.

Θετικός                 Συγκριτικός              Υπερθετικός
γαθός                   μείνων                       ριστος
σχυρός                  σχυρότερος           σχυρότατος
σφαλές              σφαλέστερον             σφαλέστατον
μάλα                      μλλον                           μάλιστα
πολλο                πλείονος - πλέονος       πλείστου

[Κλίση συγκριτικού βαθμού, αρσενικού γένους, του επιθέτου πολύς
Ενικός
πλεων - πλων
πλεονος - πλονος
πλεονι - πλονι
πλεονα - πλεω - πλονα - πλω
πλεον - πλον

Πληθυντικός
πλεονες - πλεους - πλονες - πλους
πλεινων - πλενων
πλεοσι(ν) - πλοσι(ν)
πλεονας - πλεους - πλονας - πλους
πλεονες - πλεους - πλονες - πλους]

2. Να επιλέξετε από τις ακόλουθες λέξεις το κατάλληλο ουσιαστικό (λαμβάνοντας υπόψη και τον συντακτικό του ρόλο) και να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων:

γυναιξί
παισίν
τν παδα
νας
χειρί
 γύναι

α. Τν τε νθρώπων τος χρειοτάτους ξν γυναιξί κα παισίν ξεκόμισαν.
           
β. Πρτον μν ον ποδείξω μν τι οκ κέλευσα πιεν τν παδα τ φάρμακον.

γ. Φαίνεται δ κα Σαμίοις μεινοκλς Κορίνθιος ναυπηγς νας ποιήσας τέσσαρας.

δπειδή τε  στρατς σεβεβλήκει, πολλ χειρί πεβοήθουν πάντες.

ε.  γύναιφη, νομα δέ σοι τί στιν;

[ γυνή               νας        χειρ
τς γυναικός      νεώς       χειρός
τ γυναικί           νηί          χειρί
τήν γυνακα        ναν       χερα
() γύναι             να        χειρ

α γυνακες          νες          χερες                                   
τν γυναικν      νεν          χειρν           
τας γυναιξί(ν)  ναυσί(ν)     χερσί(ν)
τάς γυνακας        νας         χερας            
() γυνακες        νες          χερες ]

3 Να σχηματίσετε τα ζητούμενα παραθετικά των επιθέτων και επιρρημάτων που δίνονται σε παρένθεση:

ανδρείας οδν χρησιμώτερον (χρήσιμος, ουδ. γέν., συγκρ.) ν βί νθρώποις.

βνα δ μ δοκ περ τατα πλεστον (πολύς, αρσ. γέν., υπερθ.) χρόνον διατρίβειν πάντων τν τοιούτων φέμενος πτν πλούστατον (πλος, αρσ. γέν., υπερθ.) δη τρέψομαι τν λόγων.

γ. Οτω γάρ τινες δυσκόλως πεφύκασιν, στε ν ελογουμένων διον (δέως, συγκρ.) κούοιεν.

δ. Δι τοτο δύο τα χομεν στόμα δ ν, να πλεονα [& πλεω - πλονα - πλω] (πολύ, αιτ. πληθ. συγκρ.) κούωμεν,λάττονα [& λάττω / ττονα - ττω / μικρότερα] (μικρόν, αιτ. πληθ. συγκρ.) δ λέγωμεν.

ε. – Κάλλιστον (καλός, ουδ. γέν., υπερθ.) κόσμος· ποίημα γρ θεο.

– Μέγιστον (μέγας, ουδ. γέν., υπερθ.) τόπος· παντα γρ χωρε.

– Τάχιστον (ταχύς, ουδ. γέν., υπερθ.) νος· δι παντς γρ τρέχει.

– σχυρότατον (σχυρός, ουδ. γέν., υπερθ.) νάγκη· κρατε γρ πάντων.

– Σοφώτατον (σοφός, ουδ. γέν., υπερθ.) χρόνος· νευρίσκει γρ πάντα.

4. Να αντιστοιχίσετε τους τύπους των συνηρημένων ρημάτων της Α΄στήλης με τη γραμματική αναγνώρισή τους στη Β΄στήλη:

Α΄                                           Β΄
1. κατασπν                            α. απαρ. ενεστ. μ.φ.
2. εφήμει                              β. γ΄ εν. οριστ. ενεστ. ε.φ.
3. δε                                        γ. β΄ εν. προστ. ενεστ. ε.φ.
4. ἐᾷ                                         δ. απαρ. ενεστ. ε.φ.
5. ξομοιοται                       ε. γ΄ εν. οριστ. ενεστ. μ.φ.
6. πιμελεσθαι                     στ. γ΄ εν. οριστ. ενεστ. ε.φ.

Απάντηση:

1. κατασπν = δ. απαρ. ενεστ. ε.φ.
2. εφήμει = γ. β΄ εν. προστ. ενεστ. ε.φ.
3. δε = β. γ΄ εν. οριστ. ενεστ. ε.φ.
4. ἐᾷ = στ. γ΄ εν. οριστ. ενεστ. ε.φ.
5. ξομοιοται = ε. γ΄ εν. οριστ. ενεστ. μ.φ.
6. πιμελεσθαι = α. απαρ. ενεστ. μ.φ.

[Οριστική Εν. (ε.φ)        Οριστική Ενεστώτα (μ.φ.)
ξομοι                                   ξομοιομαι
ξομοιος                                 ξομοιο
ξομοιο                                   ξομοιοται
ξομοιομεν                            ξομοιομεθα
ξομοιοτε                               ξομοιοσθε
ξομοιοσι(ν)                          ξομοιονται]

5. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις με τον κατάλληλο τύπο του ρήματος που δίνεται στην παρένθεση (προσοχή στο πρόσωπο και στην έγκλιση, όπου δε δίνονται):

α. Πάντες νθρωποι, ταν ναγκασθώσι (ναγκάζομαι, παθ. αόρ. α΄), ἐὰν κα μ βούλωνται (βούλομαι, ενεστ.),πολεμοσι (πολεμέω, -, οριστ. ενεστ.).

βγ δ’ ξ ατν τούτων, ν ατινται (ατιάομαι, -μαι, γ΄ πληθ. οριστ. ενεστ.) οτοι, ποφαν (ποφαίνω, α΄εν. οριστ. μέλλ.) τι οκ νοχός εμι.

γ. Πς  φαλα πράσσων μισε (μισέω, -, οριστ. ενεστ.) τ φς κα οκ ρχεται πρς τ φς, να μ λεγχθ (λέγχομαι, παθ. αόρ. α΄) τ ργα ατο (αττική σύνταξη).

δ ληθινς ρχων ο πέφυκε (= ο αληθινός άρχοντας από τη φύση του) τ ατ συμφέρον σκοπεσθαι (σκοπέομαι, -ομαι, απαρ. ενεστ.), λλ τ τ ρχομέν.

6. Αφού αναγνωρίσετε γραμματικά τους παρακάτω τύπους αορίστου β΄, να επιλέξετε τον κατάλληλο για να συμπληρώσετε τις προτάσεις (δύο τύποι περισσεύουν): βάλοι, λέσθαι, γάγω, λθοιμεν, εροι, λάβοις, γένηται

βάλοι: γ΄ ενικό πρόσωπο, ευκτικής αορίστου β΄, ε.φ. του ρήματος βάλλω
λέσθαι: απαρέμφατο αορίστου β΄, μ.φ. του ρήματος αρέομαι/αρομαι
γάγω: α΄ ενικό πρόσωπο, υποτακτικής αορίστου β΄, ε.φ. του ρήματος γω
λθοιμεν: α΄ πληθυντικό πρόσωπο, ευκτικής αορίστους β΄, μ.φ. του ρ. ρχομαι
εροι: γ΄ ενικό πρόσωπο, ευκτικής αορίστου β΄, ε.φ. του ρήματος ερίσκω
λάβοις: β΄ ενικό πρόσωπο, ευκτικής αορίστου β΄, ε.φ. του ρήματος λαμβάνω
γένηται: γ΄ ενικό πρόσωπο, υποτακτικής αορίστου β΄, μ.φ. του ρήματος γίγνομαι

α. Οκουν ξιον,  νδρες θηναοι, τοσαύτην βλασφημίαν ντ καλν μν γαθν λέσθαι.
βκν μ μάταιος  στρατεία γένηται.
γ. Πς ν τις εροι ταύτης βεβαιοτέραν  δικαιοτέραν δημοκρατίαν;
δ. Κα ο τούτου νεκα τατα σφόδρα λέγω, ς τερόν τινα ες ατίαν γάγω.
ε. Οκ ν λάβοις παρ το μ χοντος.

7. Να αντιστοιχίσετε τις κύριες προτάσεις της Α΄στήλης με τις δευτερεύουσες της Β΄. Να σημειώσετε το είδος, τον τρόπο εισαγωγής και εκφοράς και τη συντακτική λειτουργία των δευτερευουσών προτάσεων:
Α΄      
1. ν τας χορηγίαις γιγνώσκουσιν          
2. Τ δ ντς [το σώματος] οτως κάετο
3. Εθε σοι,  Περίκλεις, τότε συνεγενόμην       
4. Ο τε λλοι πάντες φερον        
5. ξιον δ’ π τς νν λικίας ποιήσασθαι τν στρατείαν
6. νρ πονηρς δυστυχε 
7. νδρες στρατιται, μ θαυμάζετε      

Β΄
α. ,τι τις δύνατο καστος χρήσιμον.
β. τε δεινότατος αυτο σθα.
γ. τι χορηγοσι μν ο πλούσιοι, χορηγεται δ  δμος.
δ. στε μήτε τν πάνυ λεπτν ματίων νέχεσθαι.
ε. τι χαλεπς φέρω τος παροσι πράγμασι.
στ. ν’ ο τν συμφορν κοινωνήσαντες, οτοι κα τν γαθν πολαύσωσι.
ζ. κν ετυχ.

Απάντηση:

1-γν τας χορηγίαις γιγνώσκουσιν τι χορηγοσι μν ο πλούσιοι, χορηγεται δ  δμος.
Δευτερεύουσες ονοματικές ειδικές προτάσεις, εισάγονται με τον ειδικό σύνδεσμο τι και εκφέρονται με οριστική για να δηλωθεί κάτι το πραγματικό. Λειτουργούν ως αντικείμενα του ρήματος της κύριας γιγνώσκουσιν.

2-δ. Τ δ ντς [το σώματος] οτως κάετο, στε μήτε τν πάνυ λεπτν ματίων νέχεσθαι.
Δευτερεύουσα συμπερασματική πρόταση. Εισάγεται με το συμπερασματικό σύνδεσμο στε και εκφέρεται με απαρέμφατο (νέχεσθαι) για να δηλωθεί το αποτέλεσμα ως ενδεχόμενο και δυνατό. Η πρόταση λειτουργεί ως επιρρηματικός προσδιορισμός του αποτελέσματος στο ρήμα της κύριας κάετο.

3-β. Εθε σοι,  Περίκλεις, τότε συνεγενόμην, τε δεινότατος αυτο σθα.
Δευτερεύουσα χρονική πρόταση, που εισάγεται με το χρονικό σύνδεσμο τε (εκφράζει το σύγχρονο) και εκφέρεται με οριστική, για να δηλωθεί κάτι το πραγματικό. Λειτουργεί ως επιρρηματικός προσδιορισμός του χρόνου στο ρήμα της κύριας συνεγενόμην.

4-α. Ο τε λλοι πάντες φερον ,τι τις δύνατο καστος χρήσιμον.
Δευτερεύουσα ονοματική αναφορική πρόταση. Εισάγεται με την αναφορική αντωνυμία ,τι και εκφέρεται με οριστική για να δηλωθεί το πραγματικό. Λειτουργεί ως αντικείμενο του ρήματος της κύριας φερον.

5-στξιον δ’ π τς νν λικίας ποιήσασθαι τν στρατείαν, ν’ ο τν συμφορν κοινωνήσαντες, οτοι κα τν γαθνπολαύσωσι.
Δευτερεύουσα επιρρηματική τελική πρόταση. Εισάγεται με τον τελικό σύνδεσμο να και εκφέρεται με υποτακτική για να δηλωθεί επιδιωκόμενος σκοπός. Λειτουργεί ως επιρρηματικός προσδιορισμός του σκοπού στο απαρέμφατο ποιήσασθαι.

6-ζνρ πονηρς δυστυχε κν ετυχ.
Δευτερεύουσα επιρρηματική παραχωρητική πρόταση. Εισάγεται με τον παραχωρητικό σύνδεσμο κν, καθώς δηλώνει παραχώρηση σε κάτι το μη πραγματικό, και εκφέρεται με υποτακτική για να δηλωθεί η αόριστη επανάληψη στο παρόν και στο μέλλον. Λειτουργεί ως επιρρηματικός προσδιορισμός της εναντίωσης στο ρήμα της κύριας δυστυχε.

7-ενδρες στρατιται, μ θαυμάζετε τι χαλεπς φέρω τος παροσι πράγμασι.
Δευτερεύουσα επιρρηματική αιτιολογική πρόταση. Εισάγεται με τον αιτιολογικό σύνδεσμο τι, που δηλώνει αντικειμενική αιτιολογία, και εκφέρεται με οριστική για να δηλωθεί το πραγματικό. Λειτουργεί ως επιρρηματικός προσδιορισμός της αιτίας στο ρήμα της κύριας θαυμάζετε.

8. Να αναγνωρίσετε τις δευτερεύουσες προτάσεις:
α. τε  ναυμαχία γένετο, τυχεν ν βύδ ν.
β. πεμψε στρατιώτας, πως βοηθήσειαν τ πόλει.
γ. Μηχανα πολλαί εσιν, στε διαφεύγειν τν θάνατον.
δ. Μενέλαον εχε τρόμος μή τι πάθοιεν ο ργεοι.
ε. Ο με πείσεις, οδ’ ἐὰν πείσς.
ζ. ρακλς πόρει ποίαν δν τράποιτο.

α. τε  ναυμαχία γένετο
Δευτερεύουσα επιρρηματική χρονική πρόταση. Εισάγεται με το χρονικό σύνδεσμο τε που δηλώνει το σύγχρονο και εκφέρεται με οριστική για να δηλωθεί το πραγματικό. Λειτουργεί ως επιρρηματικός προσδιορισμός του χρόνου στο ρήμα της κύριας τυχεν.

β. πως βοηθήσειαν τ πόλει
Δευτερεύουσα επιρρηματική τελική πρόταση. Εισάγεται με τον τελικό σύνδεσμο πως και εκφέρεται με ευκτική του πλαγίου λόγου, διότι εξαρτάται από ρήμα ιστορικού χρόνου (πεμψε). Λειτουργεί ως επιρρηματικός προσδιορισμός του σκοπού στο ρήμα της κύριας.

γ. στε διαφεύγειν τν θάνατον
Δευτερεύουσα επιρρηματική συμπερασματική πρόταση. Εισάγεται με το συμπερασματικό σύνδεσμο στε και εκφέρεται με απαρέμφατο, για να δηλωθεί το αποτέλεσμα ως επιδιωκόμενος σκοπός. Λειτουργεί ως επιρρηματικός προσδιορισμός του αποτελέσματος στο ρήμα της κύριας εσιν.

δ. μή τι πάθοιεν ο ργεοι
Δευτερεύουσα ονοματική ενδοιαστική πρόταση. Εισάγεται με τον ενδοιαστικό σύνδεσμο μή, για να δηλωθεί φόβος μήπως συμβεί κάτι το ανεπιθύμητο. Εκφέρεται με ευκτική του πλαγίου λόγου, καθώς εξαρτάται από ιστορικό χρόνο (εχε τρόμος). Λειτουργεί ως υποκείμενο στην απρόσωπη έκφραση της κύριας εχε τρόμος.

ε. οδ’ ἐὰν πείσς
Δευτερεύουσα παραχωρητική πρόταση. Εισάγεται με τον σύνδεσμο οδ’ ἐὰν, καθώς το περιεχόμενό της είναι αρνητικό και εκφέρεται με υποτακτική για να δηλώσει το προσδοκώμενο. Λειτουργεί ως επιρρηματικός προσδιορισμός της αντίθεσης στο ρήμα της κύριας πείσεις.

ζ. ποίαν δν τράποιτο
Δευτερεύουσα ονοματική πλάγια ερωτηματική πρόταση. Εισάγεται με την ερωτηματική αντωνυμία ποίαν, καθώς είναι πρόταση μερικής άγνοιας. Εκφέρεται με ευκτική του πλαγίου λόγου, διότι εξαρτάται από ρήμα ιστορικού χρόνου. Λειτουργεί ως αντικείμενο του ρήματος της κύριας πρότασης πόρει, από το οποίο και εξαρτάται.

Λεξιλογικά – Ετυμολογικά

1. Αφού αναλύσετε τις παρακάτω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους, να συμπληρώσετε την τρίτη στήλη δηλώνοντας τι μέρος του λόγου είναι το α΄ συνθετικό:
                                   α΄συνθετικό     β΄συνθετικό      το α΄συνθετικό είναι
σύμμαχος                     συν                        μάχομαι             πρόθεση       
κατόγχειρ                 κατό                      χείρ                    αριθμητικό επίθετο
σφαλές                       (στερητικό)        σφάλλω               μόριο   
εφημέω, εφημ     ε                            φήμη                   επίρρημα  
κατασπάω, κατασπ        κατά              σπάω-               πρόθεση
                         
2. Να σχηματίσετε σύνθετες λέξεις χρησιμοποιώντας τα συνθετικά που δίνονται:

α΄συνθετικό            β΄συνθετικό                        σύνθετη λέξη
θάλασσα        +          κρατέω, κρατ                         θαλασσοκράτωρ             
θάλασσα        +          πόρος                                          θαλασσοπόρος
κεραυνός       +          βάλλω                                          κεραυνοβόλος
πολύς           +            καρπός                                        πολύκαρπος

3. Να αντιστοιχίσετε τις παρακάτω ομόρριζες των ρ. φέρω και καλ λέξεις με την κατηγορία στην οποία ανήκουν:

φορεύς
φορά
φέρετρον
φόρος
κλσις
κλητήρ
κλητός

όργανο, μέσο: φέρετρον
πρόσωπο που ενεργεί: φορεύς, κλητήρ
ρηματικό επίθετο: κλητός
ενέργεια, κατάσταση: φορά, φόρος, κλσις

4. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της στήλης Α΄ με τις ομόρριζές τους στη στήλη Β΄:

Α΄                                         Β΄
                                               στάσις
καλ                                      σιωπή
πανίστημι                           στασιώδης
περοπτικός                        ψις
σιωπ                                    σφάλμα
σφαλές                                στατήρ
                                               παράκλητος

Απάντηση:
καλ: παράκλητος
πανίστημι: στάσις, στασιώδης, στατήρ
περοπτικόςψις
σιωπ: σιωπή
σφαλές: σφάλμα

5. Να συμπληρώσετε τα κενά επιλέγοντας κάθε φορά μία λέξη από τη στήλη Β΄ της άσκησης 4 που να ανήκει στις παρακάτω κατηγορίες:

ενέργεια, κατάστασηψις
όργανο, μέσο: στατήρ
επίθετο που δηλώνει πλησμονή: στασιώδης
αποτέλεσμα ενέργειας: σφάλμα

6. Να γράψετε με ποιους ρηματικούς τύπους του κειμένου της Ενότητας έχουν ετυμολογική συγγένεια τα παρακάτω ρηματικά επίθετα: ληπτέος, ποστατέον, πειστέον, δετός.

ληπτέος: λαβόντες
ποστατέον: παναστάντες
πειστέον: πεισθείην
δετός: δέδετο, ξυνδσαι

7. Να γράψετε επίθετα της α.ε. ομόρριζα των ρημάτων σιωπ και λε.

σιωπ: σιωπηλός, σιωπηρός, σιγηρός
λελεεινός, λεήμων, νηλεής


Ενότητα 12η

 Θεϊκές αδυναμίες 
ΠΗΓΗ http://eu-mathein.gr/wp-content/uploads/2015/04/%CE%95%CE%BD%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%
84%
CE%B1-12%CE%B7.pdf

ΑΡΗΣ: Ἤκουσας, ὦ Ἑρμῆ, οἷα ἠπείλησεν ἡμῖν ὁ Ζεύς,
ΑΡΗΣ: Άκουσες, Ερμή, τι απειλές εκτόξευσε εναντίον μας ο Δίας ὡς ὑπεροπτικά καί ὡς ἀπίθανα; τις πόσο αλαζονικές και απίθανες; Ἤν ἐθελήσω, φησίν, Αν θελήσω, είπε, ἐγώ μέν ἐκ τοῦ οὐρανοῦ σειράν καθήσω, εγώ από τον ουρανό να αφήσω σκοινί προς τα κάτω ὑμεῖς δέ ἀποκρεμασθέντες κατασπᾶν βιάσεσθέ με, κι εσείς να πιαστείτε απ’ αυτό και να επιχειρήσετε με τη βία να με τραβήξετε με δύναμη προς τα κάτω, ἀλλά μάτην πονήσετε· μάταια θα κοπιάσετε· οὐ γάρ δή καθελκύσετε· γιατί βέβαια δε θα με τραβήξετε προς τα κάτω· εἰ δέ ἐγώ θελήσαιμι ἀνελκύσαι, αν όμως εγώ θελήσω να σύρω επάνω, οὐ μόνον ὑμᾶς, όχι μόνο εσάς, ἀλλά συνασπάσας καί τήν γῆν ἅμα καί τήν θάλασσαν αλλά να τραβήξω προς τα πάνω και την ξηρά μαζί και τη θάλασσα μετεωριῶ· θα σας σηκώσω ψηλά· καί τἆλλα ὅσα καί σύ ἀκήκοας. αλλά και τ’ άλλα (είπε) όσα κι εσύ έχεις ακούσει. Ἐγώ δέ ὅτι μέν καθ’ ἕνα πάντων ἀμείνων καί ἰσχυρότερός ἐστιν Εγώ βέβαια ότι ξεχωριστά από τον καθένα (μας) είναι ανώτερος και ισχυρότερος οὐκ ἄν ἀρνηθείην, δε θα μπορούσα να το αρνηθώ, ὁμοῦ δέ τῶν τοσούτων ὑπερφέρειν [...] οὐκ ἄν πεισθείην. δε θα μπορούσα όμως να πιστέψω ότι μας ξεπερνάει τόσους μαζί. ΕΡΜΗΣ: Εὐφήμει, ὦ Ἄρες· ΕΡΜΗΣ: Σιωπή, Άρη· οὐ γάρ ἀσφαλές λέγειν τά τοιαῦτα, γιατί δεν είναι ασφαλές να λες τέτοια λόγια, μή καί τι κακόν ἀπολαύσωμεν τῆς φλυαρίας. μήπως και δεχτούμε κάποια συμφορά εξαιτίας της φλυαρίας σου. ΑΡΗΣ: [...] Ὅ μάλιστα γελοῖον ἔδοξέ μοι ἀκούοντι μεταξύ τῆς ἀπειλῆς, ΑΡΗΣ: [...] Αυτό όμως που μέσα στην απειλή μου φάνηκε πιο γελοίο, καθώς το άκουγα, οὐκ ἄν δυναίμην σιωπῆσαι πρός σέ· δε θα μπορούσα να το αποκρύψω από σένα· μέμνημαι γάρ οὐ πρό πολλοῦ, θυμάμαι δηλαδή ότι πριν από λίγο καιρό, ὁπότε ὁ Ποσειδῶν καί ἡ Ἥρα καί ἡ Ἀθηνᾶ όταν ο Ποσειδώνας και η Ήρα και η Αθηνά ἐπαναστάντες ἐπεβούλευον ξυνδῆσαι λαβόντες αὐτόν, επαναστάτησαν και σχεδίαζαν αφού τον συλλάβουν να τον δέσουν χειροπόδαρα ὡς παντοῖος ἦν δεδιώς, πόσο τρομοκρατημένος ήταν, καί ταῦτα τρεῖς ὄντας, και μάλιστα ενώ ήταν τρεις, καί εἰ μή γε ἡ Θέτις κατελεήσασα κι αν η Θέτις δεν τον σπλαχνιζόταν ἐκάλεσεν αὐτῷ σύμμαχον Βριάρεων ἐκατόγχειρα ὄντα, και δεν καλούσε σε βοήθεια τον Βριάρεο που είχε εκατό χέρια, κἄν ἐδέδετο αὐτῷ κεραυνῷ καί θα είχε αιχμαλωτιστεί μαζί με τον βροντῇ. κεραυνό και τη βροντή του. Ταῦτα λογιζομένῳ ἐπῄει μοι γελᾶν ἐπί τῇ καλλιρρημοσύνῃ αὐτοῦ. Ενώ σκεφτόμουν αυτά, μου ερχόταν να γελάσω για την καυχησιολογία του

. Λουκιανός, Θεῶν διάλογοι 1.1-2